Minishettis

Lät inge roligt att dom behandlar ponnierna illa :(. Fast jag tror att Turbo har klarat sig rät bra. Han verkar inte rädd för käppar och grepar mm. Han var väldigt reserverad när han kom men inte rädd.
 
oh fy som han såg ut :( stackars alla dessa små. Skulle vilja köpa dom allihopa. Kommer aldrig gå på ngn hästmarknad igen iaf :( så fruktansvärt hemskt att se.
Om han är 80 cm redan så skulle jag nog gissa att han är en "vanlig shettis" 80 cm är ju maxhöjd för en minishettis och din har säkert en massa växande att komma i kapp med.
Min växte så det knakade första året, sov jättemycket i perioder. Det hade inte hänt så mycket med växeriet innan pga av dålig kost o skötsel så han hade lite att ta igen. Han var så himla pytteliten. Säkert samma med din
 
Ursch så tufsig han var :(. Så bra att han fick komma till dig!!

Så här såg Turbo ut på bilden då han förmedlades.
received_10153502168771881.jpeg


Så här såg han ut då dom hämtade honom i Holland :(
received_10153802057512725.jpeg


Och så här ser han ut några veckor senare :)
DSC_0780.jpg


Han har ju pass och bara ena kulan har ramlat ner så jag är väl rätt säker på att han bara är 1 år men om han är en mini vet jag inte. Har inte mätt honom men gissar att han i dagsläget är ca 80 cm. Spelar då ingen roll om han blir lite större heller :).

Herregud så vanvårdade. :cry: Arma små djur. Så fint att du räddade honom, han är jättesöt!
 
Ursch så tufsig han var :(. Så bra att han fick komma till dig!!

Så här såg Turbo ut på bilden då han förmedlades.
received_10153502168771881.jpeg


Så här såg han ut då dom hämtade honom i Holland :(
received_10153802057512725.jpeg


Och så här ser han ut några veckor senare :)
DSC_0780.jpg


Han har ju pass och bara ena kulan har ramlat ner så jag är väl rätt säker på att han bara är 1 år men om han är en mini vet jag inte. Har inte mätt honom men gissar att han i dagsläget är ca 80 cm. Spelar då ingen roll om han blir lite större heller :).
åh fy blir helt tårögd stackars djur! tänk så bra han fått det hos dig :heart
 
Fast jag kan förståss tala om att han kostade 1500 SEK, frakten till Sverige gick på 3500 (till Örebro). Sen tillkom en hel del frakt till eftersom jag bor i norra Sverige och lite kostnader för hälsointyg, vaccination, kvarkatest, uppstallning mm så slutsumman blev nästan 10 000 för mig. Klart värt det!!
 
Jasså Snuffsan du är här med, snubblade över detta när jag letade efter minitäcken till min lilla räddade shettis :) Kul att få se skillnaden på Turbo, han såg inte klok ut när vi hämtade honom. Så fantastiskt att få se att han äntligen fått det liv han förtjänar :heart Uppdatera gärna oss i gruppen på FB :D /Sofia från RH
 
Det går bara bra med lille Turbo!
Revbenen syns inte längre :D. Jag verkar hans hovar 1 gång i veckan och dom börjar se riktigt bra ut. Man märker att han börjar få mer ork och livslust för nu har han börjat utmana dom andra i hagen till lite lek och bus ;):p. Han har verkligen blivit bästis med min stora halvblodsskäck. Dom går inte många metrar utan varann.
DSC_0964.jpg

DSC_1054.jpg

 
Fin häst! Tyvärr behöver man inte åka så långt för att hitta vanvårdade hästar. Blev erbjuden en mini i april med så långa hovar att de böjde sig uppåt, förvånad att han ens kunnat gå. Haft fång varje sommar då han stått i gräshage, ögoninfek på båda ögonen,åt mögligt hö. Tog hem honom i maj. Var livrädd för ALLT, stegrade vid verkn osv.

Nu står han som ett ljus,fången har jag inte märkt av (står i hage utan gräs m lågsockerhö), snällare och tacksammare ponny har jag aldrig mött. Gnäggar då man kommer ut, supersnäll med sonen.. Ångrar inte att vi tog honom!
 
Åh :heart Hamnade i den här tråden och är nu alldeles tårögd.
Vad fin och nöjd han ser ut med sin välvårdade päls och lilla fläta i pannluggen. Och med sina stora hästkompisar. Vilken skillnad från sitt tidigare liv.
Lille Turbo kan tacka sin lyckliga stjärna :heart (dig)
Uppdatera gärna.
 
Roligt att läsa :)

Min väninna tävlade maraton med sin minishettis. 2 vuxna i en vagn. Googlade och hittade bild på henne med en gång

ShowUserFile.aspx


Vart lite kruxigt att hitta hovslagare som kunde specialsko med så små skor och brodd. Själv fick jag en massa utrustning från henne till min "minishettis" Hon är 89cm hög, benskydd, tömkörningsgjord, transportskydd ( de har aldrig använts men är så söta att jag inte vill slänga dem) :D
 
Vill bara inflika att maxhöjd för minishettis är 86 cm.
Jo, jag vet :). Och jag mätte honom faktiskt igår och det visade sig att han redan nu mäter 86 så han blir nog en standard :)
Petimetern i mig kan inte låta bli att påminna om att han varken är någon minishetland eller standardshetland, utan han är en korsningsponny av något slag, alternativt någon ras som år prickig ändå. (kanske vet du det? i så fall, låt andra läsa och lära... :) )
Det är nämligen så att den tigrerade färgen är den enda färg som inte finns ursprungligt hos shetlandsponnyn och den är inte heller tillåten i rasen. Därför kan jag vara helt säker på att det inte är någon renrasig shetlandsponny.
Shetlandsponnyns stambok är sluten, så några nya färger kan inte heller tas in där.

Din ponny är alldeles säkert en toppenponny ändå!

Orsaken till att jag inte kan låta bli att kommentera detta är för att alldeles för många inte vet skillnaden på en shetlandsponny och en "A-ponny som har shetlandsliknande utseende". Vi (aktiva i rasförening för shetlandsponny) som arrangerar utställningar och andra aktiviteter för shetlandsponnyer får varje år ge det tråkiga beskedet till ponnyägare som tror sig äga en shetlandsponny, att just deras ponny inte får vara med på våra aktiviteter. Det är lika tråkigt varje gång någon inser att de inte äger vad de tror att de äger, dvs en shetlandsponny.
Shetlandsponny är en ras (med en stambok) och inte en "typ av ponny".
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det? Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 732
Senast: Amanda_F
·
Träning Har tre hästar, varav 2 stycken minishettisar, den tredje är mer ridvänlig :D modell för min del. Från början skulle jag "bara" ha...
2
Svar
27
· Visningar
2 398
Senast: taccotad
·
Körning Scenario: inbiten westernryttare, 2-årig paint, "skitsele" samt hästfolk... Hej hopp.. Har genom åren lärt mig skillnaden på kvalitet...
2
Svar
25
· Visningar
2 570
Senast: burton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp