Minkfarmar

Jag gick en kurs om minkåret och minkskötsel för några år sedan. Jag var inte för minkproduktion innan (tycker inte man ska hålla djur enkom för skinnet skull) men gick kursen med öppet sinne för att sätta mig in i produktionen och företagen med rätt utgångspunkt.
Efter kursen hade jag inte ändrat åsikt. Jag tycker fortfarande inte att man ska föda upp djur enbart för skinnet skull. Och även om burarna på flera farmer var i två våningar såg man ganska omfattande stereotypier hos många individer.
Nej, jag tycker inte att det är en bransch som behöver finnas kvar.

Jag vet inte om någon har svarat, men skinnen säljs på en stor pälsauktion i Danmark. Eller, gjorde i alla fall för några år sedan
 
Burhöns är förbjudet i Sverige, tiden för omställning har gått ut sedan länge. Minkarna hålls i gallerburar, de lever hela sitt korta liv på galler och har inga möjligheter att bete sig naturligt. Så länge minkfarmer får fortsätta hålla minkar som de gör sanktioneras djurplågeri i Sverige. Argumentet att det är bättre här än i Kina och Ryssland håller inte, de har pälsfarmer där med.

Nej, det är inte förbjudet att hålla värphöns i bur i Sverige utan både tillåtet och finns fortfarande. Däremot måste de ha sk berikade burar med åtminstone teoretisk tillgång till rede, sittpinne och sandbad. Teoretisk för att tillgången är så liten per djur att de flesta inte har tillgång. Utrymmet per fågel i buren, om man räknar tillgänglig area och inte rede och sandbad (vilket lagstiftningen inte ska räknas in i detta) är 0,06m2, dvs typ ett A4 ark.


Jag vet inte om någon annan nämnt Kina och Ryssland, men att jag tog upp dem var som två av de stora aktörerna i branschen, som ett inlägg på någons fundering om det fortfarande finns efterfrågan på päls. Inte som något argument för att vi ska ha minkfarmer, det har jag inte uttryckt någon åsikt om.
 
Fast om man samanliknar med Kina så är det faktiskt inte alls värre än här.... Deras burar är minst lika stora, och pga billigare arbetskraft så har de många flera anställda som tar hand om djuren...

Det gjordes en dokumentär här i Norge som het "Pels" om jag minns rätt, för några år sedan. Numera är det förbjudet i Norge att hålla pälsdjur.
 
Egentligen är jag inte emot att hålla djur för päls. Men jag är kraftigt emot att hålla djur trångt och på ett sätt som inte är förenligt med deras naturliga beteende. Allt från industrihöns (även frigående), storskalig grisuppfödning med mera. Jag försöker äta mycket vilt och har köpt en nötlåda från en gård med lösdrift/mycket utevistelse och har egna höns. Det är dock svårt/omöjligt att hålla djur i stor skala på ett sånt sätt att djuren mår maximalt bra. Jag tror att man i Sverige argumenterar för att minkar ska ha tillgång till vatten/simma. Skulle det bli lag skulle det i praktiken innebära att vi förbjuder minkuppfödning i Sverige. Jag har dock ingen källa just nu, tror bara att jag hört det någonstans..
 
Nej, det är inte förbjudet att hålla värphöns i bur i Sverige utan både tillåtet och finns fortfarande. Däremot måste de ha sk berikade burar med åtminstone teoretisk tillgång till rede, sittpinne och sandbad. Teoretisk för att tillgången är så liten per djur att de flesta inte har tillgång. Utrymmet per fågel i buren, om man räknar tillgänglig area och inte rede och sandbad (vilket lagstiftningen inte ska räknas in i detta) är 0,06m2, dvs typ ett A4 ark.


Jag vet inte om någon annan nämnt Kina och Ryssland, men att jag tog upp dem var som två av de stora aktörerna i branschen, som ett inlägg på någons fundering om det fortfarande finns efterfrågan på päls. Inte som något argument för att vi ska ha minkfarmer, det har jag inte uttryckt någon åsikt om.
Argumentet Kina och Ryssland är en vanlig ursäkt när det gäller svensk pälsdjursindustri.

MItt misstag om hönsburarna, jag tänkte på de gamla burarna fast då är det ju ingen förbättring, värphöns hade redan på 80-talet bara ett A4-ark per höna i utrymme i de gamla burarna.
 
Egentligen är jag inte emot att hålla djur för päls. Men jag är kraftigt emot att hålla djur trångt och på ett sätt som inte är förenligt med deras naturliga beteende. Allt från industrihöns (även frigående), storskalig grisuppfödning med mera. Jag försöker äta mycket vilt och har köpt en nötlåda från en gård med lösdrift/mycket utevistelse och har egna höns. Det är dock svårt/omöjligt att hålla djur i stor skala på ett sånt sätt att djuren mår maximalt bra. Jag tror att man i Sverige argumenterar för att minkar ska ha tillgång till vatten/simma. Skulle det bli lag skulle det i praktiken innebära att vi förbjuder minkuppfödning i Sverige. Jag har dock ingen källa just nu, tror bara att jag hört det någonstans..

Jag håller med dig, jag ser inget fel i pälsdjursuppfödning per se men det görs inte på ett vettigt sätt idag och som du säger, det går inte att genomföra i den storlek som krävs för lönsamhet.

Sedan föredrar jag absolut djuruppfödning där man på ett vettigt sätt tar reda på hela djuret. Både av resurs och etiska skäl (jag anser det är oetiskt att inte använda hela djuret). Ta tex kaninuppfödning, där är det ju naturligt att man tar reda på både päls och slaktkropp. De är också lättare att hålla på ett djuretiskt sätt.
 
Jag håller med dig, jag ser inget fel i pälsdjursuppfödning per se men det görs inte på ett vettigt sätt idag och som du säger, det går inte att genomföra i den storlek som krävs för lönsamhet.

Sedan föredrar jag absolut djuruppfödning där man på ett vettigt sätt tar reda på hela djuret. Både av resurs och etiska skäl (jag anser det är oetiskt att inte använda hela djuret). Ta tex kaninuppfödning, där är det ju naturligt att man tar reda på både päls och slaktkropp. De är också lättare att hålla på ett djuretiskt sätt.
Ja, exakt! :up: vi slösar för mycket med de resurser som finns tillgängliga. Det slängs massor med skinn av tex får på slakterierna, det är helt enkelt inte lönsamt att ta reda på alla i dagsläget.
 
Argumentet Kina och Ryssland är en vanlig ursäkt när det gäller svensk pälsdjursindustri.

MItt misstag om hönsburarna, jag tänkte på de gamla burarna fast då är det ju ingen förbättring, värphöns hade redan på 80-talet bara ett A4-ark per höna i utrymme i de gamla burarna.
Jag menar alltså inte att Kina och Ryssland är något argument för att vi ska ha uppfödning. Utan bara ett konstaterande att de är stora aktörer.

Det som är en förbättring är ju att rede, sittpinne o sandbad finns, även om alla inte kan använda dem samtidigt... Och vissa problem inom äggproduktion är mindre i bursystemen. Men att det finns hamnar ju lite under radarn eftersom de äggen oftast inte hamnar i butik heller.
 
Egentligen är jag inte emot att hålla djur för päls. Men jag är kraftigt emot att hålla djur trångt och på ett sätt som inte är förenligt med deras naturliga beteende. Allt från industrihöns (även frigående), storskalig grisuppfödning med mera. Jag försöker äta mycket vilt och har köpt en nötlåda från en gård med lösdrift/mycket utevistelse och har egna höns. Det är dock svårt/omöjligt att hålla djur i stor skala på ett sånt sätt att djuren mår maximalt bra. Jag tror att man i Sverige argumenterar för att minkar ska ha tillgång till vatten/simma. Skulle det bli lag skulle det i praktiken innebära att vi förbjuder minkuppfödning i Sverige. Jag har dock ingen källa just nu, tror bara att jag hört det någonstans..
Ja, tillgång till vatten är en ganska stor fråga. Vissa menar att forskningen säger att det kan vara en jättebra berikning medan andra menar att forskningen säger att det är ett starkt och superviktigt behov för minken.

I övrigt håller jag också med- det är sällan själva grejen att vi producerar som är problemet för mig, utan hur vi gör det. Jag är visserligen vegetarian men rent i princip sådär ser jag inga problem med att jag tex skulle köpa kött från grisar jag vet har haft det bra hela vägen fram till död. Att vi har animalieproduktion är, enligt mig, inte ett problem, den måste bara bli mycket bättre.
 
Ett tips om man är intresserad är att Nordegren & Epstein hade ett inslag om kanske en månad sen. De bjöd in Bosse Algers (vet och prof emeritus i husdjurshygien) och Lena Lidfors (prof i etologi) som bägge är mycket kunniga och ser på saker lite olika.

När man hittat avsnittet så börjar inslaget ca 13 min in om jag kommer ihåg rätt.
 
Jag menar alltså inte att Kina och Ryssland är något argument för att vi ska ha uppfödning. Utan bara ett konstaterande att de är stora aktörer.

Det som är en förbättring är ju att rede, sittpinne o sandbad finns, även om alla inte kan använda dem samtidigt... Och vissa problem inom äggproduktion är mindre i bursystemen. Men att det finns hamnar ju lite under radarn eftersom de äggen oftast inte hamnar i butik heller.
Jag har inte påstått att du använder Kina och Ryssland som argument utan att det är ett vanligt argument.

Om varje höna har ett A4-ark i utrymme och det är inräknat pinne, sandbad och rede så är det ju trängre än de gamla burarna. :(
 
Jag har inte påstått att du använder Kina och Ryssland som argument utan att det är ett vanligt argument.

Om varje höna har ett A4-ark i utrymme och det är inräknat pinne, sandbad och rede så är det ju trängre än de gamla burarna. :(

ahh, missförstod! :)

nä, utrymme för rede o sandbad finns utöver den tillgängliga ytan och är 150cm2/höna vardera. Men (om jag minns rätt orkar inte ta fram föreskriften nu) tex sandbad behöver inte vara öppet dygnet runt utan ett visst antal timmar/dag. Och det är föreskriften som skriver att dessa ytor inte ska räknas in i den tillgängliga arean. Svenska äggs info däremot så står det att hönsen har 750cm2/ höna.
 
Jag anser inte att den minkindustri som finns i Sverige är förenlig med svensk djurskyddslagstiftning, som ju säger att djuren skall ha möjlighet att utöva sina naturliga beteenden. För en mink är det naturligt att leva ensam, röra sig över stora ytor för att jaga, simma osv. och jag ser inte hur sådana beteenden skulle kunna gå att tillgodose i en bur av de storlekar som är tillåtna. Och ja, jag är högst medveten om att det finns annan djurhållning - t.ex. uppfödning av slaktkycklingar och hållande av värphöns i bur - som inte heller ger djuren denna möjlighet och alltså inte heller är förenlig med svensk djurskyddslagstiftning. Men att det ena förekommer legitimerar inte det andra, tycker jag. Jag anser att båda sätten att hålla djur borde avvecklas (tillsammans med t.ex. en del grisuppfödning mm).

Beträffande coronasmittan så är det ju precis så pandemier börjar - djur i trånga besättningar där virus snabbt sprids och muterar och sedan smittar människor. Vi måste komma ifrån den typen av djurhållning!
 
Kan börja med att säga att jag inte har jättestor insikt i minkfarmar och hur de sköts så om någon här vet hur det går till irl vore det intressant att ta del av det.
Av det jag sett i form av reportage och läst på så har det inte varit imponerande. Och frågan är minkarna föds upp för deras päls men finns det ens en efterfrågan? Vem köper pälsen?

Vad anser ni bör ske med minkfarmarna i Sverige?
Jag tycker uppfödning av djur till päls, ögonfransar etc känns väldigt omodernt. Sällan blir det något angenämt liv för djuren. Snarare ett liv helt onaturligt.
 
Jag kände på precis samma sätt när jag började komma i kontakt med industrin i mitt arbete som offentlig veterinär för några år sedan! Jag kommer aldrig vara enig med pälsindustrins grundläggande principer, men helt ärligt så är förhållandena inte signifikant värre än tex grisindustrin som jag jobbat mycket mer med (nej, inte bara här i Danmark).

Just nu avlivas hela mitt lands (Danmark) minkindustri och på flera sätt känns det ok, på ett personligt plan. Primärt pga de mutationer man har funnit i coronaviruset, som potentielt kan utgöra ett jättehot mot Danmarks befolkning och den globala folkhälsan.
Ungefär den slutsatsen har jag också dragit efter besök på minkfarmar vs diverse annan djurhållning. Industrin är meningslös men djuren har det inte värre än de flesta andra produktionsdjur.
 
Burhöns är förbjudet i Sverige, tiden för omställning har gått ut sedan länge. Minkarna hålls i gallerburar, de lever hela sitt korta liv på galler och har inga möjligheter att bete sig naturligt. Så länge minkfarmer får fortsätta hålla minkar som de gör sanktioneras djurplågeri i Sverige. Argumentet att det är bättre här än i Kina och Ryssland håller inte, de har pälsfarmer där med.
Nej, burhöns är tyvärr fortfarande tillåtet...

Edit, såg att det redan var diskuterat.. 😜
 
Egentligen är jag inte emot att hålla djur för päls. Men jag är kraftigt emot att hålla djur trångt och på ett sätt som inte är förenligt med deras naturliga beteende. Allt från industrihöns (även frigående), storskalig grisuppfödning med mera. Jag försöker äta mycket vilt och har köpt en nötlåda från en gård med lösdrift/mycket utevistelse och har egna höns. Det är dock svårt/omöjligt att hålla djur i stor skala på ett sånt sätt att djuren mår maximalt bra. Jag tror att man i Sverige argumenterar för att minkar ska ha tillgång till vatten/simma. Skulle det bli lag skulle det i praktiken innebära att vi förbjuder minkuppfödning i Sverige. Jag har dock ingen källa just nu, tror bara att jag hört det någonstans..
Det var väl typ det som skulle bli lag för ett antal år sen vilket just skulle förbjuda minkfarmer i praktiken. Tyvärr hann det aldrig träda i kraft utan Alliansen rev upp det när de tog över makten.
 
Ungefär den slutsatsen har jag också dragit efter besök på minkfarmar vs diverse annan djurhållning. Industrin är meningslös men djuren har det inte värre än de flesta andra produktionsdjur.
Det finns grader i Helvetet. Visst finns det mycket som är fel fortfarande, framförallt när det gäller grisar, men att jämföra tassar på burgaller med förhoppningsvis ströade betonggolv är för mig väldigt mycket mer fel. Jag tycker inte vi ska närma oss dansk grishållning och jag vägrar köpa dansk gris men det är en helt annan tråd.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 698
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 149
Senast: inverterad
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp