Mindre vidd?!

Josefhine

Trådstartare
Hej!

Tänkte höra om någon härinne kunde ge mig ett bra svar.

Har nämligen en nyinköpt sadel, jacson Celine. Haft den
Ca 4 månader.
Har bredaste vidden xx-vid till min häst med rätt normal rygg liten manke och rundare.
Efter jag ridit ett pass så kan schabraket ha glida någon 0,5-1cm bak.
Sadeln och sadelgjords läget är desamma och inga ruggningar eller annat tyder på att sadeln har flyttats.
Å andra sidan har jag klippt bort alla schabrak fästen.
Tror ni att en mindre vidd skulle va till att börja med ?

Sv: Mindre vidd?!

Jag köpte ett fantastiskt snyggt schabrak i jeansliknande tyg från Anky(med tillhörande lindor), utan stroppar, till min yngre häst. På honom glider det ner och bak.
Tog det på en träningshäst.. same same..
Tog det på ytterligare en träningshäst... same same..

Alla de här tre är rätt rörliga och stora halvblod. De har sadlar som checkats och anses vara bra.
De måste ha schabrak med fästen.

Schabraket hamnade på min gamla 30-åriga ponny utan gång. Där låg det ypperligt. Även han hade utprovad sadel, måttad tom.
Men det som gjorde mest tror jag var att han hade så mkt mindre gång och ryggverksamhet.

Sv: Mindre vidd?!

Så är det här också, på ponnyn ligger allt stilla men på stora halvblodet glider det (han har måttad sadel).

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 068
Senast: Fiorano
·
Utrustning Efter många om och men hos sadelmakaren idag så fick jag med mig en wintec wide 17" dressyrsadel hem till min lätt svängda, runda och... 2
Svar
23
· Visningar
6 316
Senast: Buck
·
Utrustning Min pålles sadelläge och sadelgjordsläge stämmer inte överens. Dessutom har han en smal hög manke, men en bred (för att vara fullblod)...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka