Minkfarmar

Det finns grader i Helvetet. Visst finns det mycket som är fel fortfarande, framförallt när det gäller grisar, men att jämföra tassar på burgaller med förhoppningsvis ströade betonggolv är för mig väldigt mycket mer fel. Jag tycker inte vi ska närma oss dansk grishållning och jag vägrar köpa dansk gris men det är en helt annan tråd.
Och jag tycker att det är värre med fruktansvärt dålig luft än gallergolv. Vanligt att man får feber när man varit i ett svinstall eller större hönshus för länge pga allt damm och urinångor även i Sverige. Och ”ströade” golv är ju några strån halm som berikning i de flesta fall.
 
Och jag tycker att det är värre med fruktansvärt dålig luft än gallergolv. Vanligt att man får feber när man varit i ett svinstall eller större hönshus för länge pga allt damm och urinångor även i Sverige. Och ”ströade” golv är ju några strån halm som berikning i de flesta fall.
Jag hade ont i halsen och luftvägarna i 3-4 dagar efter att jag hade varit typ 3-4 timmar i grisstall. Så dålig luft tror jag verkligen är jättedåligt.

Men man borde väl kunna ha både bra luft och bättre golv? Lättare om man började domesticera djuren såklart. Men då ändras ju färgerna i pälsen troligen och det är kanske inte så populärt hos kunderna...
 
Att leva ett helt liv i små burar eller boxar borde vara förbjudet sedan länge. Sen har jag verkligen inga problem med att djur föds upp till vare sig mat för oss eller där man använder pälsen. Det finns bra djurhållning i Sverige men frågan jag ställer är hur det ser ut för just minkarna. Att frågan redan funnits på dagordningen men sedan prioriterats (?) bort känns anmärkningsvärt.
 
Och jag tycker att det är värre med fruktansvärt dålig luft än gallergolv. Vanligt att man får feber när man varit i ett svinstall eller större hönshus för länge pga allt damm och urinångor även i Sverige. Och ”ströade” golv är ju några strån halm som berikning i de flesta fall.
Ja, det är förjävligt att det ens är tillåtet, men det ursäktar på inget vis hur minkar lever sina liv innan de slaktas.
 
Ja, det är förjävligt att det ens är tillåtet, men det ursäktar på inget vis hur minkar lever sina liv innan de slaktas.
Nej, jag har inte försvarat pälsindustrin alls utan enbart jämfört djurhållningen med andra produktionsdjur och den är inte värre.
 
Att leva ett helt liv i små burar eller boxar borde vara förbjudet sedan länge. Sen har jag verkligen inga problem med att djur föds upp till vare sig mat för oss eller där man använder pälsen. Det finns bra djurhållning i Sverige men frågan jag ställer är hur det ser ut för just minkarna. Att frågan redan funnits på dagordningen men sedan prioriterats (?) bort känns anmärkningsvärt.
Det är ren spekulation men jag tror det kan ha att göra med att om man skulle stoppa den typen av djurhållning och uppfödning för minkarna så är det öppet för att som nästa steg även titta på hur svin och höns har det och det vill en del till varje pris förhindra.
 
Jag vill minnas att det handlade om arbetstillfällen. Allianspartierna är inte mot pälsindustrin och motiverar det gärna med just jobb, iaf när jag mailat och frågat då det inte stått nånting om deras åsikt kring pälsindustrin på deras hemsidor före det valet.
Ok det var intressant. Går det inte att ha en vettig djurhållning eller iaf förbättra den låter det märkligt att man vill ha en sådana jobb.
Väldigt märklig motivering.
 
Ok det var intressant. Går det inte att ha en vettig djurhållning eller iaf förbättra den låter det märkligt att man vill ha en sådana jobb.
Väldigt märklig motivering.
Det är väl inte så konstigt - många av dem som jobbar i animalieproduktionen är lågavlönade gästarbetare. Ta det jobb som bjuds eller svält - typ.

Många av dem som driver egna jordbruk konkurrerar med ännu större enheter som har stordriftsfördelar och ofta ett avstånd till både anställda och djur. Är man dyrare kanske man inte säljer alls.

De som är i systemet utsätts för en långsam tillvänjning.

Jag tror inte att man kan kasta sten på dem som jobbar på minkfarmar etc, utan ge dem alternativ och stödja de OK formerna av djurhållning och hantering av anställda. Jag tror att djurhållningen skulle förbättras bara av att de som jobbade på farmerna hade valt det bland flera andra realistiska val.
 
Jag blir så ledsen när jag tänker på vilka mängder av individer det handlar om. Danskarna ska slakta ut 1,4 miljoner minkar - ett helt StorStockholm :(

Nej, inte 1,4 miljoner. I Danmark finns 15-17 miljoner minkar som ska avlivas allihop. Tänk dig snarare att det är som att ett land med en yta stor som en bråkdel av Sveriges, hade en "befolkning" på över 20 miljoner och 75 % av befolkningen varken spritade händer eller höll avstånd och där smittan spred sig som en stäppbrand. Därför avlivas minkarna. Ungefär 80 % av individerna hade dessutom varit döda och pälsade om några veckor om inte detta hade skett. Jättesorligt för farmarna att mista sitt livsverk. Självklart! Men man får inte glömma att många många andra verksamheter också försvunnit pga corona.
 
Nej, inte 1,4 miljoner. I Danmark finns 15-17 miljoner minkar som ska avlivas allihop. Tänk dig snarare att det är som att ett land med en yta stor som en bråkdel av Sveriges, hade en "befolkning" på över 20 miljoner och 75 % av befolkningen varken spritade händer eller höll avstånd och där smittan spred sig som en stäppbrand. Därför avlivas minkarna. Ungefär 80 % av individerna hade dessutom varit döda och pälsade om några veckor om inte detta hade skett. Jättesorligt för farmarna att mista sitt livsverk. Självklart! Men man får inte glömma att många många andra verksamheter också försvunnit pga corona.
Det jag tänkte på var skalan av verksamheten. Alla dessa miljoner individer som det handlar om. Vi människor kanske behöver pandemin för att påminna oss om hur vi behandlar våra medvarelser :(
 
Det jag tänkte på var skalan av verksamheten. Alla dessa miljoner individer som det handlar om. Vi människor kanske behöver pandemin för att påminna oss om hur vi behandlar våra medvarelser :(
Det som kan komma gott ur pandemin är förhoppningsvis en kunskap och förståelse för att djur som föds upp ska ha det bra och inte vara för många och bo för trångt- ffa inte för många tätt packade, då växer det till olika smittor. Jättebra tycker jag om den mänskliga befolkningen tvingas ändra detta industriella uppfödningssätt oavsett djurslag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 703
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 842
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp