Bukefalos 28 år!

Minishetland utställningar 2004

B

**BORTTAGEN**

Har två små ston som nu 2004 blir 2 år. Skulle vilja ställa ut dom och undrar hur jag bär mig åt för att hitta de olika utställningarna samt vad jag måste ha fixat innan. :confused:

Dom har pass och är reggade, och jag undrar om det är ett krav för att få ställa ut. Kan jag visa mitt "vanliga" shettissto som är utan papper? Hon blir 3 nu 2004. Ska föla i sommar dessutom.

OM jag skulle välja att betäcka mina minishettisston nu i sommar, så missar jag ju chansen till ett diplomsto, men hur stor roll spelar detta diplom egentligen?
Vad är nackdelarna med att betäcka ett två år gammalt sto, förutom att de rent mentalt kanske inte är färdiga. Har hört olika där..

Tips om sidor här på nätet med utställningar... Nån som vet?

Tack. :)
/mvh Camilla
 
Oj! Många frågor på en gång! Försöker mig på att svara lite.

Utställningarna 2004 arrangerade av SSS (Sveriges Shetlansdsällskap) står i deras medlemstidning samt på nätet: http://www.shetlandsponny.com/sss/

Krav för att få ställa ut är att de har full stam samt är reggade. Dyrare utställningsavgift blir det (dubbelt, 400 kr) om man ej är medlem i SSS.

Det här med diplomsto vet jag inte riktigt vad du menar...Jag ställde ut mitt dräktiga sto. Finns olika klasser för ponnyerna. Visst är det fördelaktigt att stoet är ett diplomsto om man säljer avkomman!

Nackdelen med att betäcka en tvååring är att de kan vara outvecklade. Shettisar växer (enligt egen utsago) lite långsammare än andra raser. Ponnyn är ofta inte färdigbyggd i benstomme fören vid fyra års ålder. Jag betäcker som tidigast treåringar. Vill inte riskera förslitningsskador då en dräktighet faktiskt är påfrestande.
/Inelin
 
Diplomet är intressant av flera olika skäl. Ett diplom kan hjälpa till att höja premieringsgraden för både stoet och hennes föräldrar. Det ökar i sin tur värdet för både stoets avkommor och hennes föräldrars avkommor.
 
Vad jag menade med diplomsto va att man tidigast som 3-åring kan ställa ut sitt sto för att få diplom. Och den utställningen är till för ston som ej fått föl.

Jag va inne på shettis sällskapet, men är tydligen trög idag, för jag kan inte hitta något om kommande utställningar, bara om de som redan varit. kanske har du vänliga människa lust att skicka en direktlänk? :idea:

Sedan så undrar jag en sak till... Betäckningen.
Jag skulle vilja betäcka med en isabellhingst. Men vad jag förstått så finns det enbart en minishetlandshingst i avel. Dvs Midas, som dessutom bara finns fryst, då han är död.. :(
Är mina uppgifter korrekta?

Tack tack tack..
 
De vårutställningar som det hittills har kommit proppar till är: Köping 7/2, Stockholm 14/2, Vartofta 21/2, Våxtorp 22/2 och Gotland 3/3. En eller ett par av dem, vill jag minnas, har INTE separata miniklasser. Exakt vilka klasser som anordnas på respektive utställning minns jag inte, men jag har för mig att ingen av dem anordnar handlerklasser eller klasser för ston som fölat 2004. (Säger sig själv!)

Det är faktiskt sant, det står hittills inget om nästa säsongs utställningar på hemsidan. Illa... Men det kommer väl! Annars står det i senaste numret av Shetlandsponnyn, alltså medlemstidningen. Om du betalar in medlemsavgiften nu (350 kr) så tror jag att du får ett eller ett par av de senaste numren på köpet, för att "komma in i" shettisvärlden ordentligt. Jag vill minnas att jag fick det i alla fall när jag blev medlem... En sorts välkomstgåva! :)
 
jag ska genast betala in, och hoppas på lite närmare info där..
Tack ska du ha! :)
 
Annars finns det ju folk här som har tidningen ifall du undrar något. Man bör väl anmäla sig till de flesta utställningarna snarast för att vara säker på att få vara med. Några av dem tar bara emot 50 anmälningar... det är inte mycket. :smirk:
 
Någon vänlig själ som kanske har SSS tidning, o känner för att ta sig en kik..? :bow:
Skulle vilja veta några kommande utställningar för unghästar i Väst-sverige, eller Syd-sverige. (bor utanför Göteborg)

Kanske finns det rentav ett telnummer?
Jag skulle bli såhär :bow: tacksam.

Mvh Camilla
 
Buke blev jättesegt igår kväll när jag skulle skicka PM:et. Men nu gick det! :D
 
Jag vet iaf ett sto som fick diplom som treåring med föl vid sidan. Så man borde ju få visa dem om det inte är ändrat.

Jag skulle inte heller betäcka förrän tidigast vid tre års ålder.
 
En liten fråga.
VARFÖR betäcka så unga ston och då särkilt minishettis.
Att föla som 3 åring är tidigt!!!!
Vi betäcker tidigast när dom är 3 år.

Ett diplom visar ju att ditt sto har ett bra avelsvärde, att det är ett exteriört korrekt sto.
 
Bli medlem i sveriges shetlandsponnyförening (sss).
Deras hemsida är www.shetlandsponny.com/sss. Regionalföreningarna anordnar många utställningar, du får välja en regionalförening som du vill vara medlem i men du får ändå vara med på utställningarna som dom andra har. Stoet utan papper kan du inte ställa ut. Det där med diplomsto vet jag inte men jag skulle aldrig betäcka en två åring. På sss hemsida står utställningarna med(04 utställningar har inte kommit ut där en) och på www.shetlandsponny.com, finns det läsvärda saker och massvis med länkar. Vi kanske ses på nån utställning.. :)
 
hej!
jag undrar om det är någon som vet när hingst utställningarna är? för mini hingst som aldrig varit utställd!
 
Vad tänker du, på föruttagningarna till mönstringen eller bara en vanlig utställning.
Hingstpremieringen ligger nu på hösten, men dit är det hårda krav att komma, först ska hingsten bli rekommenderad och uttagen att gå vidare dit.

Utställning för registrerade hingstar finns på varje utställning, från föl och uppåt.
 
Avelsvärdering av hingstar sker i Vetlanda 24/4. Föruttagningen och finalen är samma dag.

Under hösten kommer avelsvärderingen eventuellt ske på två platser i slutet på september.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 155
Senast: Djurvän
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 908
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, jag befinner mig i en rejäl nedförsbacke när det kommer till jobb, hälsa och...
Svar
3
· Visningar
909
Senast: lil-sis
·
Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 174
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp