Mindre allroundhäst

Bukefalos 30 år!

Med rätt individ så går det nog bra med en Nordsvensk.

Några av de andra raserna är föga optimala för brukskörning å andra sidan, vilket ju också fannas med i "kravspecen".

Raserna med liggande bogar är ju t.o.m. svåra att ha en loksele på, och få ett vettigt dragläge.

Brukskörning funkar ju fint med bröstsele, är ju inget tungt som dras då 😊

Jättehäftig! Men det ser lite tungt ut i sprången.
Så öite beroende på hur seriös ts vill vara i sin hoppning så hade jag undvikit de tyngre raserna.
Absolut, kanske inte vad jag valt om målet låg högre. Ser förvånansvärt lätt ut ändå mot vad jag väntade mig.
Många "udda", icke optimala raser brukar ju tycka det är så hemskans roligt också så det funkar bara tack vare det.

Absolut, kanske inte vad jag valt om målet låg högre. Ser förvånansvärt lätt ut ändå mot vad jag väntade mig.
Många "udda", icke optimala raser brukar ju tycka det är så hemskans roligt också så det funkar bara tack vare det.

Ja, absolut. Den är jättecool 😍

Brukskörning funkar ju fint med bröstsele, är ju inget tungt som dras då 😊

Tror du blandar ihop med vanlig motionskörning eller precisionskörning?

I brukskörning är det rätt tunga fyrhjuliga vagnar och även om Juf:s reglemente är väldigt enklare än ridsportförbundets så blir jag osäker på om bröstsele ens är godkänd att tävla i.

Tänker att om man vill hoppa, dressyra och träna fälttävlan hade jag valt en häst med bra galopp naturligt. Inte en hästras där man måste lägga ner väldigt mycket tid med att jobba upp en bra balans i en grundgångart, innan man kan gå vidare. Det finns absolut travare och brukisar som gör allt möjligt, men ridlivet blir så mycket enklare om det redan är medfött.

Morgan tex. är välanvänd även vid körning. Iberierna som lusse, pre och lipizzaner lika så, men de är ofta känsliga, snabba och smarta hästar, så där hade jag lagt mycket tid på att hitta rätt individ. Lätt att köpa för mycket häst. Samma med arab, de kan vara väldigt coola och se spöken i varenda buske.

Upplever många ponnyraser som connemara "lagom" i temperamentet och förlåtande.

Tror du blandar ihop med vanlig motionskörning eller precisionskörning?

I brukskörning är det rätt tunga fyrhjuliga vagnar och även om Juf:s reglemente är väldigt enklare än ridsportförbundets så blir jag osäker på om bröstsele ens är godkänd att tävla i.

Jag tävlade brukskörning på klubbbivå med min fjording 😁
Var dock alldeles för långsamt och segt för min smak.
Då var det helt okej med bröstsele, eller ja det var maratonsele.
Sen är det möjligt att det inte är okej på "riktig" tävling.
Kan heller inte se något hinder för någon av de raserna spm föreslagits att träna/tävla brukskörning.

Angående fälttävlan och hoppning - egentligen inga ambitioner där, mer än att ha kul. Jag har egentligen aldrig kört fälttävlan, bara hoppat en del mindre stockar på fält och liknande. Men det verkar som något som kan vara skoj att träna med en häst som gillar att hoppa (fjordingen jag hade som ung hade nog älskat det). Jag hoppade mycket som ung, men har inte hoppat särskilt många gånger som vuxen med en häst som faktiskt gillar att hoppa och är trygg och bekväm i det.

Brukskörning är inte heller tävlings fokus alls, utan mest att kunna dra hem en stock, dra någon tyngre flakvagn, harv etc. Äldsta shettisen jag har nu är nog egentligen bättre för det än en stor häst, då jag har ett ganska litet ställe. Och kanske att en häst som funkar för brukskörning ändå borde ha ett hyfsat huvud för att klara det (trygg, orädd).

Angående fälttävlan och hoppning - egentligen inga ambitioner där, mer än att ha kul. Jag har egentligen aldrig kört fälttävlan, bara hoppat en del mindre stockar på fält och liknande. Men det verkar som något som kan vara skoj att träna med en häst som gillar att hoppa (fjordingen jag hade som ung hade nog älskat det). Jag hoppade mycket som ung, men har inte hoppat särskilt många gånger som vuxen med en häst som faktiskt gillar att hoppa och är trygg och bekväm i det.

Brukskörning är inte heller tävlings fokus alls, utan mest att kunna dra hem en stock, dra någon tyngre flakvagn, harv etc. Äldsta shettisen jag har nu är nog egentligen bättre för det än en stor häst, då jag har ett ganska litet ställe. Och kanske att en häst som funkar för brukskörning ändå borde ha ett hyfsat huvud för att klara det (trygg, orädd).

Ja, satsa på bra mentalitet och en bra och sund modell som passar till det vill göra mest 😊
Resten är ju en bonus tänker jag.

Nu rider jag inte alls just nu, eller de kommande åren (ensam förälder till småbarn). Men det jag saknade mest redan innan, även under tiden jag hade förra hästen (eftersom det inte riktigt funkade då, med tanke på hur hon betedde sig) är att rida ut ordentliga turer. Dvs bara rida iväg och upptäcka närområdet, rida över/på trafikerad väg, rida förbi andra hästar som går i en hage utan att hästen far runt som en drake, ut i skogen och "rejsa" eller upptäcka stigar eller annat - och inte bara i lugnare tempo

När jag red nordsvensken förra året var det delvis det jag gjorde, dvs rida ut och bara ha det trevligt. Men även om han var trygg och stabil, så gillar jag nog hästar med lite mer fart och egen vilja framåt än han - traven gick inte mycket snabbare än skritten, kändes det som, och galoppen kändes inte mycket snabbare 😅 Och på banan fick man definitivt ibland jobba för att han inte skulle bryta av från galoppen. Tryggt och trevligt, framförallt eftersom jag var gravid, men kanske inte det mest roliga. Jag har dock själv haft en nordsvensk tidigare (eller, egentligen var det tänkt att vara ridhäst till min syster) och hon hade nog lite mer driv än så, har jag för mig (men hon var av en lättare modell). Fjordingen jag hade var definitivt piggare. Men den typen av häst är ju också mer åt "tank" hållet - den enda haflinger jag testat var visserligen väldigt pigg och rolig på det sättet, men det var lite som att sitta på en tank som rörde sig framåt oavsett vad som var ivägen, och kanske inte så smidig på andra rörelser. Och en del egna åsikter ibland som man behöver parera, om vart man ska gå :p En viss skillnad från den spanska jag provred, där den flöt iväg snabbt och mjukt åt sidan så fort man lade till ena skänkeln lite.

Jag tror det bästa är att prioritera i din lista med önskemål först. En häst som genomför en klockren brukskörningsrunda är sällan samma häst som hoppar H90 felfritt.

Jag hade föreslagit fjordhäst (som når upp till de flesta av dina önskemål, om än kanske inte i samma individ), men där faller det på storleken. Fjordhästar högre än 145 cm är ganska ovanliga och ofta får man lite nordis-känsla på de individerna (dvs då kan man lika gärna köpa en nordis).

Så gör en lista där den viktigaste egenskapen/tävlingsgrenen är högst upp och den minst viktiga längst ner, sen är det nog lättare att ge tips om ras.

Är det stock, harv etc är det loksele som gäller 👍 Och en körhäst ska som du säger ha ett gott huvud som prio, och jag tror säkert många "vanliga" ridhästar kan klara av det med rätt träning. Men en brukshäst som går bredvid mamman i vagn sedan föltiden har det lite mer i ryggmärgen.

I sådana här diskussioner känns det alltid lite sådär att en häst ska kunna "allt" även om det är ett drömscenario som man kanske kan träffa in, vem vet. Men olika raser är bra på olika vis och jag tror att man ska uppskatta dem för det dem är avlade för först och främst och se allt annat som bonus. Så jag hade nog delat upp det i mer need to have och good to have för att se vad som är viktigast för att det inte ska bli en känsla av besvikelse mellan ägare och häst.

(Och självklart finns det säkert en massa exemplar som kan allt ovan, men det är skillnad på att det finns en som klarade denna ena saken någon gång till en häst som har fysiska och psykiska förutsättningarna och har gjort allt under en längre tid på ett hållbart sätt)

Halvblod. Det finns fortfarande väldigt trevliga hästar som det går att göra allt med men det gäller att hitta dessa individer och inte bara gå på stammen. Jag hade aldrig köpt ett kallblod om jag ville hoppa och rida fälttävlan.

Du beskriver en morganhäst 😁.
Där används samma individ till allt du räknar upp, de allra flesta har bra mentalitet och de är vanligen omkring 150-155 cm.
Jag har då aldrig sett en Morganhäst dra stock i skogen eller på en tävling i Brukskörning?

Finns det något exempel?

Jag tycler man ser irish cob som används inom det mesta på sådär lagom nivå om man ser internationellt.

Kanske inte helt rätt prefix, men jag tänker ändå att det i slutändan handlar lite om avel och hästraser etc.

Anta att du skulle köpa ett ungt (0-2 år) sto. Helst skulle stoet landa på en vuxen mankhöjd på ungefär 150-160 cm (inte större än 160 cm), vikt ca 500 kg. Målet skulle vara en riktig allroundhäst, med kapacitet att köra dressyr LA/MSVB, hoppning 90-100 cm, fälttävlan 90 cm, sportkörning, brukskörning, distans låg/medel nivå (inte elitnivå), lätt klass i några olika westerngrenar, working equitation, osv. Hellre mjuka gångarter att sitta på än stora snygga gångarter som får bra poäng i dressyr (töltande hästras kan också fungera). En trygg, frisk och hälsosam häst, med bra hovar (som kanske kan funka med barfota och barfotaboots) och som inte är svårfödd, och som kan gå på lösdrift med vinterpäls utan täcke på vintern. Inte en häst som är rädd för saker och hoppar till för allt, men som ändå gärna får vara pigg och framåt.

Vad skulle du leta efter? Vilken ras skulle du kolla på? Speciella linjer? Något speciellt du skulle tänka på när du letade?

(sen vet man ju aldrig hur det blir i slutändan med unga hästar, och det beror ju också mycket på hästens utbildning)
(nej, jag ska inte köpa någon ridhäst de närmaste åren, men det är alltid kul att spåna ;) )

Vet man redan när de är 0-2 år att de kommer hålla sig så små?
Ja och nej. Vissa är ju små från början och håller sig små men det beror ju på gener/linjer. Om jag tar mig själv som ett exempel så har jag ju stenkoll på vad mina ston, deras mammor, mormor, systrar osv har lämnat så jag kan i princip säga ungefärlig mankhöjd på alla. Har bara haft fel på en som var extremt liten från början (född ”för tidigt”) och först som 3 åring satte igång att växa rejält men det var länge jag trodde han absolut skulle stanna under 160 och han kallades ponnyn av alla 😆

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar