Bukefalos 28 år!

Minneskort som raderar sig själv?

S

Skrauti

Jag hade lite filmer från idag på kameran ( Canon Powershot S3 IS med tillhörande minneskort ) och filmerna gick att se på kameran. Men när jag skulle lägga in dom i datorn gick det inte alls, den sa att minneskortet var skadat på något sätt ( provade med olika urladdningsladdar och kortläsare ). Så jag bara stängde av kameran utan att göra något mer och nu när pappa skulle hjälpa mig så fanns inga filmer kvar på kameran:confused:. Minneskortet har alltså tömt sig själv:crazy:.

En till sak som är mysko är att normalt sett står det att det ska få plats med runt 600bilder på kortet när det är tomt nu säger den att kortet är tomt men det står att det "bara" får plats 300bilder:eek: :crazy:

Finns det något man kan göra eller ska jag gå och dra nått gammalt över mig och fundera ut en plan för hur man på intressanstaste sätt tar död på ett minneskort?
 
Sv: Minneskort som raderar sig själv?

Jag tror att anledningen till att ditt kort tror att det bara rymmer 300 bilder är att filmerna ligger kvar på kortet, men att kameran inte kan känna igen dem för att det har hänt något med kortet. Med tur och övertalning (och en extern kortläsare) kanske du kan få över filmerna, förhoppningsvis i helt tillstånd. Jag har dock inte själv råkat ut för något liknande, så jag kan inte råda.

Det finns två andra saker som kan förklara varför ditt minneskort beter sig sådär: antingen börjar det bli gammalt, ett minneskort tål bara 1000 skrivningar till varje block på kortet (den skriver till olika platser hela tiden, så det tål mycket mer än 1000 skrivningar TOTALT) och det gör att kortet successivt krymper varteftersom blocken blir oskrivbara. Detta sker dock inte så drastiskt som du beskriver. Däremot _kan_ kameran få för sig att kortet har krympt rejält av andra, av mig oförklarliga, skäl. Då brukar det fungera att formatera kortet (kameran brukar ha någon inställning för det), för att få tillbaka utrymmet.
 
Sv: Minneskort som raderar sig själv?

Jo något har hänt, jag vet bara inte vad. Jag har provat med kortläsare men det gick inte iaf så jag antar att det bara är att inse att filmerna är borta.

Nja gammalt vet jag inte och knappast "överansträngt" heller. Jag har bara haft den här kameran och minneskortet lite mer än en månad. Så jag börjar misstänka att saker lever sitt eget liv ( antagligen red jag så illa på filmerna att kameran inte ens ville att jag skulle få se :crazy: )
 

Liknande trådar

Äldre Jag står inför valet av dessa 2 just nu (finns inte råd till det allra nyaste och får välja av det som finns på hemsidan där jag har...
Svar
14
· Visningar
1 239
Senast: MissFideli
·
IT & mobiler Jag tog bilder. Jag stängde av kameran. Jag tog ut minneskortet. Jag satte in minnerkortet i min minneskortläsare. Jag kopierade...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: malumbub
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 756
Senast: Mitra
·
IT & mobiler Jag ska köpa en ny kamera (som jag vill utvecklas med, d.v.s. fota lite allt möjligt. Macrobilder, rörelser, porträtt... allt!). Valet...
Svar
10
· Visningar
1 764
Senast: Stormogul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp