Minnesplats hund hemma

Bukefalos 30 år!

Capybara

Trådstartare
Ni som har begravt (eller spritt aska frå ) era hundar hemma, har ni markerat platsen på något sätt och i så fall hur? Gärna bilder om du vill. Stenar, träd, buskar, blommor eller annat.

Jag behöver inga råd om miljöregler, det har jag koll på.

En katt här också. Begravd på hennes favoritplats under det stora körsbärsträdet. Än så länge bara tunga stenar på ( för det var ganska nyligen :(). Framöver vill jag plantera något men vet inte vad. Något som symboliserar henne, en mild, klok och försiktig katt :heart

Två katter och två hundar begravda bakom det hus vi nu flyttat från.
Det har varit olika ritualer. Vi har haft vilda blommor, en gång ett gravljus direkt efter begravningen av en högt älskad hund.
När våra barn var med tillverkade dom något enkelt träkors, sen har vi lagt stenar ovanpå för att förhindra vilda djur från att gräva sig ner.

Ni som har begravt (eller spritt aska frå ) era hundar hemma, har ni markerat platsen på något sätt och i så fall hur? Gärna bilder om du vill. Stenar, träd, buskar, blommor eller annat.

Jag behöver inga råd om miljöregler, det har jag koll på.

Min Missia (sköldpaddsfärgad katt, dvs spräcklig) har en spräcklig ros (Rosa Mundi) på stället hon är begravd :heart

Alla hundar vi haft sen vi flyttade ihop på gården är kremerade och ligger i en särskild rabatt där det är nävor som marktäckare och vid varje hund är en ros planterad uppå. Även en hamster ligger där med en egen ros.

Katterna är inte kremerade utan har en egen viloplats i hagen med en björk som märker ut platsen.

Tack för svaren. Förra hunden som fick somna in lät vi kremera, men med den här känns det angeläget att ha en faktiskt, fysisk viloplats där man kan sitta och prata med honom en stund <3 Vi har ju gård och gott om mark som passar och där han har tyckt om att vara.

Mina två senaste som var kullsyskon, köpte jag en blodbok och planterade i trädgården. Där dom ligger under den.
Stora hundar som är kremerade. Sparade askan från den som dog först och begravde dom samtidigt.

Alla våra hundar har kremerats. Förra hunden var första som vilar i vår trädgård, vi skulle ändå plantera om ett päronträd så då passade vi på att sprida hans aska i gropen den skulle sättas i. Han älskade alla sorters frukt och bär och åt somrarna långa, så det kändes helt rätt.

Tidigare hundars aska finns nedgrävda under hallonhäcken vid sommarstugan, ett ställe alla dom har älskat att vara.

Vi har en viloplats för familens alla djur, där kommer även de nuvarande få vila om inget annat händer. Känns bra att ha dem samlade och ingenstans någon flyttar från. Hade jag begravt dem vid huset hade det varit ett trauma vid flytt att lämna dem bakom, nu vilar de där de varit/är församlade.

Liknande trådar

• Löpning/cykel med hund....
  • En hund till?
  • Valp, tips och råd
  • Rasers mentalitet

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat