Mindre allroundhäst

Bukefalos 30 år!

Den enda häst jag haft/har haft hand om som inte behövde täckas i tuffa stormar var en shettis.

Dom andra kunde absolut bygga lång päls, men dom saknade ordentlig underull. Det är bara raser med nordlig anpassning som bygger sån. Shettis, nordis, islänning, gotlandsruss, bajskir (vissa), yakuti (men tror inte vi har några såna i Sverige.

Varmblodingarna och kallblod från varmare ursprung dör ju inte utan täcke, men dom har det inte superbra heller. I stark vind, extrema temperaturer eller blöt nederbörd stod alla mina såna och spände sig, och/eller häckade i ligghallen hela dagen och rörde sig för lite. Jag täckade alltså oklippta lösdriftshästar, efter behov. Dom behövde inte täcke varje vinterdag. Det var oftast höststormarna, januariköldknäppen, och vårvinterstormarna dom ville ha stödet av ett täcke.

En ridhäst ska man vara rädd om ryggen och rumpan på. Dom ska inte behöva stå och spänna sig och sen förväntas jobba.

Det är inget moraliskt misslyckande att täcka sin häst.
Jag har inga problem att täcka vid riktigt otrevligt väder, det var så jag gjorde med skimmeln jag hade också (även basjkiren fick täcke ibland om vädret var trist, även om hon nog inte behövde det). Och någon av shettisarna har ibland fått täcke. Men jag är inte helt glad i täcke dygnet runt varje dag hela vintern, så det är just det jag vill försöka undvika.

De jag ridit i Sverige har haft samma "problem" som även verkar gälla Morgan och bra ridna araber; de blir väldigt sällan till salu.
Der är en av anledningarna till att jag nog (om det blir av, in många år) kommer titta på unghäst - det känns som om det är det man får göra i vissa raser. Och även för att kunna vara med från början och jobba från marken med läskiga saker, tömkörning, promenader etc., och lära känna varandra.

Som många andra tipsat om gör en priolista. Det första är att prioritera om hästen först och främst ska vara en ridhäst som du kan köra eller körhäst som du kan rida. Tänker att det är trevligast mot hästen att välja det som den har mest talang för, så slipper du och hästen kämpa i uppförsbacke.

Hade inte heller hoppat tyngre raser mer än lite lagom regelbunden gymnastikhoppning på låg höjd

Han verkar ju vara väldigt trevlig :heart Du tror inte att han hade fått ordentlig vinterpäls om han hade gått i lösdrift hela hösten etc? Jag har mest haft mer tåliga raser de senaste 15-20 åren - shettisar, basjkir och nordsvensk. Men skimmeln jag hade innan fick ju även hon en ganska ordentlig päls, och jag tog inte på henne täcke särskilt ofta. (sen var hon ju rädd för täcket också...) Men hon älskade också (oavsett väder) att stå inne i lösdriften och stå och titta på vägen (bäst utsikt därifrån åt alla håll, för att hålla koll på om någon går förbi etc).

Du tycker alltså inte nordsvensk passar in? Är det hoppningen/fälttävlan som brister där? Är det höjden, eller viljan/kapaciteten, eller galoppen, i så fall?
Min new forest hade nog faktiskt egentligen kunnat gå utan täcke vintertid (hon har till exempel haft ett tunt ofodrat vintertäcke den här vintern när det varit bortåt tio minus men klara dagar utan massa nederbörd), det är mest av bekvämlighetsskäl hon har täcke. Shettisen går helt otäckad. Men vi bor söderut, en sån vinter som den vi hade i år är väldigt ovanlig här. Det normala är fem grader och grådask.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar