Bukefalos 28 år!

Misshandel i grannrummet på hotell, vad hade ni gjort?

Och att det finns något för Polisen att se... och inte en man och en kvinna som är rörande överens om att inget har hänt och den där grannen borde sköta sig själv och skita i andra...
Ja, men sånt kan man inte ta in i beräkningen när man ligger där i sängen och hör hur någon blir påpucklad. Just detta funderade ju TS över och jag tycker att det är märkligt att förstärka det i tråden, även om du skriver sedan att man såklart ska ringa polisen ändå, för de här tankarna är redan så starka hos många. Faktum är att det spelar ingen roll hur stor risken är att de "städat upp" och låtsas som ingenting - när du hör att något pågår måste man ringa polisen. Punkt slut. Eventuella problem som uppstår sen är ointressanta just då för ringer ingen polisen finns det inte ens en chans att det mannen blir stoppad. Dessutom kan det vara en fråga om liv och död - misshandeln måste bli avbruten innan det gått för långt.
 
Har för övrigt inga kommentarer alls till hur man kan lyssna på misshandel av en annan människa i en timme utan att ens orka ringa receptionen och meddela det. Det finns inga ord bara. Inte ett enda.
Problemet är bara att alla är överens om att man ska reagera - men ändå misslyckas många (jag misslyckades bl.a. en gång när en ung pojke blev sparkad i huvudet. Jag trodde bara inte mina ögon. Jag skäms varje gång jag går förbi platsen. jag misslyckades när jag inte orkade vara lärare för jag visste inte hur jag skulle hantera föräldrar som underminerade sina barn - en stackare hade fått höra att hen var dum så ofta att hen faktiskt trodde det :cry:). Vi måste jobba på frågan.

Jag tror inte att TS är stolt över sitt agerande eller ens vill bortförklara det. Men hur ska TS göra för att göra bättre nästa gång och vad ska vi andra Bukefalister göra för att inte göra samma misstag? (Mina grannar låter som majoriteten i den här tråden och ändå var det väldigt tyst när en människa blev attackerad utanför våra hus. De hade inget hört)

Jag hör till dem som larmar och kollar. Men hur otäckt det än låter - jag tror inte på att skämma eller skrämma fram civilkurage. Jag tror på att försöka få människor att få igång sin egen empati (för hur skämmer eller skrämmer du dem som inget hör?). Jag tror att TS kommer att spotta i tassarna och agera om det blir en nästa gång och det går inte att gå tillbaka och göra rätt den här gången.
 
Senast ändrad:
Och att det finns något för Polisen att se... och inte en man och en kvinna som är rörande överens om att inget har hänt och den där grannen borde sköta sig själv och skita i andra... eller en övergiven skogsväg (vilket var platsen där jag stötte på det ena paret som gav sig på mig). Polisen har inte mycket att gå på om inte offret samarbetar eller om inte skadorna är så illa att de kräver sjukhusvård. Men det hindrar naturligtvis inte att man ska försöka (och om det är grannar etc kan man stötta genom att se folk och fråga efter dem)

(Senast jag ringde dem var Polisen på plats inom mindre än 10 min - å andra sidan stod jag nästan näck på balkongen och skrek "Jag har ringt polisen" så högt att jag var hes i två dagar medan jag ringde. Men jag vaknade av skrik på småtimmarna (och mitt fönster vetter mot en annan gata flera våningar upp). Jag trodde först att det var en fågel i lägenheten...jag trodde verkligen att han skulle slå ihjäl henne och att jag skulle stå där uppe på balkongen och se det hända utan att kunna göra något... vad jag vrålade. Men underligt nog såg jag inga ljus i några andra fönster - och tänk vilket statement det hade varit om hundra fönster bara hade tänts. Inga andra människor kom ut på sina balkonger. Ingen annan öppnade några fönster. Husen har över 300 lägenheter! Och jättemånga sovrum vetter mot gatan där det hände. Mina grannar pratar också mycket om vikten av civilkurage)
Det kanske är som du säger, att man helt enkelt intalar sig själv att det inte är misshandel, våldtäkt eller mord som pågår. Jag har aldrig behövt ringa polisen, för jag har inte uppfattat att någon blivit misshandlad. Men jag kanske bara har missat/missuppfattat det som händer. De närmaste grannarna har jag relativ kolla på, men annars är det ibland svårt att veta om det är högljuda grälande par, vilda barnfamiljer, festande ungdomar eller min missbrukande granne som fått för sig att möblera om(!?) igen mitt i natten.
Jag vill inte tro att folk medvetet blundar, jag tror de bara inte kan ta till sig det som händer, man är rädd för att ha fel.
 
Så fruktansvärt egoistiskt och genomruttet att inte ringa! Och lyssna på det så länge?! Ursäkta, men, fy fan....:mad: Det är varje människas förbannade skyldighet att ingripa!!

Senast i somras ringde jag, från min lägenhet där man hör när grannen fiser, polisen gällande något liknande för rådfrågning. Blev vidarekopplad till 112 omgående och dom var väldigt tacksamma för att jag ringde. Och jag mådde bra av och veta att både kvinnorna och hunden hos grannen fick hjälp.
 
Jag tror man ofta är rädd för att ha fel...?

Själv tillhör jag den usla skaran som suger fett i akuta situationer, jag tenderar att bli handlingsförlamad. Det betyder inte att jag inte vill hjälpa, det betyder bara att min hjärna funkar helt fel för sådana situationer. Jag vet att fler funkar som jag och tycker det är jobbigt att erkänna (och jag vet att jättemånga tror de vore superduktiga i en akutsituation innan de varit i en, och sedan fått lära sig hur fel de haft), men jag skäms inte för det. Det är en ofrivillig reaktion, och så är det bara.

Det betyder dock inte att jag skulle lyssna på pågående misshandel minut efter minut (snälla TS, du måste ha missuppfattat tiden, inte kunde ni lyssnat på det där i en hel timme!?) utan att göra något, men det skulle garanterat ha tagit längre tid för mig att "bryta mig loss" och plocka upp telefonen än det skulle gjort för många andra.

Jag blir väldigt ledsen av att tänka på det här misshandelsoffret. Jag undrar om hon undrade om någon kunde höra dem... :(

Jag hör också till skaran som suger i vissa situationer,tex om jag inte kan se med egna ögon vad som händer! Men jag agerar iaf. Tror att det beror på att jag vill veta om det är på riktigt först innan jag ringer så jag inte ringer i onödan,bråkar dom ,eller är dom väldigt aktiva i sänghalmen typ. :angel: Men HÖR jag att det verkligen är misshandel så då ringer jag direkt utan att tveka.

Har ringt 2 ggr,och varit på väg till grannen en gång. Första samtalet ringdes direkt då jag och en kompis bllev kvar på stan efter krogstängning alldeles för länge,fick sen bevittna hur två killar hoppar på en tredje och knivhugger han så blodet forsar,där agerade jag och kompisen snabbt,ingen telefon hade vi,men kompisen sprang mot killen så dom andra två drog,och jag sprang till ingången till hotellet i närheten för att kunna ringa ambulans/polis,tyvär så var receptionen stängd så jag kom inte in,men ropade "HJÄÄÄÄÄLP;HJÄÄÄÄÄLP" tillräckligt många ggr så jag lyckades väcka upp en gubbe (säkert flera som hörde,men bara EN som öppnade fönstret och frågade vad som hade hänt...:cautious:) så han kunde larma. Tillbaka till kompisen och killen som låg på backen,vet att vi tog hans tröja och försökte stoppa blödningen från halsen och magen. Så i sån akut sittuation vet jag att jag agerar rätt.

Andra gången vaknade jag av skrik och smällar utanför lägenheten,var ett gäng med basebollträ som försökte ta sig in hos nån,dom gapade och skrek att dom skulle slå ihjäl han,började krossa fönster och allt,där ringde jag också direkt för då såg jag ju vad som var på väg att hända,men då hade nån annan redan ringt så polis och ambulans var på väg.

Trejde gången hörde vi en jävla duns i grannlägenheten,sen en massa hysteriska skrik. Då vart det en sån situation som jag inte visste hur jag skulle reagera i,försökte lyssna genom väggen om det var bråk,eller om nån bara ramlat (dom hade 6 barn),men smällen var verkligen superhög (våran hund flög upp och började tokskälla) så vi började diskutera om pappan i familjen fått hjärtinfarkt och ramlat ihop eller nått,för han var ganska stor. Beslutade sen oss för att gå över och kolla,men då kommer vaktmästaren i full fart,så då antog vi att dom ringt. Visade sig att den minsta hade ramlat ner för trappen och slagit upp skallen rejält så blodet hade sprutat,föräldrarna var inte hemma,och barnen hade då ringt till vaktmästaren för att få lite akut hjälp i väntan på ambulans. Där ångrade jag mig att vi inte gick in direkt,då kanske vi hade kunnat trösta dom övriga barnen och hjälpt dom att ringa ambulans direkt. Dom pratade nämligen inte så mycket svenska så hade säkerligen gått smidigare om dom fått hjälp med det. Vaktmästarens nummer hade dom på kylskåpet,så var väll det första dom tänkte på.

Jag har själv haft ett förhållande med en misshandlade sambo. EN gång har en granne kollat ut genom dörren. Det var den gången jag ärligt trodde jag skulle dö. Det måste han hörts i hela trappuppgången,och mer därtill. Det gjorde det väll iofs dom flesta gångerna,men det kom aldrig nån,varesig polis eller granne... Tänk om någon hade vågat ringa på dörren,eller ringt polisen,då hade jag kanske insett hur sjukt fel det var,så jag hade lämnat tidigare,jag vet inte. Men sista gången,när jag trodde jag skulle dö,då kollar granntanten ut precis när jag flyr ut genom våran dörr,jag har blod i hela ansiktet,våra blickar möts,men endå ringer hon inte polisen.... Ibland undrar jag hur människor fungerar. :(
 
Ser inte någonstans att jag skulle tänka annorlunda om det så var en man,kvinna,barn,ung,gammal osv. Misshandel som misshandel,det är inte ok någonstans!
 
Är det någon skillnad på hur stor hjälpbenägenheten är om det är en man respektive kvinna som är utsatt?

Jag skulle tro att det finns saker som påverkar helt klart. Jag tror nog att just man misshandlar flickvän/fru har en högre tröskel för ingripande än många andra situationer tex. Vi kan alla tro att vi inte påverkas av sådana saker, men det är ofta inte alls så sant som vi gärna skulle vilja tro. Det som är ett djupt inslag i vår kultur (könsskillnader) lär knappast vara helt isolerat från våldshändelser heller.

Men jag har inte läst något på ämnet, så det är rena antaganden.
 
Tillbringade en weekend med sambon och femåriga sonen i huvudstaden. Bodde två nätter på ett helt standard 4stjärnigt hotell. Första kvällen, när sambon och jag hade lagt oss (sonen sov redan) började det låta från grannrummet. Eller rummet tvärsöver korridoren, svårt att säga. Först lät det bara som högljutt sex och det är väl ok. Verkade ju vara lyhört. Men efter ett tag urartade det och man hörde en kvinnoröst säga "nej, sluta", "aj, det gör ont" allt mera högljutt tills hon skrek och grät, följt av dunsar som lät som att hon jagades runt i rummet. :crazy:
Pågick i en timme kanske, sen blev det tyst. Sambon blev illa berörd men somnade efter att det blev tyst medan jag själv låg vaken en bra stund. Kändes helt absurt att ligga trygg i min säng med min familj när en annan kvinna misshandlades på andra sidan väggen. Har funderat mycket på det här efteråt, borde jag/vi ha gjort nånting? :confused: Ringt hotellpersonal/polis? Tilläggas bör att hotellet var hyfsat fullbelagt så fler än vi hörde säkert vad som hände. Ingen ursäkt till att inte ingripa, jag vet... Någon som har varit med om liknande, och vad gjorde ni då? Kan inte släppa händelsen riktigt....:(

Jag hade ringt polisen. Det har jag också gjort.

När man dessutom är på ett hotell där man inte känner människorna man tillfälligt bor bredvid tycker ju iaf jag att hotbilden blir betydligt lägre. Om jag vore rädd för mitt barns säkerhet i rummet om jag blandade mig i hade jag tagit ungen och dragit.
Jag hade INTE låtit det hindra mig från att ingripa.
Att barnet missar sin sömn, att jag fått pröjsa taxi eller nytt rum eller vad som helst hade jag tagit utan tvekan.

När jag var betydligt yngre var jag tillsammans med en kille som bodde i lägenheten över en där mannen misshandlade kvinnan. Vi ringde polisen flera ggr. Men det var på den tiden då det gick att ta tillbaks anmälan för kvinnan. Det blev liksom inget av det trots att polisen till slut visste precis vad som pågick där och visste vad det var för lägenhet då man nämde adressen etc.
Vi försökte hjälpa kvinnan bort från karln. Men hon var ju nedbruten och tog tillbaks honom hela tiden.
Vi var också in dit och bröt bråk etc. Tyvärr var det bara vi i det huset som reagerade. Ingen annan ringde eller försökte göra något. Jag vet dock att några av parets egna vänner försökt bryta ett slagsmål och då fick fly ut över balkongräcket mitt i vintern utan ytterkläder eller skor(nästan markplan.. så inget avstånd att hoppa direkt).
De visste också att det var vi som ringde. Kvinnan var upp och bad oss sluta iom att "han blev ju så arg". Hon var också arg på oss. Han hotade oss och killens mamma.
Till slut råkade idiotjäkeln till karl drämma till mig när han siktade på annat. Min kille blev vansinnig och man kan nog påstå att hans reaktion kanske var... rejäl.. Han var rätt stor och stark och den blicken vill jag aldrig mer se i hans ögon. Han blev så rädd och begick kanske själv lite övertramp då.
Men efter det vågade iaf inte aset tillbaks mer.

Jag har också avbrutit misshandel på gatan. Då ingrep däremot många fler både rent fysiskt och ringde polis och ambulans båda gånger.

Jag är inte särskilt stor. Men nog fasen hade jag ingripit genom att allra minst ringa polisen. Oftast brukar man ju kunna hitta ett safe place och kunna ringa.
 
Jag skulle tro att det finns saker som påverkar helt klart. Jag tror nog att just man misshandlar flickvän/fru har en högre tröskel för ingripande än många andra situationer tex. Vi kan alla tro att vi inte påverkas av sådana saker, men det är ofta inte alls så sant som vi gärna skulle vilja tro. Det som är ett djupt inslag i vår kultur (könsskillnader) lär knappast vara helt isolerat från våldshändelser heller.

Men jag har inte läst något på ämnet, så det är rena antaganden.
Undrar också om det är skillnad på om det är en man eller en kvinna som är den som ska/borde hjälpa. Vi pratade om detta häromdagen när en vän hade sett filmen Turist, där en lavin drabbar en turistort och en man överger fru och barn för att rädda sig själv. Någon gjorde parallellen till Estonia. Av 137 överlevande var 111 män och 26 kvinnor.
 
Det tror jag personligen inte vare sig ts eller hennes man kommer att göra faktiskt.

Jag skulle väl knappast ha startat tråden om jag inte mått extremt dåligt över det här. Och jag är inte sämre än att jag kan ändra på mig, jag KOMMER att ingripa nästa gång. Helt ärligt har jag aldrig råkat ut för en sån här situation förut. Har väl levt skyddat antar jag. Och kanske just därför kunde jag inte tänka rationellt utan reptilhjärnan kickade in. Vet inte.
Och tyvärr verkar det ju som att jag inte är ensam om att inte göra nånting, om man får tro alla vittnesmål här om grannar som tittat åt andra hållet...
 
Jag skulle väl knappast ha startat tråden om jag inte mått extremt dåligt över det här. Och jag är inte sämre än att jag kan ändra på mig, jag KOMMER att ingripa nästa gång. Helt ärligt har jag aldrig råkat ut för en sån här situation förut. Har väl levt skyddat antar jag. Och kanske just därför kunde jag inte tänka rationellt utan reptilhjärnan kickade in. Vet inte.
Och tyvärr verkar det ju som att jag inte är ensam om att inte göra nånting, om man får tro alla vittnesmål här om grannar som tittat åt andra hållet...

Man vet nog aldrig hur man kommer att handla i en oväntad, skrämmande situation. Med tanke på att rädsla för repressalier från förövaren var en bidragande orsak till att ni inte agerade föreslår jag att ni sätter er ner och diskuterar hur ni kan förändra era tankemönster. Helt enkelt hur ni kan lämna fegheten bakom er och istället börja bygga mod som i sin tur leder till civilkurage. Det är mycket möjligt att ni kan behöva hjälp med det. Definitivt av varandra men även av utomstående.

Det är en viktig lärdom du har gjort, men med tanke på hur du beskriver det hela runt orsakerna till att ni inte tillkallade hjälp skulle jag inte känna mig säker på att jag verkligen skulle agera "rätt" nästa gång på automatik.

Att även andra är fega är inte en förmildrande omständighet. Var försiktig med att intala dig det. Jag tror inte det leder framåt. Ni har lite jobb att göra, men är nu medvetna om det och det i sig är en stor lärdom. Se till att använda den kunskapen!

Sedan allmänt: jag fattar inte varför man i lägen som dessa skulle kontakta receptionen? Polisen är vad som gäller! Att gå via receptionen tar bara längre tid och det är ju inte de som uppmärksammar misshandel. Uppgifterna ska till polisen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp