Minipiller och depression?

För mig har det varit olika med olika minipiller. Med Exlutena har jag blivit påtagligt nedstämd redan efter att ha tagit dem i ett par dagar och den nedstämdheten har suttit i hela tiden som jag använt dem (har använt dem i några år i ett par omgångar, samma sak varje gång. När jag har slutat med dem har deppigheten försvunnit nästan på en gång.

Mini-pe däremot har haft nästan motsatt effekt, jag har blivit hypersexuell och lite "upprymd". Mini-pe har dock haft extremt negativ påverkan på vikten för min del, har gått upp typ 10 kilo under det första halvåret med dem och sedan behållit den vikten hela tiden som jag ätit pillren och uppåt ett halvår efter att jag slutat med dem.
 
Intressant. Vad har du provat utöver det? Jag har haft p-ring sedan jag var 22 med ett kort brejk på 6 mån när jag var 25-26. Nu blir jag 37. Har tagit upp många ggr ang att byta men det har inte blivit för jag tänkte att jag var jämnare i humöret med ringen som har en rätt låg och lokal dos... :cautious:

Jag hade p-ring i över 10 år, gjorde ingen koppling till ångest förens jag slutade me den. Testade mellanpillret Slinda och kände hur måendet blev påverkat på liknande sätt som med p-ring så slutade med dem nästan direkt. I tonåren testade jag olika p-piller samt Cerazett men jag fick massa konstiga biverkningar så fick inte äta nån av dem. Har även testat kopparspiral i några år.
 
Jag hade p-ring i över 10 år, gjorde ingen koppling till ångest förens jag slutade me den. Testade mellanpillret Slinda och kände hur måendet blev påverkat på liknande sätt som med p-ring så slutade med dem nästan direkt. I tonåren testade jag olika p-piller samt Cerazett men jag fick massa konstiga biverkningar så fick inte äta nån av dem. Har även testat kopparspiral i några år.

Kanske skulle man sluta och se vad som händer...? Dock gjorde jag ju det i 6 månader men fick såna jäkla problem med finnar och dålig hy, vilket jag aldrig haft bekymmer med. Inte ens i tonåren. Så det var därför jag började om igen. Har aldrig provat nåt annat för jag ville inte äta piller då de flesta av mina vänner gick upp i vikt av piller, och spiral vägrar jag sätta in pga ingreppet. Jag har ju ändå inget sexliv så risken för graviditet är noll. Däremot som sagt, fick jag mindre pms-relaterade eksem och möjligen lite mindre hysteriskt humör. Men sånt kan ju ändras av ålder oberoende av preventivmedel....
 
Kanske skulle man sluta och se vad som händer...? Dock gjorde jag ju det i 6 månader men fick såna jäkla problem med finnar och dålig hy, vilket jag aldrig haft bekymmer med. Inte ens i tonåren. Så det var därför jag började om igen. Har aldrig provat nåt annat för jag ville inte äta piller då de flesta av mina vänner gick upp i vikt av piller, och spiral vägrar jag sätta in pga ingreppet. Jag har ju ändå inget sexliv så risken för graviditet är noll. Däremot som sagt, fick jag mindre pms-relaterade eksem och möjligen lite mindre hysteriskt humör. Men sånt kan ju ändras av ålder oberoende av preventivmedel....

Är du under 35 år så kan du ju börja med p-ring igen om du testar att sluta och inte tycker det funkar att vara utan.
 
Är du under 35 år så kan du ju börja med p-ring igen om du testar att sluta och inte tycker det funkar att vara utan.

Blir 37 :meh: Diskuterade just åldersgrejen med BM nu när jag skulle förnya receptet för nån månad sedan. Men hon menade att det där med ålder är inte så viktigt utan man ser till helheten. Har man inga bekymmer, inget i ens hälsoläge förändrats osv då är åldern bara en faktor. Jag har inga andra riskfaktorer - har inte blodpropp i släkten, röker inte, dricker inga mängder, har inte högt blodtryck, är inte överviktig osv. Min enda last är att jag jobbar skift.
Däremot har jag fått en annan hormonell sjukdom. en inte ens den sa BM hade nå större påverkan på preventivmedlet. Där vet jag dock nte hur mkt jag ska lyssna på BM i frågan. Klart att hormoner samverkar med varandra, om det är tilld et bättre eller sämre i det här fallet vet jag dock inte. Har sköldkörtelsjukdom, hypotyreos.
 
Blir 37 :meh: Diskuterade just åldersgrejen med BM nu när jag skulle förnya receptet för nån månad sedan. Men hon menade att det där med ålder är inte så viktigt utan man ser till helheten. Har man inga bekymmer, inget i ens hälsoläge förändrats osv då är åldern bara en faktor. Jag har inga andra riskfaktorer - har inte blodpropp i släkten, röker inte, dricker inga mängder, har inte högt blodtryck, är inte överviktig osv. Min enda last är att jag jobbar skift.
Däremot har jag fått en annan hormonell sjukdom. en inte ens den sa BM hade nå större påverkan på preventivmedlet. Där vet jag dock nte hur mkt jag ska lyssna på BM i frågan. Klart att hormoner samverkar med varandra, om det är tilld et bättre eller sämre i det här fallet vet jag dock inte. Har sköldkörtelsjukdom, hypotyreos.

När jag pratade med BM så var det väl just att börja med den typen av hormoner som var problemet. Att fortsätta var inte lika stort problem. Jag hade redan slutat med p-ring när jag pratade med henne och när jag tog upp alternativet att börja igen så så hon att jag skulle prata med gyn i såna fall. Jag är 40, snart 41 år.
 
Detta är ju precis som covidvaccinet. Olika i olika landsting. Vissa går det bra andra inte att gå på hälsan. Andra går stenhårt på ålder. Vissa vaccinerar 80+ endast andra även som bor med 80+...

FRUSTRERAD!
 
Precis samma som att drabbas av en sköldkörtelsjukdom, gemensamt med trådens ämne är att det anses vara ett kvinnobekymmer och intresset är därefter :meh:

Mmm, min syster fick mer eller mindre beordra sin läkare att skriva ut medicin. Inte Levaxin, utan den andra.
Värdena var ju inom referens, så det var inget fel. Typ.
 
Mmm, min syster fick mer eller mindre beordra sin läkare att skriva ut medicin. Inte Levaxin, utan den andra.
Värdena var ju inom referens, så det var inget fel. Typ.

Jag är så oerhört tacksam att jag fck effekt och verkar funka på Levaxin för det verkar vara ett helvete att få nåt annat. Den dagen detta inte funkar kommer jag gå under för jag orkar inte slåss på precis exakt varenda front som finns i livet...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 310
Senast: Linn-Nora
·
Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 831
Senast: soom
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 443
Senast: Blyger
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp