Misstänksam mot nya människor

Ponyta

Trådstartare
Har en 4½år gammal kille som är väldigt misstänksam mot nya människor. Han är min egen uppfödning, som liten vara han alltid nyfiken på nya människor men dock lite reserverad. Denna reservation har blivit värre med åren.
Ett exempel:
Igår hade jag ute veterinär för att kolla på ett sår han på bakbenet, direkt när hon kom in i stallet såg man hur han blåste upp sig och hon fick absolut inte röra han.. vi bestämde oss för att skita i han och bara titta på benet, problemet är att hon inte får komma i närheten. Efter en stund gick det fint när jag lyft benet och klämde på de så fick även veterinären göra de. Han vara fortfarande reserverad men gick med på att hon tog på han, efter kunde hon klappa han och låta han hälsa.

I vanliga fall åker jag till klinik för att vaccinera och kolla tänderna och då är det aldrig några problem, men där har han också varit ända sen han var liten.
Ska tillägga att hans mamma är väldigt sprut rädd, men är helt okej med nya människor så länge dom inte ska sticka henne.

Han är van att hanteras av många olika människor, har tidigare ståt i kollektivstall där vi hjälptes åt med alla åtagande.

Någon som har tips på hur man kan få han mindre misstänksam, eller åtminstone få han att acceptera situationen?
Tacksamma för alla tips och idéer!
 
Sv: Misstänksam mot nya människor

Du tror inte hästen har fått träffa alldels för många människor?

Min (blir nu 8) har blivit betydligt bättre med åren men nya människor måste oftast ta det försiktigt. "Händer" något sitter det i ett tag och vissa har han svårt att acceptera.

Han kan oxå lätt reagera för sådana han träffat mycket, även på mig om jag beter mig annorlunda. Testade senast i somras att under ett samtal gå och hämta honom i hagen utan att "hälsa" ens med kroppsspråket bara för att se hur mycket som satt kvar. Han blev mycket brydd och klev tveksamt undan med stora ögon på sin knäppa matte.

Han är dock väldigt snäll om vi är med och reagerar mest med att blir spänd och om människan är för hastig så kastar han sig undan en gång och står sedan still. Han reagerar allra mest på om människan inte har sin uppmärksamhet riktad mot honom och "pratar" med honom. En vänlig klapp i förbigående av en tränare som instruerar ger lätt en luftfärd tex.

Jag har en känsla av att just min häst hade blivit värre om han träffat många människor hela tiden.

I ditt fall hade jag nog försökt fokusera på att hästen blir tryggare med dig så den klarar av att lyssna och lita på dig i mindre bekväma situationer och du har ett stort ansvar att inte sätta hästen i fler situationer som den inte klarar av att hantera utan vänja den succesivt.
 
Sv: Misstänksam mot nya människor

Vi jobbar hela tiden med att han ska vara trygg med sig själv, vilket han är i vanliga fall. Han får däremot lätt för sig att saker är farliga och sen tar det långtid innan de försvinner och han kan acceptera de igen fast han en gång tyckte de va helt okej.

Problemet är nog inte att han träffar för många nya människor, tror snarare att han oftast träffar nya människor så som när de kommer veterinär eller när det ska hända något annorlunda. Om han står i boxen och det är nya människor i stallet är han väldigt nyfiken på dom och älskar att stå och kela med dom. För då är han på "säkra sidan". Han är social och tycker om att vara med där det händer så länge ingen gör något som han tycker verkar misstänksamt.
Men då svårt att träna på situationer som när veterinären eller kiropraktorn kommer, oftast kanske dom luktar lite annorlunda kanske kan de va de han reagerar på, lukten?
 
Sv: Misstänksam mot nya människor

Precis som du säger är det ju svårt att träna specifika situationer. Jag tror på en kombination av lydnad, trygghet och att försiktigt introducera sådant som stör för mycket är det smidigaste men det kan vara en fin balansgång. Hur man sedan löser det med sin egen häst vet man nog bäst själv.

Med min häst ligger prion 1 - inte gå på matte, 2 - inte dra iväg från/med matte. Det är två saker som ALDRIG tummas på oavsett hur rädd han än är. Jag vill inte bli översprungen och det funkar inte att ha en häst framför vagn som drar iväg, bla.

Nästa prio är att stå stilla när man ska, det är den grejen som jag tillåter min häst att "bryta" om han blir riktigt skrämd. Han får kasta sig undan eller kliva undan, men inte mer. Inte springa 20 varv runt matte, inte slänga sig längre bort än "ett språng" (dvs knappt ens grimskaftets längd). Dvs han får göra sig kvitt det direkta obehaget men inte fly ifrån det (dvs inte vända bort huvudet och ignorera heller, det är också ett sätt att fly).

Det viktigaste är dock att vi människor runt honom inte sätter honom i situationer där han känner sig tvingad att kasta sig undan. När han gör det lär han sig inte ett dugg, han bara får bekräftat att han måste vara på sin vakt. Precis vad vi vill motverka.

Vi vet att han kan reagera på nya människor så därför ber vi de som behövs vara lite försiktiga eller hejdar dem om de "vill gå rakt på". Mer behövs oftast inte för att min häst ska få den lilla extra kollen och känna av att den nya människan är snäll och bara vill väl.

Med veterinärer och liknande är det också viktigt att välja sådana man vet hanterar hästen på ett sätt som den kan acceptera/lära sig acceptera. En vet vi haft har varit usel på att sticka våra hästar, då låter vi inte den komma igen (för att sticka) och riskera att hästarna blir stickrädda tex. Precis som jag inte skulle ta min häst till någon kiro/liknande jag vet använder mycket "tvång" i manipulationerna, eller en hovis som har dåligt tålamod. Jag riskerar inte att min fortf lite reserverade häste kopplar en obehaglig människa till att skos ex, eftersom han med största sannolikhet kommer behöva skos runt om i många år till pga hur han används.

Men det är väldigt intressant att försöka lära sig läsa av min hästs reaktioner på nya människor! Det är inte alltid som man tror och häftigaste hittills var när vi för massa år sedan var på en NH-kurs/intro och skulle låna en repgrimma av den långa, manliga ledaren. Män/folk med lite pondus och längd är oftast lite värre för min häst. Ledaren kom bara fram och slängde en blick på min häst för att hämta rätt grimma men så fort min häst uppfattat ledaren så bara lyste det ur ögonen på min häst och han släppte honom inte med blicken! Öronen var tokspetsade och han var jätteintresserad av vad för typ ledaren var. Inte alls som när han försöker kolla in om folk är ok eller inte, med den killen tror jag inte hästen ens funderade över om han var ok, hästen ville bara vara MED honom. Ashäftigt :D
 
Sv: Misstänksam mot nya människor

Det låter som vi tänker på samma sätt så får väl bara fortsätta i den riktning helt enkelt. Och träna träna träna. Så hoppas jag att när tonårs nerverna har lagt sig så blir han något lugnare.

Tack för dina tips, du ger mig hopp om att jag är på rätt spår med han i alla fall :)
 
Sv: Misstänksam mot nya människor

Intressant diskussion! Jag har också en häst som är väldigt reserverad mot främlingar men hon är ett gammalt misshandelsfall så det är ju inget konstigt med det. Jag har tränat henne i flera år och hon blir allt bättre och bättre. Mycket av det jag gjort är väl NH-inspirerat, men det är först nu i höst som jag haft systematisk hjälp av en kunnig tränare i det. Förut läste jag och trixade själv och hade hjälp av tränare med några speciellt knepiga saker typ hämta i hagen. Nu hämtar jag utan grimma, pållan lufsar snällt med mig in i stallet och går till sin box. Så det har i allafall blivit bra.

Det vi gjort i höst är att vi satt henne på lösdrift. Det har i sig ökat hennes trygghet. Hon mår bättre när hon inte hanteras av så många. Sen har hon fått homeopatiska preparat. Det är vanligt här i Finland där vi bor men jag vet att många i sverige inte tror ett skvatt på det. Själv tror jag inte heller på det men det tycks ha haft god effekt på min häst.

Sen kan det vara bra att klura ut vilken typ av rädd häst man har. Min är rädd, energisk och dominant. Ingen lätt kombination. Det ställer mycket stora krav på konsekvens och ledarskap. Det finns t.ex. en kul test på Dessa Hockley's hemsida där man kan få lite grepp om sånt.

Annars är det ju bara att träna och träna som ni skriver. Själv tycker jag att träning från marken är det allra mest effektiva för ängsliga hästar. Jag är också noga med vem jag låter hantera min häst precis som the_Connemara skriver för bakslag är onödiga.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 599
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 716
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp