Bukefalos 28 år!

Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Mm, kolla det. Annars, så jag förstår precis hur du menar. Men om du inte kan få det kollat på hemmaplan så får du nog försöka se risken kontra vinsten. Absolut att magen kan braka ihop av stress (hör med vet om att ge magtarmstabiliserande förebyggande innan, om du får tid inom en vecka kan du ju börja nu t ex att ge det, men hör med vet först, de kanske vill se paj mage för att lättare kunna ställa diagnos), men om du får ett svar och hjälp att bota magen, så får du ju kanske ta en hopbrakad mage, för hästens bästa i långa loppet?

Jo, jag hoppas det har ambulerande apparat. Jag har i min ungdom haft heldag på en klinik och fått vara med om gastroskopi på häst. Klart intressant att se. De lät mig få titta i skopet efter att de själva kikade och förklarade vad de letade efter och vad de såg.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Prisskillnaden mellan att använda ett humanpreparat, mot att använda ett preparat framtaget för och utprovat och studerat på häst är alltså 72 kr. Då är de på häst i pastaform, medan humanprep är kapslar med granulat

Så kan vi sluta dividera om att det är så hiskeligt dyrt nu bara för det är till häst. Om man gjort jämförelsen när losec hade patent på marknaden hade det dessutom blivit andra siffror, nu har patentet gått ut och det finns en stor parallellimport, och även billigare 'kopior' från en rad tillverkare på humansidan.

prisskillnaden är alltså 72 kr per dag till fördel för tabletterna. Ta nu det och multiplicera med 28 och prisskillnaden är 2016 kr. Fortfarande fördel för tabletterna. Eller?
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Har väl iof svårt att se hur du skall få ut något sådant på frikortet iof då mediciner som köps ut utan recept i butik inte omfatta av frikortet.

Och har, med hjälp av Alexandra_w konstaterat att det är billigare att köpa tabletter ärn gastrogard. 2016 kr billigare för de första 28 dagarna. Och då pratar vi om att köpa varianten som är receptfri = ej subventionerad av skattepengar.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Och har, med hjälp av Alexandra_w konstaterat att det är billigare att köpa tabletter ärn gastrogard. 2016 kr billigare för de första 28 dagarna. Och då pratar vi om att köpa varianten som är receptfri = ej subventionerad av skattepengar.

Nej nej nej nej nej!!!

Det där var billigaste receptbelagda förpackning jag räknade på, eftersom du yrade om frikort.

Med receptfria tabletter blir det HELT andra priser.

Du skrev du gett 130+ kr för en burk receptfria 20 mg:s, 28 st. Vi är snäll och säger 130 kr/burk om 28 st tabletter

Vi räknar på 575 kg häst igen. Den behöver 2300 mg/dag (40*575)

1 receptfri tablett innehåller 20 mg. Den kostar (om 130 k/burk) 4,65 kr/tablett.

Du behöver ge 115 tabletter/dag. A 4.65 kr. Dagspriset blir 535 kr.

Priset per dag för GG är 285 kr.


Pris för 28 dagar med recepftfria tabletter: 535 * 28 = 14 980 kr (!)
Pris för 28 dagar med GG: 285 * 28 = 7980 kr

på 28 dagar blir GastroGard 7 000 kr BILLIGARE
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Veterinärer får under inga omständigheter skriva ut medicin till människor. Läkare får inte förskriva läkemedel till djur.

Det var ju bra. Jag trodde nog att det var så men fick inte ihop det riktigt med frikortet (det får jag fortfarande inte men strunt samma).
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Det var ju bra. Jag trodde nog att det var så men fick inte ihop det riktigt med frikortet (det får jag fortfarande inte men strunt samma).

Med fri kortet så om omperazol, av en läkare, skrivs ut till en människa som inte behöver det egentligen utan ger det till TS. Då kommer omeprazolen på den personens frikort. Omeprazol är rätt lätt att få utskrivet, men omöjligt i hästdoser.

Så långt hade TS dock inte tänkt, och/eller att hon trodde att man kunde köpa receptfria läkemedel med frikortet (men samma sak där, hästdos får du inte ut).

Även om man skiter i frikortet och ger receptfritt fast det blir nästan dubbelt så dyrt som GastroGard så lär det blir svårt att få ihop hästdoser. Men kan ju springa runt på flera apotek och köpa några burkar på varje. Men när man kommer tillbaka några dagar senare och köper tre burkar till. Apotekspersonalen kommer att reagera tillslut.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Både protexin och Kraffts magtarm är mycket bra för svårare magproblem, även en stor konstant dos av foderjäst kan hjälpa till.

Loppfröna har jag inte märkt nåt positivt på gällande såna här hästar (har en vän vars häst har kroniska magproblem). Det känns lustigt att det inte blivit bättre på så många år, något sitter ju och fyller på hela tiden och det är troligen nåt i maten.

Bra mat som kan vara helt läkande är linfrökaka, soja, melassfri betfor, (havre för vissa individer) och melassfri lucern (om hästen tål det). Om det ex. skulle vara melassen som ställer till problemet så läker de aldri så länge det finns ifodertaten, det kan räcka att det är så lite som i mineralfodret för att de aldrig skall bli hunda bra.

Så jag skulle ta bort allt och så börja om.
 
Senast ändrad:
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Ja, men BRA att du ska utreda hästen nu då! Det är väl den springande punkten. Hoppas ni hittar problemet.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Sissu - tack för tips. Det var konstruktiva tips jag var ute efter.

:-)
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

KL En provbehandling kan mkt väl ses som ett led i en utredning istället för att skicka hästen en massa mil för gastroskopi.
Vad beträffar dosen 4 mg/kg så har jag diskuterat detta med representant för bolaget som säljer gastrogard o denna menade att 4mg är vad som behövs för effekt på en tävlingshäst som inte tas ur full träning. Om man fixar stress o utfodring fungerar oftast en betydligt lägre dos.
Jag skulle inte dra mig för att skriva ut omeprazol istället för gastrogard om djurägaren tyckte att det extra krånglet var värt en eventuell vinst. Vad man får betala för den billigaste varianten av omeprazol som går att få tag på varierar från vecka till vecka.
PL
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Det första jag gjorde när jag köpte henne var att skaffa lucern pellets. Det var lugn i h-vete att få i henne det. man kunde droppa 4 pellets i en hink med annat och hon blåvägrade att äta.

Lucern hacket jag köpte igår åt hon med god aptit. Sänkte hennes tugghastighet och jag hörde hur det slurpade i munnen av salivutsöndringen, vilket var precis vad jag var ute efter.

Ska ut och kolla i boxarna nu och se hur det ser ut.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jo, som en led i en utredning kan jag se poängen, men inte behandling på eget bevåg - dvs beställa recept av veterinären, vilket var aktuellt i denna tråd. Så får man ju inte skriva ut läkemedel heller för den delen, av ganska bra anledningar tycker jag.
Sedan är det ju, enligt mig, ett kringgående av "lagen" att välja ett humanpreparat med samma verksamma substans men annan, i detta fall mindre passande, beredningsform. Jag ser inte riktigt poängen med det i just detta fall, speciellt som förutsättningen för att spara pengar bla grundade sig i att använda frikort... Fast det är ju inte öht genomförbart så det kan ju lämnas därhän.
Näe, en massa krångel och tänjande på regler för att försöka spara pengar med risk för sämre resultat för hästen. Verkar dumt tycker jag.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Andra beredningsformer användes med gott resultat på häst långt innan gastrogard kom.
Det är inte olagligt att skriva ut det o priset är som lägst en åttondel.
Att försöka få ut det på frikort däremot är bedrägeri.
Drar mig inte heller att skriva ut meloxicam till hund istället för metacam.
PL
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Men hur är reglerna för att skriva ut humanprep eg? Enligt Ester så får det inte göras om det finns samma substans men för häst? (Hör inte riktigt till tråden, bara nyfiken).
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Tja, jag är lite i samma sits som dig då de flesta vet här känner mig och mina kunskaper (och brister) väl. De vet också att jag inte övermedecinerar i onödan, att jag i många fall klarar upp situationer själv och ofta räcker med att de ger mig råd per telefon eller ringer in recept (om det behövs) utan att ha sett hästen, för precis som med dig så känner de mig och hästarna i stallet väl. Det har dock de senaste åren blivit en attitydförändran på kliniken på att det handlar om en affärsdrivande rörelse. Det är knapp de svarar i telefon utan att man först langar över kreditkort.

För några år sedan så var klinikveterinärerna sådana som man kunde pumpa ur hur mycket info som hest och de svarade med glädje. De såg en som en ansvarsfull djurägare som ville veta så mycket som möjligt för att kunna behandla sin häst på bästa (och mest kostnadseffektiva) sätt. Numera verkar de mest bete sig som om man är i vägen och bara besvärar dom. Klinikvet sa bokstavligen till mig att han inte ha tid med detta för han skulle gå hem för dagen. Kl 4 på eftermiddagen.

*nvm* Alexandra_W skrev det jag ville ha sagt mycket bättre. Och mycket tidigare.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Nej, det är ju inte direkt olagligt då det inte är exakt likadant preparat. Men det påstod jag inte heller. Däremot är ju syftet med kaskadprincipen att djurläkemedel ska användas om de finns att tillgå. Och att kringå den med mer eller mindre välgrundade motiveringar förändrar ju inte det.

Syftet är ju att det ska finnas kvar en fass vet att slå i. Och att man ska ha utprovade och registrerade läkemedel för djurslagen, och doseringar som inte är extrapolerade/höftade. Jag tycker att det är värt att värna om detta, och tydligen de som beslutat om kaskadprincipen också.
länk för de som undrar om kaskadprincipen
 
Senast ändrad:
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Fast visst är reglerna litet konstiga. Om en vette skall skriva ut en medicin till en häst som inte finns i en hästberedning men som finns registrerad för marsvin och för människor. Då ska vetten skriva ut marsvins medicinen i första hand även om den skull bli 100falt dyrare än humanpreparatet. En läkare å andra sidan förväntas skriva ut det billigaste av alla (human)preparat med samma aktiva beståndsdel. Gör han inte det byter apoteket ut det.. HH

http://www.veterinarer.se/Remissvar/2008/ViS 2008 08 Remisssvar apotek.pdf
http://pharma-industry.se/artikelShowNew_Article.asp?leverantorsbokenID=121309
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jo, fast i detta fallet handlar det ju om en vette som ska skriva ut medicin åt en häst där det finns ett preparat registrerat för häst, men i stället skriver ut människomedicin. Och visst, det kanske blir prisskillnad, men samtidigt finns ju de andra argumenten för att använda preparat som är reggade för djurslaget kvar.
Fallet du tar upp är ju mindre solklart liksom, om du förstår vad jag menar, då varken människor eller marsvin liknar hästar.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Men här har vi en stor praktisk erfarenhet o studier på humanpreparatet innan ett företag kom på iden att göra en beredning för häst!
Så tänk dig att vi har ett humanantibiotika som länge använts med goda resultat på hund, patentet har löpt ut, då får ett företag för sig att registrera preparatet på hund till 5-10 ggr priset för det tidigare använda billigaste humanpreparatet.
Ställer du upp på det o som en väluppfostrad medborgare följer reglerna? Jag o de flesta i min generation gör det inte.
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp