Minimakeover i min etta, tips? *bilder*

nyponros

Trådstartare
Ska göra om lite i min lilla lägenhet, har inte gjort något sen jag flyttade in i januari iår, förutom möblerat om tre gånger ;)

Det som ska göras är att tapeten ska bytas (eller målas?), soffan ska bytas och så ska jag byta lite detaljer så det passar in i det nya. Allt rosa ska mest troligast bort. Säger inte hur jag själv tänkt, utan frågar er, om ni fick göra dessa ändringar, vad skulle ni göra?
Alltså vilken färg/tapet, vilken soffa och vilka färger på "accessoarerna"?

Ska lägga till lite tavlor osv (ta bort dom som finns, de sattes bara upp igår för att spikarna var där typ haha, hänger ojämnt tom) men jag har verkligen inget öga för inredning, jag kommer liksom inte på någonting jag kan köpa som passar till!

IMG_0876.jpg

IMG_0882.jpg

IMG_0880.jpg

Sv: Minimakeover i min etta, tips? *bilder*

Jag tycker det är snyggt som det är nu faktiskt, skulle kanske fixa lite fler mattor eller något, samt något på väggarna.
Annars skulle jag definitivt byta ut den mönstrade tapeten bakom sängen och soffan.
Tycker du har det supersnyggt annars iaf :love:

haha nej den får vara kvar, jag gillar den!
Har 3 garderober också, blir nog svårt att få det snyggt med en till brevid dom. (Dom står brevid klädställningen, mot ytterdörren)

Ja tapeten ska absolut bort! =)
Ja mattor har jag tänkt på, har ju ingen i det rummet som det är nu... mest för att jag är lat och inte orkar städa mer än jag gör, har hund som grusar och hårar ner väldigt mycket :p
Men det ser ganska tomt ut utan! Kanske finns något material som är hyfsat lätt att hålla ren?

Inget tips på färg? =)
Ska ha grå soffa tror jag iaf!

det är svårt när du inte säger vad du gillar för färger..

hyr du eller äger du lägenheten?

får du göra vad du vill hade jag byggt en klädkammare, garderober är i allmänhet väldigt fula, du har inte visat dina men jag gissar på standardvita60x60cm, IKEA eller JYSK rangelhögar..
jag hade byggt den under det högra snedtaket, där du har soffan och klädhängaren nu..
sedan tapetserat om den väggen med en fondtapeet med något juste mönster på, hade sedan foprtsatt med en av de ljusasde nyanserna i fondtapeten runt hela rummet..

har du ingen skiss över rummet? med mått och dörrar/fönster på rätt plats (även eluttag utritade)

tips på färg läste jag nu, eftersom att rummet är ditt sovrum samtidigt som vardagsrum är en lugn fräsh färg rätt, den mintgröna som är i rubrikraden här på buke kanske?

Senast ändrad av en moderator:

Rött, svart och grått skulle jag satsa på. Grå väggar! Går enkelt att variera när man tröttnar!

Jag hyr, får ändra sålänge det är hyfsat modernt och inget jättehypat, nån annan ska kunna tänka sig att bo här också liksom :)

Här är en snabbskiss, ursäkta min darrhänthet :D
Dessutom lite oproportionerlig :angel:
De rosa plupparna är eluttag

minlgenhet-1.jpg

hittade en gammal bild på garderoberna från innan jag flyttade in
vinter08-09365.jpg

bygga kommer jag inte göra, dels tror jag inte jag får, sen har jag inte tänkt mig lägga ner så mycket arbete :angel:

det låter som en snygg kombination! =)
Men om jag har grå soffa, blir det inte tråkigt med gråa väggar?
Ska jag köpa matta kommer den säkert också blir någon grå nyans eftersom det inte syns så mkt smuts på det, hund/ar som sagt ;)

Jag tycker spontant att det ser väldigt plottrigt/rörigt ut p.g.a. alla smågrejer som ligger synliga. Jag hade nog försökt fixa bättre förvaring, t.ex. satt in korgar eller insatser i bokhyllan för att dölja allt som inte är ren prydnad (eller böcker). Även tapeten bakom sängen och soffan tycker jag bidrar till det röriga intrycket och sängväggen ser lite tråkig ut. Ett överkast, några kuddar och en (lugnare) fondvägg i lite färg som bröt av mot allt det vita hade nog kunnat få det mer mysigt. Precis som Gimlan tror jag på någonting åt det svartmörkrödgråa hållet, alltså ett par lite mörkare, "tyngre" färger av något slag (kanske inte just rött). Fler växter i fönstret och en matta tror jag också skulle göra stor skillnad.

Nej, det tror jag inte. Om man piffar upp med mycket röda och svarta detaljer satt det känns som "basen" och det gråa som "bakgrunden" så tror jag det blir snyggt. Ellet vet. Hade et proffs som fixade till min lya som går i grått, rött och vitt. Det röda och vita dominerar men är mest tyger, mattor och ljuslyktor som enkelt kan bytas ut om man vill byta färg.

Tack för bra ideer! :)
Plottrigheten håller jag absolut med om och förvaring till hyllan ska ordnas, även byta ut eller ta bort endel som jag bara ställt där för att ställa nått där i princip :p
Överkast är påväg, ett grått blir det! Ska försöka göra den hörnan lite mysigare också, kanske med kuddar som du sa...

Jag funderar på mörk ganska mustig turkos på tapetväggen?
Nästan åt petrolhållet?
Och så ganska mörkt gråa detaljer och kanske nått turkosmönstrat i kuddar eller liknande?

jag hade nog inte haft avdelaren mitt framför fönstret utan hellre placerat den vid fotänden av sängen eller liknande.

Ryamatta funkar faktiskt i mitt hus. Mkt trevlig överraskning. Jag städade som en galning på mina mattor innan. Vita hundar ger mkt jobbigt hår i mörka mattor och smutsiga tassar på ljusa. Ryamattan klarar allt. Och är ändå ganska enkel att dammsuga. Jag har en med lite glansigt i också- vet inte hur det fungerar med dom som är "garn".
Jag gillar inte heller avdelaren mitt i rummet... Kan man inte sätta den brevid sängen? o använda som sängbord med. Man behöver väl bara få plats att gå brevid sängen...

Jag funderar på mörk ganska mustig turkos på tapetväggen?
Nästan åt petrolhållet?
Och så ganska mörkt gråa detaljer och kanske nått turkosmönstrat i kuddar eller liknande?

Det tycker jag låter jättesnyggt :)! Tycker dock fortfarande att du ska göra något åt klädförvaringen ;). Det finns förvaring för kläder på IKEA i textil som inte liknar traditionella garderober - kanske kan vara något? Tycker att det förvärrar "plottrigheten" att du har kläder hängande så. Tycker att det borde bli onödigt dammigt också?

Vikvägg istället för hyllan, matta, tavlor och "personlighet" :D

När det gäller soffan så gillar jag Kramfors från IKEA, annars rekommenderar jag mios rea, vi köpte vår soffa där.

Mattor, där håller jag med EmelieR, ryamattor är alla hundägares dröm. Jag har själv en linnerya, tänkte införskaffa en ullrya till sovrummet snarast. Annars är mattor utan lugg bäst, typ sisalmattor eller liknande. Tycker definitivt du kan skaffa en mustig matta i stil med din tapet/fondvägg.

Tavlor, beställ tapetprover och gör egna tavlor, superbilligt och lätt att byta.

Flytta tv:n och skaffa en "stabilare" tv-bänk, tycker denna ger ett skrangligt intryck. Tycker du ska ställa tv:n vid vikväggen (som du definitivt ska skaffa och ställa nära sängen:D) och vända soffan ditåt. Då tror jag att du skaffar lite plats till förvaring om du behöver det.

Marsvinsburen, kan du inte ställa den på något och försöka ha förvaring under..?

Har du gardiner? Annars tycker jag att du ska skaffa det:)

Men det är en fin lägenhet du har!

Måla fondtapeten i någon mörk, varm färg själv är jag svag för terracotta.
Låt resten vara vitt = ljust ger luftigare intryck.

Bort med den klumpiga bokhyllan!!! Om du vill dölja sängen så jobba med textilier; enkelt med skenor eller bara kedjor i taket och vanliga gardinstänger som hängs I kedjorna och upp med tyg. Tar mindre plats och ger ändå en shysst känsla! jag skulle hellre minska utrymmet runt sängen och hellre ha lite större runt tvrummet.

Som förvaring så satsa på vanliga hyllplan som sitter på väggen; när man har det trångt så utnyttja utrymmet upp mot taket! Skaffa snygga lådor eller korgar att förvara sådant som är plottrigt, det du sällan använder lägger du högst upp.

Mattor funkar oxå fint som rumsindelare i sig. Om fondväggen är i någon färg så satsa på accesoarer som drar åt samma ton. Om du väljer röd så måste ju dock inte alla ha samma röda ton. Ta även upp soffans färg i typ gardiner osv.

(exempel hemma hos mig; har grå väggar varav en är jättemörk, soffan är beige och gardiner i samma beige ton. fotöljerna är vita, matchar med vit matta, vita plädar och svarta kuddar etc. )

en beige eller ljusgrå soffa tror jag blir bäst, de passar till alla möjliga färger även i framtida renoveringar.

Matcha tv-bänk, soffbord, hyllplan i samma träslag.

*kliar i mina inredningsfingrar * :D

Senast ändrad av en moderator:

draperi för sovdelen, göra det mysigare och sovvänligare och fondtapeten är verkligen gräslig :angel: förlåååååt! mer pynt, blommor, ljus, myslampor, belysning över lag.... =) kuddar, filtar... mattor....

Jag ska nog anamma nästan varenda ett av dina tips, tack :D
Marsvinsburen blir nog svårt att sätta på något, det är två stora som sitter ihop på längden så det kräver en bänk eller liknande på 180 X 50...
Men i hyllan ska jag ha en massa boxar istället för löst skräp :D

Igår kom mitt överkast så jag är ett steg framåt iallafall hehe, nästa helg bär det iväg till jönköping så då kommer jag förhoppningsvis hem med endel, får uppdatera efter det! =)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 874
Senast: Nahar
·
Hemmet Nu har jag bott i ladan i sex år. Fort går det! Börjar dock tröttna på de vita väggarna, och leker med tanken på att lägga på lite färg... 2
Svar
21
· Visningar
2 151
Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten... 2
Svar
31
· Visningar
14 190
Senast: Stereo
·
Hemmet Jo, jag vet att det varit en trend att väggar och gärna möbler också ska vara vita i hemmet. Sen har man kunnat välja om man vill ha... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 755
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka