Minigris och äldre sådan

Opartisk

Trådstartare
När avgör man om en minigris är "skröpplig"?
En vän har en minigris på 11år.Den ser ganska så illa och magrar av under vinter halvåret. Den äter bra och är frisk för övrigt.
 
Sv: Minigris och äldre sådan

När avgör man om en minigris är "skröpplig"?
En vän har en minigris på 11år.Den ser ganska så illa och magrar av under vinter halvåret. Den äter bra och är frisk för övrigt.


Om grisen är pigg, glad och inte apatisk, äter och inte verkar ha ont i kroppen så har den livsglädje och är alltså inte skröplig.

Har den svårt att hålla hullet, ligger mest och verkar ointresserad när det händer saker omkring den är den skröplig.

I 11 års åldern är ju grisen inte ung längre, men en minigris kan bli ganska gammal runt 15 år inte ovanligt.

Är man osäker huruvida det är snällast att avliva en gris eller ej pga ålder så kan man kontakta en griskunnig distriktsveterinär för ett omdöme eller en annan griskunnig person.

Bor du i Skåne kan jag komma och titta om jag får bensinersättning ( Har ca 20 års praktisk erfarenhet av både vanliga grisar och minigrisar samt har och har haft även äldre grisar).

/KT
 

Liknande trådar

Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
1 950
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
350
Senast: Fiorano
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
648
Senast: Ketrawzc
·
Trädgård & Växter Fick en/ett prickblad av min mamma som inte mått så bra. Min gissning, baserat på hennes övriga växters status, är att hon vattnat den...
Svar
2
· Visningar
378
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp