Minishettis

Ja, han har redan genomgått kvarkatest och en hälsoundersökning av veterinär innan han åkte.
Jag tänkte att det kunde vara skönt att ha ett regntäcke på en sån liten mager killeom det regnar. Här i Norrland hade vi 8 grader och regn för nån dag sen .
 
Jag hade låtit en svensk veterinär undersöka. Ger inte mycket för de utländska.

Och sätt honom i hage själv och ta träckprov. Låt honom inte nosa på dina hästar tills han är kollad. Ser mager ut och ruggig i pälsen. Vilket kan vara dålig omvårdnad. Men även mask och löss.

Har själv importerat en som var full med mask och dräktig.... Hon var veterinär besiktigad innan hon åkte till mig...

Gällande utrustning så har horseware bästa täckena till de små. Grimma finns överallt. Börja med fölgrimma, de kan du spänna ut överallt. Strunta i täcke i början. Ta in honom vid dåligt väder. Min mini är 74 i mkh och drar ca 60 cm i horseware. 60-75 i övriga märken. Men de är nästan alltid för långa på sidorna. Han är hingst så tar mycket täcke i bogen. Ändå har han dem på innersta i bogen. Horseware sitter bäst.
 
Har en "kolla masken" hemma som väntar på honom och en egen hage ;). Får väl se när han anländer hur han verkar men att han ser ruggig ut i pälsen tror jag är för att han håller på och fäller vinterpälsen. Han fått dagsfärska bilder och då ser man att det ha lossnat mer päls och under ser han fin ut i pälsen :). Men självklart kan han ha mask elr löss. Det har jag räknat med.

Tacksam för tipsen om täcken. Har bara horseware till mina stora så då blir det nog ett sånt till lillkillen oxå.

Vill helst slippa ta in honom då ha isf måste stå själv inne. Därför jag tänkte att ett täcke kunde vara bra. Har iofs byggt ett skjul till honom oxå så han kan ju stå där :).
 
Har en "kolla masken" hemma som väntar på honom och en egen hage ;). Får väl se när han anländer hur han verkar men att han ser ruggig ut i pälsen tror jag är för att han håller på och fäller vinterpälsen. Han fått dagsfärska bilder och då ser man att det ha lossnat mer päls och under ser han fin ut i pälsen :). Men självklart kan han ha mask elr löss. Det har jag räknat med.

Tacksam för tipsen om täcken. Har bara horseware till mina stora så då blir det nog ett sånt till lillkillen oxå.

Vill helst slippa ta in honom då ha isf måste stå själv inne. Därför jag tänkte att ett täcke kunde vara bra. Har iofs byggt ett skjul till honom oxå så han kan ju stå där :).
Fyll då i för allt som går att kolla, och inte enbart en standard analys.
 
Måste kännas väldigt spännande att vänta på den lille killen!! :)
Han kan nog tacka sin lyckliga stjärna att han kommer bort från det stället till någon som vill ta hand om honom....!
Du har fått en massa bra svar här, så jag önskar dig bara lycka till med den lille klimpen!
 
Lycka till med din nya kamrat! Detta har visserligen inget med dina frågor att göra, men jag undrar var/hur du fick tag i denna ponny? Och vad kostar det att få den transporterad? Är nyfiken på att kanske skaffa en själv ;)
 
Det går bra ☺. Han var väldigt rädd från början och är ju inte mycket hanterad. Aldrig verkad så jag håller på och vänjer honom vid att lyfta fötterna på honom så att jag snart ska kunna verka honom för hovarna är verkligen inte fina . Annars är han jättetrevlig och söt och lär sig fort. Han var väldigt skitig när han kom. Intorkad skit i vinterpälsen. Har lyckats duscha honom så nu är han ren iaf .
 
DSC_0780.jpg
 
Nog kan jag försöka göra det om ni vill .
Hans hovar såg hemska ut när han kom . Han har ju inte blivit verkad i hela sitt liv. Trakterna hade liksom vikt sig in mot strålen och tån var lång och utfluten vilket gjorde att han lamellrand var kraftigt separerad och full i grus. Jag övade att lyfta hans hovar 4 kvällar och sen provade jag verka samtidigt som min man fick mata honom med gräs och det gick superfint . Verkar vara en kille med bra psyke.
 
Ute på vår första promenad i går. Gick jättebra! Först gick vi längs en väg med hastighetsgräns 80 och bilarna som passerade brydde han sig knappt om. Han tog nåt travsteg när dom kom bakifrån bara :). Sen gick vi en sväng i skogen. Han följde mig som en stor hund.
 
Råkade köpa med mig en liten 1-årig minishettis i hemskt skick från en marknad i Holland. Det bästa jag har gjort!!
Älskar den lille krabaten som nu är 3 år och valack :D Han älskar mig över allt annat och är otroligt rolig och charmig.
Har inte läst alla svar du har fått men jag köpte hans första täcke i storlek 65 cm på https://www.minihorseshop.co.uk det enda stället jag hittade med dessa små storlekar. Och ja, jag tror han kan behöva ett regntäcke i början. Dels för att hålla värmen och dels för att han antagligen aldrig varit ute över huvudtaget tidigare. Min lille blev helt hysterisk när det regnade på honom första året. Skrek och sprang till stallet :D Det blev bättre med ett täcke på.
 
Hej Lindsen :)

Vad kul att läsa att du oxå räddat en liten krabat. Man vet ju som sagt inte vad dom varit med om och så men jag tycker han verkar väldigt lugn och snäll för att vara hingst. Kan ju iofs ända sig när han blir mer hemmastadd och får lite mer energi och muskler ;).
Nu har han ju anlänt till mig och jag köpte ett regntäcke från minibella i storlek 80 och det passade perfekt! Nu har han ju ett sjul oxå men jag vet inte om han fattar att han kan stå i det. Har inte regnat än så vi får väl se ;).
 
Jag bor här i Holland och min veterinär berättade för mig att det finns en överproduktion av sådana här små minisar för man försöker avla fram de minsta som går. De allra flesta hamnar på hästmarknader där de står i ur o skur hela dagarna utan mat och vatten. Sedan iväg till nästa marknad. Gubbarna som har ponnysarna är inte alls snälla utan de blir ganska brutalt behandlade, slås med käppar, lyfts i svansen när de inte vill gå osv. Sedan hamnar de på slakteri. Så, din lille ponny har säkert oxå fått åka runt på marknader och har säkerligen inte varit speciellt trevligt hanterad.
Min var väldigt rädd för män och "käppar" såsom kvastar eller grepar. Darrade som ett asplöv om man kom med en grep i handen. :(
Min var oxå hingst men fick inte ner sina kulor förren vintern till han blev två år, då tog vi dom även om han inte heller var det minsta hingstig.
Så bra att du hittade ett täcke som passade :) men storlek 80, det låter som han är ganska stor? Är du säker på att han är 1 år? eller mini? Min har 85 cm nu som 3 åring
 
Ursch så tufsig han var :(. Så bra att han fick komma till dig!!

Så här såg Turbo ut på bilden då han förmedlades.
received_10153502168771881.jpeg


Så här såg han ut då dom hämtade honom i Holland :(
received_10153802057512725.jpeg


Och så här ser han ut några veckor senare :)
DSC_0780.jpg


Han har ju pass och bara ena kulan har ramlat ner så jag är väl rätt säker på att han bara är 1 år men om han är en mini vet jag inte. Har inte mätt honom men gissar att han i dagsläget är ca 80 cm. Spelar då ingen roll om han blir lite större heller :).
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det? Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 732
Senast: Amanda_F
·
Träning Har tre hästar, varav 2 stycken minishettisar, den tredje är mer ridvänlig :D modell för min del. Från början skulle jag "bara" ha...
2
Svar
27
· Visningar
2 398
Senast: taccotad
·
Körning Scenario: inbiten westernryttare, 2-årig paint, "skitsele" samt hästfolk... Hej hopp.. Har genom åren lärt mig skillnaden på kvalitet...
2
Svar
25
· Visningar
2 570
Senast: burton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp