Bukefalos 28 år!

Misslyckat selköp!

D

Donkey

Snål som man är "fyndade" jag en begagnad bröstsele (standard) i storlek shettis på internet. Fick hem den idag och glad i hågen sprintade jag till stallet för en provning. Jag kan lugnt säga att jag blev besviken! Jag vet inte hur era shettisar ser ur, men min är 1.01 och ganska rejäl. Enligt denna sele är han superfet, jättelång och har vattenskalle! Käkremmen nådde inte ihop på långa vägar, skygglapparna höll på att pressa in ögonen i hålorna, svanskappan fick jag ihop på yttersta hålet, däckelgjorden lyckades jag med milt våld dra ihop till yttersta hålet och bröstan ser ut som en haklapp! :cry:Men tömmarna var ju fina!:D Nu sitter man här med en sele man inte kan skicka tilbaka och jag undrar vad som är bäst att göra: använda de delar jag kan ha (jättesnyggt att ha allt på yttersta hålet!) och prova byta ut käkrem mm.Eller sälja vidare till någon med en minishettis. Kan inte påstå att skakelfästena tilltalar mig heller. Ska testa på åsnan i morgon och se om den ligger bra på henne, så får väl kanske hon överta den. Visste väl att jag skulle ha beställt en Vario i ponny storlek!:devil: Ni som har gjort ändringar på era selar; HJÄLP!! Ska ta bilder i morgon så ni får ta del av bedrövelsen.
 
Sv: Misslyckat selköp!

Har gjort samma sak till min shettis. Hade turen att köpa av en privatperson som köpte tillbaka selen när den inte passade på min shettis. Det verkar som om de flesta grejer i shettis-strl nuförtiden är gjorda för miniatyrer.. Nu har jag alltid ponny- strl till honom och gör några extra hål vi behov, fungerar betydligt bättre!

Skulle nog försöka sälja vidare. Den är väl bara provad så? Går det ej att skicka tillbaka?
 
Sv: Misslyckat selköp!

Hon som jag köpte den av har stuckit bort på semester och det känns lite taskigt att kräva att hon ska måsta köpa igen den. Sen är det ju det här med frakten.Det kostar ju en del att skicka också. Ska som sagt testa om åsnan kan ha den, hon har ju också en skitsele och brukar låna bakselen av shettisen. Huvudlaget och bakselen borde passa henne bra, men då är ju hon längre.
 
Sv: Misslyckat selköp!

Sa jag inte i en annan tråd att den var liten i storleken ;) Min sitter också på yttersta hålen... Jag har bestämt mig för att byta upp mig till en Vario i ponnystorlek, beställde för några dagar sen. När den kommer kan jag rapportera om passformen :laugh:
 
Sv: Misslyckat selköp!

Sa jag inte i en annan tråd att den var liten i storleken ;) Min sitter också på yttersta hålen... Jag har bestämt mig för att byta upp mig till en Vario i ponnystorlek, beställde för några dagar sen. När den kommer kan jag rapportera om passformen :laugh:

Väntar spänt på din rapport! Hur stor är din shettis?Varför ville du ha en Vario?
 
Sv: Misslyckat selköp!

Den jag har är som sagt för liten. Den går runt, men den sitter på yttersta hålet. Min shettis är maxad åt alla håll...

Huvudlaget provade jag först nyligen (har kört med vanligt träns innan) och det satt förskräckligt! Skygglapparna var aldeles för tajta och i övrigt var det också dålig passform. Så oavsett så måste jag skaffa ett annat huvudlag.

Och så vill jag gärna ha snabbkoppling till skaklarna.

Att jag chansar på en Vario är nog mest för att den har snabbkoppling och att den var på rea :laugh:
 
Sv: Misslyckat selköp!

Du som nyss har beställt en Vario, hur länge hade de rea på den? Får ju gräma ihjäl mig om den tar slut innan jag har råd att beställa en! Jag är också intresserad av den för snabbkopplingarna. Apropå huvudlaget, min shettis har ganska utstående ögon. Du kan ju tänka dig!:eek:
 
Sv: Misslyckat selköp!

Vad kostar en beg sån sele? Den hade kanske passat en ponny på 95cm?? Köpte en standard från equilex för ett tag sen men den vart ju för stor i strl.
 
Sv: Misslyckat selköp!

Sälj vidare:grin:
Men equilex har väll mått på selarna, om det är en "standard" från pfiff:idea::angel:
 
Sv: Misslyckat selköp!

Vad kostar en beg sån sele? Den hade kanske passat en ponny på 95cm?? Köpte en standard från equilex för ett tag sen men den vart ju för stor i strl.

Jag tror inte att den kan passa en ponny på 95. Min shettis är ju bara 6 cm högre och den är ju för liten åt alla håll, även längden.Min shettis är ju ganska sommartjock nu, men har har ju inte fått större huvud eller blivit längre av det!
 
Sv: Misslyckat selköp!

Jag tror inte att den kan passa en ponny på 95. Min shettis är ju bara 6 cm högre och den är ju för liten åt alla håll, även längden.Min shettis är ju ganska sommartjock nu, men har har ju inte fått större huvud eller blivit längre av det!

Shettisar kan variera väldigt i storlek, selen är troligen gjord för en smäcker shettis ala amerikansk modell:grin:
Svenska shettisar blir som kallblod jämfört med dom:D

Jisses, din åsna har verkligen ingen plats alls för en brösta:crazy:
Bröstan ska ligga ovanför bogen och då ska det vara plats för strupen ovanför bröstan...
Lika så med shettisen ju!
Skaffa loksele! :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Misslyckat selköp!

Du kanske kan pm'a mig om den - jag har ju en liten shettis på gränsen till mini, ganska lätt byggd, och letar sele till honom. Shettisstorlek var för stort för honom :o
Jag har hålat mig tokig på selen vi har nu...

Bilder på honom finns i tråden Min busen är tillbaka
 
Sv: Misslyckat selköp!

Oj, den där selen ser ju ännu mindre ut än min :crazy: Riktigt så illa sitter den inte på min ponny och hon är ändå maxad.

Och vilken lång åsna :D

Jag har ingen aning om hur länge det är rea på selen, jag bara sklickade iväg en beställning och där kostade den 1800...
 
Sv: Misslyckat selköp!

Det blir nog så att jag behåller selen. Penny har ju ingen baksele (Hubbe har ju en HMC),huvudlaget kan Penny också ha och tömmarna kan jag använda. Sedan får jag väl komplettera lite grann. Jag har ju dessutom 3 åsnor till (var av två ska köras in)och en shettis (ser lika ut i kroppen som Hubbe), så kanske jag kan fördela prylarna lite.

Ja, Penny är väldigt lång och har ingen plats alls över bogen för en brösta egentligen (inte Hubbe heller, även om det ligger betydligt bättre än på henne!). De som säger att deras shettisar har dåligt med plats för bröstan skulle behöva ta sig en titt på henne!Ryggstycket går ju enkelt att byta ut till en svanskappa för sadel eller nåt.
 
Sv: Misslyckat selköp!

Jisses, din åsna har verkligen ingen plats alls för en brösta:crazy:
Bröstan ska ligga ovanför bogen och då ska det vara plats för strupen ovanför bröstan...
Lika så med shettisen ju!
Skaffa loksele! :bump:

INGEN åsna har plats för bröstan.. Och vet du hur dyrt det är med specialbeställda lokträn till åsnor.. Inte bara att ta från vilken shettissele som helst inte... Oavsett så störs de iaf. inte så mycket av att den ligger lite knas (inte mina iaf. så länge de inte drar riktigt tunga lass.)
 
Sv: Misslyckat selköp!

Har du märkt något av att din åsna får skav på armbågarna/ runt gjorden ??? Mina får skav hela tiden som jag sliter med att försöka komma på en lösning på...
 
Sv: Misslyckat selköp!

Har inte märkt av några skav, varken på shettis eller åsnor.Men så kliver jag alltid av åsnorna i uppförsbackar (shettisarna ibland om det är tungt). Jag misstänker att du kanske kör oftare än mig också.
 
Sv: Misslyckat selköp!

Ojdå, läste lite fel, trodde du menade av bröstan! Skav av gjorden, det var lite lurigare. Tar den för stor plats alltså?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp