Minskad mjölkproduktion även om stoet har depåer?

HannaZ

Trådstartare
Fick häromdagen höra från en person att om ett digivande stos foderintag inte riktigt täcker energibehovet så kommer mjölkproduktionen att minska trots att stoet är välnärt i överkant.
Jag har tänkt att naturen prioriterar att avkomman får i sig vad den behöver.
Vad säger ni? Forskning?
 
Till slut kommer det att minska såklart, stoet kommer ju gå ner i vikt o depåerna försvinner.

Och om man ska hårddra det vad gäller naturen så ser naturen till såklart att moderdjuret överlever, ju mindre mat ju mindre mjölk och desto mindre moderskänsklor.
 
Till slut kommer det att minska såklart, stoet kommer ju gå ner i vikt o depåerna försvinner.

Och om man ska hårddra det vad gäller naturen så ser naturen till såklart att moderdjuret överlever, ju mindre mat ju mindre mjölk och desto mindre moderskänsklor.

Ja, när stoet är så påverkat att det är ordentligt undernärt själv så påverkar det säkert fölet. Men jag tror tvärtom, att naturen ofta i första hand prioriterar avkomman. Att stoet ger allt det har till fölet först och därför ofta går ner i vikt. Först när stoet inte kan ge mer, påverkas avkomman. I vanligaste fall då.
 
Min erfarenhet är att stoets kropp prioriterar att producera mjölk för att avkomman ska få näring. Att fölet är undernärt och stoet i normalhull har jag aldrig stött på om fölet är friskt. Däremot är det inte helt ovanligt att se välnärda föl och tunna mammor då vissa ston behöver helt sanslösa mängder foder för att kunna föda både sin unge och sig själva.
 
Ja, när stoet är så påverkat att det är ordentligt undernärt själv så påverkar det säkert fölet. Men jag tror tvärtom, att naturen ofta i första hand prioriterar avkomman. Att stoet ger allt det har till fölet först och därför ofta går ner i vikt. Först när stoet inte kan ge mer, påverkas avkomman. I vanligaste fall då.

Det är klart att sålänge djuret har viss hull o viss mat så produceras viss mängd mat, men naturen sätter i ett skarpt läge inte avkomman först, för om moderdjuret dör hur ska avkomman klara sig? hondjur som svälter sparkar bort sin unge för att rädda sig själva.
 
Det är klart att sålänge djuret har viss hull o viss mat så produceras viss mängd mat, men naturen sätter i ett skarpt läge inte avkomman först, för om moderdjuret dör hur ska avkomman klara sig? hondjur som svälter sparkar bort sin unge för att rädda sig själva.
Sant, men det är inte riktigt det som frågan gällde? Här pratar man om ett hondjur som är överviktigt och behöver gå ner i vikt. Inte ett undernärt som är nära svältdöden.
 
@HannaZ jag kan inte något om forskning på ston, digivning och olika nivåer på energi i utfodring under digivning.

Men det har forskats väldigt mycket på suggor under de här förutsättningarna och det är "big no no" att banta en fet sugga som ger di, eftersom det direkt ger effekt på mjölkproduktionen och följden blir tunna smågrisar.

Så personligen hade jag inte velat ligga för lågt i energi i alla fall, men det är klart det beror kanske på hur överviktigt stoet är.

Jag tror att ditt sto kommer att behöva sina reserver för digivning längre fram, när fölet kräver mer.
 
@HannaZ jag kan inte något om forskning på ston, digivning och olika nivåer på energi i utfodring under digivning.

Men det har forskats väldigt mycket på suggor under de här förutsättningarna och det är "big no no" att banta en fet sugga som ger di, eftersom det direkt ger effekt på mjölkproduktionen och följden blir tunna smågrisar.

Så personligen hade jag inte velat ligga för lågt i energi i alla fall, men det är klart det beror kanske på hur överviktigt stoet är.

Jag tror att ditt sto kommer att behöva sina reserver för digivning längre fram, när fölet kräver mer.

Bra info!
 
Frågan är ju bara hur direkt tillämpbart det är med forskning på gris dvs ett djur som får många avkommor som växer snabbt och behöver näring vs häst där det i normalfallet bara finns ett föl. En viss minskning av mjölkproduktionen bör vara av mindre betydelse med färre avkommor. Att det finns ston som ligger på kaloriunderskott och ändå uppenbart ger tillräckligt med mjölk är ju helt klart. Sen att de kanske skulle gett ännu mer om de kunnat få i sig mer näring är ju i sig inte nödvändigt om fölet inte behöver mer mat utan problemet där ligger oftast främst på stoets välbefinnande.
 
Frågan är ju bara hur direkt tillämpbart det är med forskning på gris dvs ett djur som får många avkommor som växer snabbt och behöver näring vs häst där det i normalfallet bara finns ett föl. En viss minskning av mjölkproduktionen bör vara av mindre betydelse med färre avkommor. Att det finns ston som ligger på kaloriunderskott och ändå uppenbart ger tillräckligt med mjölk är ju helt klart. Sen att de kanske skulle gett ännu mer om de kunnat få i sig mer näring är ju i sig inte nödvändigt om fölet inte behöver mer mat utan problemet där ligger oftast främst på stoets välbefinnande.
Naturligtvis kan man inte bara jämföra rakt av. Det var därför jag skrev att jag inte vet något om forskning på digivande ston.
Men en gris är skapt för att ha ett visst antal avkommor, en häst är skapt för att ha en avkomma. I generna finns det /borde finnas , avvägt att givet en normal mängd föda kan en sugga få fram en kull smågrisar medan en häst kan få fram en avkomma. Stryps tillförseln av foder väger avkommorna/avkomman mindre vid avvänjning.

:) Ingen av dem bör vara på någon striktare diet under digivningen tänker jag i alla fall.

Det är en reflektion ifrån mig helt enkelt, andra gör kanske andra reflektioner.
 
Fick häromdagen höra från en person att om ett digivande stos foderintag inte riktigt täcker energibehovet så kommer mjölkproduktionen att minska trots att stoet är välnärt i överkant.
Jag har tänkt att naturen prioriterar att avkomman får i sig vad den behöver.
Vad säger ni? Forskning?
Jag tycker det låter rimligt, fettdepåerna innehåller ju inte allt som behövs för mjölkproduktionen.
De flesta studier har nog gjorts på andra produktionshusdjur men jag har även läst studier om hur stoets foder påverkar åtminstone näringsinnehållet i mjölken.

Hittade en ref. där det står lite om detta:
NUTRITION OF THE DAM INFLUENCES GROWTH AND DEVELOPMENT OF THE FOAL. LARRY A. LAWRENCE
Kentucky Equine Research, Versailles, Kentucky
 
Jag tycker det låter rimligt, fettdepåerna innehåller ju inte allt som behövs för mjölkproduktionen.
De flesta studier har nog gjorts på andra produktionshusdjur men jag har även läst studier om hur stoets foder påverkar åtminstone näringsinnehållet i mjölken.

Hittade en ref. där det står lite om detta:
NUTRITION OF THE DAM INFLUENCES GROWTH AND DEVELOPMENT OF THE FOAL. LARRY A. LAWRENCE
Kentucky Equine Research, Versailles, Kentucky

Tack! Ska läsa den.
Fettdepåterna innehåller förstås inte allt varför jag skrev energibehovet. Man kan ju tillgodose behovet av vitaminer, mineraler och aminosyror men samtidigt ligga lite lågt i MJ.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 852
Senast: Solstig
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: Pratsch
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp