Minishettis

Roligt att läsa :)

Min väninna tävlade maraton med sin minishettis. 2 vuxna i en vagn. Googlade och hittade bild på henne med en gång

ShowUserFile.aspx


Vart lite kruxigt att hitta hovslagare som kunde specialsko med så små skor och brodd. Själv fick jag en massa utrustning från henne till min "minishettis" Hon är 89cm hög, benskydd, tömkörningsgjord, transportskydd ( de har aldrig använts men är så söta att jag inte vill slänga dem) :D
Minishetland får inte längre tävla maraton.
 
Orsaken till att jag inte kan låta bli att kommentera detta är för att alldeles för många inte vet skillnaden på en shetlandsponny och en "A-ponny som har shetlandsliknande utseende". Vi (aktiva i rasförening för shetlandsponny) som arrangerar utställningar och andra aktiviteter för shetlandsponnyer får varje år ge det tråkiga beskedet till ponnyägare som tror sig äga en shetlandsponny, att just deras ponny inte får vara med på våra aktiviteter. Det är lika tråkigt varje gång någon inser att de inte äger vad de tror att de äger, dvs en shetlandsponny.
Shetlandsponny är en ras (med en stambok) och inte en "typ av ponny".

Så min ardenner får inte heller vara med på era träffar alltså? Han ser faktiskt ut som en shettis förutom storleken. :p
 
Minishetland får inte längre tävla maraton.

Säger du det så. Det var x antal år sedan hon tävlade körning överhuvudtaget. Vet dock att då körde de in sig på en 12 plats. Hon bytte sedan till en shetlandsponny men vet inte om de tävlade något efter. Jag har dålig koll på körsporten :D
 
Säger du det så. Det var x antal år sedan hon tävlade körning överhuvudtaget. Vet dock att då körde de in sig på en 12 plats. Hon bytte sedan till en shetlandsponny men vet inte om de tävlade något efter. Jag har dålig koll på körsporten :D
det är en regel som tillkommit de senaste åren
helt enkelt för att det (generellt) är lite för tufft för en såpass liten ponny att gå ett maraton med två personer i vagnen, det väger ju lika mycket som ponnyn själv väger.
 
Petimetern i mig kan inte låta bli att påminna om att han varken är någon minishetland eller standardshetland, utan han är en korsningsponny av något slag, alternativt någon ras som år prickig ändå. (kanske vet du det? i så fall, låt andra läsa och lära... :) )
Det är nämligen så att den tigrerade färgen är den enda färg som inte finns ursprungligt hos shetlandsponnyn och den är inte heller tillåten i rasen. Därför kan jag vara helt säker på att det inte är någon renrasig shetlandsponny.
Shetlandsponnyns stambok är sluten, så några nya färger kan inte heller tas in där.

Din ponny är alldeles säkert en toppenponny ändå!

Orsaken till att jag inte kan låta bli att kommentera detta är för att alldeles för många inte vet skillnaden på en shetlandsponny och en "A-ponny som har shetlandsliknande utseende". Vi (aktiva i rasförening för shetlandsponny) som arrangerar utställningar och andra aktiviteter för shetlandsponnyer får varje år ge det tråkiga beskedet till ponnyägare som tror sig äga en shetlandsponny, att just deras ponny inte får vara med på våra aktiviteter. Det är lika tråkigt varje gång någon inser att de inte äger vad de tror att de äger, dvs en shetlandsponny.
Shetlandsponny är en ras (med en stambok) och inte en "typ av ponny".

Jag reflekterade inte över om den aktuella ponnyn är shetland eller korsning eller vad nu kan vara (även om den är väldigt söt :)).

Jag svarade bara utifrån ett annat inlägg där en felaktig höjd angavs för minishetland (jag har två minishettisar själv, 81 resp 85.5 cm, båda utställda)
 
Hej,

Vet att en del av er ville att jag skulle uppdatera här hur det går med Turbo. Han är nu 3 år och väldigt välmående. Hade faktiskt inte skadat om han gick ner nåt kilo nu ;).
Han är inkörd och är världens roligaste körponny! Väldigt framåt och känslig. Vi har påbörjat lite inridning vilket bara innebär att mina barn har åkt på honom medans jag leder och det är bara nåt varv hemma på gården.
Han är kvar som hingst ännu för han har envisats med att dra upp testiklarna då veterinären är här :). Vi hoppas vi ska lyckas kastrera honom i sommar. Han är inte hingstig alls men jag känner ändå att då han ska vara en barnponny vill jag nog ha honom som valack.
Han är väldigt snäll men tyvärr fortfarande lite reserverad när det gäller folk. Han är helt orädd för allt annat såsom traktorer, plast och andra ljud men om barnen skriker eller om jag får en hostattack blir han lite skärrad. Antar att han ändå varit med om något som gör att förhållandet till människor är lite skört. Han har ändå gjort stora framsteg sen han kom så jag tror att med tiden ska han nog lära sig att lita på människor igen :). Bifogar lite bilder och filmer här nere.

32418611_10155370005931881_8791516635769864192_n.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det? Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: Amanda_F
·
Träning Har tre hästar, varav 2 stycken minishettisar, den tredje är mer ridvänlig :D modell för min del. Från början skulle jag "bara" ha...
2
Svar
27
· Visningar
2 398
Senast: taccotad
·
Körning Scenario: inbiten westernryttare, 2-årig paint, "skitsele" samt hästfolk... Hej hopp.. Har genom åren lärt mig skillnaden på kvalitet...
2
Svar
25
· Visningar
2 571
Senast: burton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp