Rädda misskött prickblad

kolblakkur

Trådstartare
Fick en/ett prickblad av min mamma som inte mått så bra. Min gissning, baserat på hennes övriga växters status, är att hon vattnat den för lite. Hur som haver, jag förstår ju att det bruna på bladet är permanent och inte kommer försvinna - men; borde jag klippa bort bladen som ser ut som på bilden (vilket är cirka 10 st) för att ge ork till växten att fokusera på nya, friska blad? Det har börjat komma nya, fina blad nu efter att jag tog över den för ett par månader sedan.
 

Bifogade filer

  • IMG_7944.jpeg
    IMG_7944.jpeg
    342 KB · Visningar: 25
Fick en/ett prickblad av min mamma som inte mått så bra. Min gissning, baserat på hennes övriga växters status, är att hon vattnat den för lite. Hur som haver, jag förstår ju att det bruna på bladet är permanent och inte kommer försvinna - men; borde jag klippa bort bladen som ser ut som på bilden (vilket är cirka 10 st) för att ge ork till växten att fokusera på nya, friska blad? Det har börjat komma nya, fina blad nu efter att jag tog över den för ett par månader sedan.
Bladen är ju växtens sätt att få energi. De möjliggör fotosyntesen som ger energi till plantan. Så länge de är gröna så bidrar de till energiförsörjningen.

Om du klipper bort tio blad gör du plantan svagare, då den inte längre kommer ha samma möjlighet till fotosyntes. Så du ger inte ork genom att klippa bort blad, du tar bort möjligheter att skapa energi.
 
Jag hade bara ansat bort det torkade runt kanterna på bladen (bara för att det ser trist ut) och fortsatt ge den bra förutsättningar för tillväxt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: snorp
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 878
Senast: kem
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 930
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 889
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp