Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

wintecen tyckte jag följde ryggen riktigt bra! Jämnt tryck över hela ryggen, problemet där var att det blev rugg i längst bak när hon rörde på sig

Som flera andra sagt, den här blir ju alldeles för smal och ligger i bakvikt. En bredare vidd kanske kan funka, men det vet man inte förrän man provat. Har sadelutprovaren sett den här på hästen? Om du tycker den här följer ryggen riktigt bra, och att det blir jämt tryck, så känns det som du kan behöva en hel del hjälp. I all välmening :). (och om sadelutprovaren tycker den ligger bra, så borde du nog byta utprovare..)


Nu ser man ju inte hur hästens rygg ser ut utan sadel, men jag kan tänka mig att Santa Cruz hekla kan vara värd att prova. Den är ganska kort och rak, men svänger upp rätt bra i bak. Clic tror jag blir för rak. Den och hekla är ganska lika i passform, men hekla svänger upp lite mer upplever jag.
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Okej lånade hem en 16.5" med ett vidare järn (XXX-vid) som låg mycket bättre, la bara på den snabbt i stallet så ska provarida den ordentligt imorn. Kanske behöver byta till det allra vidaste känns det som, sadelutprovaren kallade henne för världens bredaste travare vilket jag kan hålla med om :D haha

Provsatt sadeln på en sadelbock och det kändes som om det inte kommer vara några problem med en 16.5" även om jag allra helst skulle vilja ha en 17". Jag tycker att den följer rygglinjen bra även om jag är nojig över att den ska vara såpass rak :crazy: Jag tycker den ser mer normal ut när det gäller det men har hört att dom ska vara så extremt raka!

Men är det inte någon som har förslag på en sadel med 125 grader i bommen (alltså riktigt vid!), anläggningsyta ca 41 cm, en aning svängd och helst då med rundbossor? Måste verkligen ha en sadel helst igår, min mamma skojade och sa att hon tyckte att det skulle vara bättre att hitta en ny häst än en sadel..:p
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Ett till problem i det hela är att hästen är extremt svårlastad. Skulle gärna åka med henne till utprovaren men det går verkligen inte. Lastningen jobbar vi på men det kommer ta minst 6 månader innan jag överhuvudtaget skulle kunna tänka på att ta med henne någonstans :crazy: Har hört att hon inte gör hembesök men borde nog fråga en extra gång för att va säker :) sen tror (eller vet snarare..) jag inte att det finns någon mer sadelutprovare i närheten :( lägger jag ett lätt tryck med handen i sätet och sen känner längst hela in-och utsidan av bossan så är det ett jämnt tryck hela vägen, det var det jag menade med att den följer ryggen bra :)
 
Sv: Sadeldjungeln.. Wintec Wide

Fråga kan man alltid göra, är det inte för långt så kan det finnas en chans att sadelprovaren åker ut.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 042
Senast: Aifos
·
Utrustning Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som...
Svar
3
· Visningar
651
Senast: Linda_A
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 683
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 090
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp