Bukefalos 28 år!

Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Tror jag förklarat i andra inlägg om vet resonemanget.

Så för att återgå till min originalfråga: Utöver vad jag gjort och utöver att göra en utredning, vad finns det för andra förslag?

Du har missat poängen ang resonemanget.

Det finns inget annat att göra. Gastroskopera hästen samt klinikutred den, träckprov, tänder - rubbet, ta bort allt kraftfoder och ge en helt grovfoderbaserad foderstat om möjligt (om hästen äter så mkt att den täcker behovet), se till att den ALLTID - inne som ute - har något att tugga på om den vill. Måste du ge kraftfoder för att täcka behovet ge snällt, stärkelsefritt kraftfoder. INget spannmål, gärna lucernstrå, olja är bra med.

Se över hagmiljö och stallmiljö, kanske trivs hästen bättre i en annan box/med en annan granne, eller det som brukar vara mest idealiskt om hästen accepterar det - på lösdrift. Det brukar de där hästarna må bäst av. Nu är det inte alltid möjligt, men att flytta henne till ett lugnt, litet stall med lång utevistelse, fasta rutiner och inget 'spring' i stallet kan göra underverk.

Och provbehandla med GastroGard i 28 + 28 dagar (4 mg/kg kroppsvikt i 28 dagar, sen 1 mg/kg kroppsvikt i 28 dagar) om veterinär finner det lämpligt efter undersökning.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Min veterinär skulle utan tvekan skriva ut metacam till mig om jag ringde och sa att 'nu har hästen tappat en sko och är tvärhalt igen'. Han känner hästen, sett den när det hänt förr etc. Men han skulle INTE tala om för mig 'hur många av mina magnecyl jag ska ge till min 540 kgs häst som är halt pga stråltryck efter tappsko'. Trots att man kan ge hästar magnecyl. Ser du skillnaden?

Tja, jag är lite i samma sits som dig då de flesta vet här känner mig och mina kunskaper (och brister) väl. De vet också att jag inte övermedecinerar i onödan, att jag i många fall klarar upp situationer själv och ofta räcker med att de ger mig råd per telefon eller ringer in recept (om det behövs) utan att ha sett hästen, för precis som med dig så känner de mig och hästarna i stallet väl. Det har dock de senaste åren blivit en attitydförändran på kliniken på att det handlar om en affärsdrivande rörelse. Det är knapp de svarar i telefon utan att man först langar över kreditkort.

För några år sedan så var klinikveterinärerna sådana som man kunde pumpa ur hur mycket info som hest och de svarade med glädje. De såg en som en ansvarsfull djurägare som ville veta så mycket som möjligt för att kunna behandla sin häst på bästa (och mest kostnadseffektiva) sätt. Numera verkar de mest bete sig som om man är i vägen och bara besvärar dom. Klinikvet sa bokstavligen till mig att han inte ha tid med detta för han skulle gå hem för dagen. Kl 4 på eftermiddagen.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jag förutsatte att det var receptfritt eftersom läkare knappast skriver ut hur mkt omeprazol som helst till en och samma person.. Men nu har jag förstått att frikortet inte omfattar receptfritt och - som sagt - tur var ju det!

Nej, det jag reagerade direkt på, finns inte en läkare som skriver ut i dylika doser, är helt omöjligt få in det på frikortet. 2 tabletter/dag kan man nog få ut via frikortet, under en begränsad period (sen lär det förr eller senare göras en utredning misstänker jag).

Jag fick stå på HÖG dos omeprazol, och jag stod på 2 40 mg tabletter per dag. Mer lär man ha svårt att få ut. Och såvida man inte tänker hamstra i några år så är det ju omöjligt behandla häst på det viset.

Hund däremot skulle det ju gå utmärkt, samtidigt så det är en kostnad på under 200 kr/månad det handlar om, så vad är vitsen ens med hund.

Jag tror det sitter i försäkringen jag för TS, eller bristen på densamma..
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Tja, jag är lite i samma sits som dig då de flesta vet här känner mig och mina kunskaper (och brister) väl. De vet också att jag inte övermedecinerar i onödan, att jag i många fall klarar upp situationer själv och ofta räcker med att de ger mig råd per telefon eller ringer in recept (om det behövs) utan att ha sett hästen, för precis som med dig så känner de mig och hästarna i stallet väl. Det har dock de senaste åren blivit en attitydförändran på kliniken på att det handlar om en affärsdrivande rörelse. Det är knapp de svarar i telefon utan att man först langar över kreditkort.

Jag skulle tala VÄLDIGT tyst om det där på nätet om jag vore dig. Det spelar numera ingen roll om din veterinär känner dig och hästen så väl att vet kan tala om både din och hästens skostorlek. De får inte förskriva utan att ha sett hästen i anslutning till händelsen.

T ex så kan jag inte ringa vet och få ut antibiotikasalva för ett sår utan att vet sett hästen. Om vet däremot varit ut och sytt såret, och tycker t ex 'hör av dig om det börjar soppa', så kan veterinär tre dagars enare skriva ut över telefon när du ringer och säger att 'nu soppar såret'

Det finns fortfarande veterinärer som till kända djurägare receptförskriver över telefon UTAN att ha sett hästen i samband med det aktuella fallet. De bryter mot föreskrifterna då, och om det når berörda myndigheter så..tja..




För några år sedan så var klinikveterinärerna sådana som man kunde pumpa ur hur mycket info som hest och de svarade med glädje. De såg en som en ansvarsfull djurägare som ville veta så mycket som möjligt för att kunna behandla sin häst på bästa (och mest kostnadseffektiva) sätt. Numera verkar de mest bete sig som om man är i vägen och bara besvärar dom. Klinikvet sa bokstavligen till mig att han inte ha tid med detta för han skulle gå hem för dagen. Kl 4 på eftermiddagen

Och problemet är?

Veterinärerna driver en vinstdrivande verksamhet. De har samma rätt till reglerad arbetstid som alla andra, de har samma rätt att få lön för sin arbetsinsats som alla andra. Reagerar du på att de talar om i högtalarna på ICA att klockan är fem i XX och att kunderna uppmanas bege sig till kassan för de ska stänga butiken? De borde ju kunna stå och diskutera ekologiska varor med dig en halvtimme till då du är en engagerad, miljömedveten kund?

Det HAR hårdnat med 'gratis rådgivning' från veterinärerna. Och det finns en anledning, de har ett arbete att sköta, en budget att hålla och driver eller är anställda av ett vinstdrivande företag, och de kan inte gratisserva djurägare på bekostnad av att utföra sitt arbete och generera inkomster till kliniken. De - likt alla andra - måste TA BETALT för sitt arbete.

Jag skulle heller inte ha minsta lust att varje dag stanna 30 - 60 minuter extra på jobbet och jobba gratis - hur engagerad människan som höll mig kvar än var. Utan endera går jag hem, eller så debiterar jag för den extra tiden jag arbetar, om det sker regelmässigt.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

knapplån

Oj vilken diskussion.
Jag har kanske inte riktigt hängt med på slutet. Men det verkar som jag har tappat bort mig lite. Jag förstår på tant esters svar att man inte får skriva ut humanmedicin till djur. (På grund av att det ej är testat?) Men får en veterinär skriva ut medicin till männsikor? De måste ju nästan göra det om frikortet ska användas - eller tänker jag fel?
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Det har inte fallit dig in att veterinärer kanske slutar kl 4 på eftermiddagen den dagen eller att de har mycket annat att göra förutom att ge dig råd just då? Du vet, de har fullt med patienter och ett eget liv också. :crazy:

Läkare har ju oftast inte vinstdrivande verksamhet men de har också ett pressat tidsschema och andra patienter. Du får din kvart som du bokat, sedan är tiden slut, de har inte tid att stå och prata i all oändlighet även om de skulle vilja.

Du verkar ganska makalös. Du ska få den medicin du läst om på internet, fast på recept, i en form som veterinärer inte "får" skriva ut och utan att hästen din får utredas. Och så är veterinärerna dåliga när de inte ställer upp på det? :rofl: Jösses. Vems bästa tänker du på egentligen?
 
Senast ändrad:
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Du har missat poängen ang resonemanget.
Tror vi bägge två missar varandras poäng. Men men...

Det finns inget annat att göra. Gastroskopera hästen samt klinikutred den,

Om jag inte ser någon positiv skillnad på de förändringar jag gör nu så absolut.


Gjort i somras och om det är mask du är ute efter så var det 0 på samtliga hästar i stallet.

Det är dags för tandkoll nu. Skall bokas in. Förra tandkollen fanns det knappt något att göra alls. Hade ingen förändring på magen.



Vet inte vad "rubbet" är för behandling. (OBS! Skämt!)
ta bort allt kraftfoder och ge en helt grovfoderbaserad foderstat om möjligt (om hästen äter så mkt att den täcker behovet),
Får fri tillgång på hösilage i boxen under natten. Har fri tillgång på gräs i hagen. Finns MÄNGDER av det. Vi har försökt lägga ut hö i hagen men de är inte intresserade. Får ca 0.5 kg (per dag) mustang mest för mineraler och biotin. Får nu också lucernhack i det och linfröpellets.

se till att den ALLTID - inne som ute - har något att tugga på om den vill. Måste du ge kraftfoder för att täcka behovet ge snällt, stärkelsefritt kraftfoder. INget spannmål, gärna lucernstrå, olja är bra med.
Hitta ett kraftfoder som inte innehåller spannmål. Muslin har det men det är ju då ångkokt och det påstås visst förstöra stärkelsen, om jag minns rätt.

Se över hagmiljö och stallmiljö, kanske trivs hästen bättre i en annan box/med en annan granne, eller det som brukar vara mest idealiskt om hästen accepterar det - på lösdrift. Det brukar de där hästarna må bäst av. Nu är det inte alltid möjligt, men att flytta henne till ett lugnt, litet stall med lång utevistelse, fasta rutiner och inget 'spring' i stallet kan göra underverk.
Eget stall, inget spring, inga inhyrda. Måste ha flocken inom synhåll. Helst ska alla in/ut genom stalldörren samtidigt. Inte lugn innan alla är i hagen/stallet. Lösdrift hade varit suveränt. Tyvärr kan vi inte fixa den lösningen för henne här. Närmsta stall med lösdrift har för mycket spring i stall och driften. Hon skulle bli totalskärrad där. Långa dagar i hagen vintertid. Dygnetrunt ute på sommaren.

Och provbehandla med GastroGard i 28 + 28 dagar (4 mg/kg kroppsvikt i 28 dagar, sen 1 mg/kg kroppsvikt i 28 dagar) om veterinär finner det lämpligt efter undersökning.

Tydligen tyckte klinikvet att gastrogard var OK utan undersökning. Min husvet tyckte dock att gastrogard kunde ge effekt men tyckte jag skulle köra med loppfrön istället. Det är ett aber att få i henne det bara. Absolut inte torrt och kan ju inte fodra med betfor så inget att blanda det it.

Ps. de rekomendationer jag läst är 28dgrx4mg/kghäst följt av 28dgrx2mg/kghäst
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Veterinärer ska i första hand skriva ut preparat som är registrerade och godkända för djurslaget. Om det inte finns något sådan finns det en "ordningslista"; i andra hand licenspreparat, i tredje hand humanpreparat och i sista hand extempore beredningar (hopkok på apotek). Jag kan, och har säkert :o, fel om ordningen. Tur att man är anonym, annars skulle väl Myndigheterna komma å ta en i örat...

Veterinärer får under inga omständigheter skriva ut medicin till människor. Läkare får inte förskriva läkemedel till djur.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

jag tror att det mer eller mindre är samma mediciner i många fall.

nej, veterinärer behandlar och är utbildade på djur och läkare behandlar och är utbildade på människor, så det kan bli rätt farligt om en veterinär skulle få behandla din migrän t ex...

knapplån

Oj vilken diskussion.
Jag har kanske inte riktigt hängt med på slutet. Men det verkar som jag har tappat bort mig lite. Jag förstår på tant esters svar att man inte får skriva ut humanmedicin till djur. (På grund av att det ej är testat?) Men får en veterinär skriva ut medicin till männsikor? De måste ju nästan göra det om frikortet ska användas - eller tänker jag fel?
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Man får skriva ut humanprep till djur, inte hursomhelst dock, men det är inte förbjudet. Kan dock inte helt regelverket, men generellt förbjudet är det inte. Min hund t ex har ätit omeprazol, hästen har ätit pronaxen etc.

En veterinär har INTE human förskrivningsrätt, dvs får INTE skriva ut humanrecept, bara djurrecept.

Så ska man använda frikortet måste man ha en läkare som skriver ut det till sig själv, och mygla till sig en dos som fungerar (ie det är omöjligt på häst).

Som jmf, så om man nu vill mygla ut medicin till djur på frikortet. Så ta mig, jag har kända magproblem och äter i perioder omeprazol, utskrivet i 'storpack' iaf sist (100 tabletter eller nåt). Jag får utan problem ut det i dos om 2 tabletter/dag. Räcker med ett samtal till VC och 80 kr i receptarvode för min del. Har jag frikort redan kostar ju medicinen mig ingenting.

Och jag kan ge en tablett per dag till min hund (som också äter omeprazol i perioder). Det är inte lagligt, det kostar skattepengar och besparingen man gör är under 200 kr/månad, så varför man skulle är ju en bra fråga. Men det är enda sättet man kan göra på.

Ska man ha ut humanpreparat till sig själv via veterinär är ända sättet det omvända, att veterinären skriver ut ögonsalva till hunden till exempel, och en humansalva som används på hund (apoteket reagerar om det är helt knasiga medel), och sen använda det i sina egna ögon. Detta ingår ju inte i ens egna frikort, men man 'slipper' ett läkarbesök a ett par hundralappar.

Båda sätten är tämligen idiotiska, och inget av dem är tillåtna och veterinären riskerar konsekvenser av det sistnämnda.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

knapplån

Oj vilken diskussion.
Jag har kanske inte riktigt hängt med på slutet. Men det verkar som jag har tappat bort mig lite. Jag förstår på tant esters svar att man inte får skriva ut humanmedicin till djur. (På grund av att det ej är testat?) Men får en veterinär skriva ut medicin till männsikor? De måste ju nästan göra det om frikortet ska användas - eller tänker jag fel?

Nej en veterinär får inte skriva ut humanmedecin till människa. Inte vad jag vet i alla fall.

Däremot finns det medeciner som används på männsika OCH djur. Dessa skrivs ut av läkare respektive veterinär.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Du verkar ganska makalös. Du ska få den medicin du läst om på internet, fast på recept, i en form som veterinärer inte "får" skriva ut och utan att hästen din får utredas. Och så är veterinärerna dåliga när de inte ställer upp på det? :rofl: Jösses. Vems bästa tänker du på egentligen?

Jag har i dagsläget betalat för medecinen utan att använda recept varesig av vet eller läkare utan köpt receptfritt på apoteket. Som jag ser det så är det bättre än att låta hästen lida fram tills dess att de kan ta in henne för gastroskopiundersökning, som jag förstått att det är kötid för att få sådan utförd. Så jag är nog makalös som tänker på min hästs bästa i detta fallet.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Är avföringen lika- på stall som på bete?

Träckprovsanalys kanske. Mag/ tarmfloran verkar kaputt.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jag har i dagsläget betalat för medecinen utan att använda recept varesig av vet eller läkare utan köpt receptfritt på apoteket. Som jag ser det så är det bättre än att låta hästen lida fram tills dess att de kan ta in henne för gastroskopiundersökning, som jag förstått att det är kötid för att få sådan utförd. Så jag är nog makalös som tänker på min hästs bästa i detta fallet.

SOm du förstått? Om du bokar en tid får du ju svar direkt hur lång väntetid det är? Generellt så brukar det inte vara några större svårigheter att få tid inom en vecka - tio dagar om man inte har en massa 'specialkrav' som att det 'måste vara en onsdag innan 12 eller en fredag efter 11.30'?

Att ge omperazol inför en klinikundersökning riskerar ju att bara dämpa symptomen, men utan att du får en ordentlig anledning (diagnos) till grunden/ursprunget till symptomen.

Och som sagt, ska du köpa receptfri omeprazol och ge och vill ha effekt så får du hinka i hästen två burkar/dag. Det lilla du ger nu gör varken till eller från och är inte för hästens bästa.

Du får ursäkta om jag är burdus nu, men jag kommer inte ifrån känslan av att du drar dig för att boka tid, för det är 'dyrt' (och hästen oförsäkrad). Att du vill hitta en enkel 'quick-fix' som kostar mindre än åka till klinik och hela den 'grejen'? I så fall är det tyvärr så att du har inga alternativ, förutom möjligen då hosta upp för GastroGard, men läs Tant Esters utmärkta inlägg om 'vad annat' det kan vara.

Så, ring imorgon bitti och boka tid åt din häst, och spara omeprazoltabletterna till din egen mage. Uppdatera gärna ang vad klinikbesöket visade. Lycka till!
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jag skulle tala VÄLDIGT tyst om det där på nätet om jag vore dig. Det spelar numera ingen roll om din veterinär känner dig och hästen så väl att vet kan tala om både din och hästens skostorlek. De får inte förskriva utan att ha sett hästen i anslutning till händelsen.
Så varför tog du upp det?


Det HAR hårdnat med 'gratis rådgivning' från veterinärerna.
Ja, jag och många andra djurägare i området har märkt det. Förr var det bättre att lämna plats åt den som verkligen behövde det och istället ge råd till den som kanske inte alls behövde boka in ett klinikbesök. Idag verkar de vilja ha in så mycket som mäjligt på kliniken. Alla måste tjäna pengar, det fattar jag och ordar inget om.

Ps. arbetsdagen var inte slut bara för att den var 4.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Du får ursäkta om jag är burdus nu, men jag kommer inte ifrån känslan av att du drar dig för att boka tid, för det är 'dyrt' (och hästen oförsäkrad). Att du vill hitta en enkel 'quick-fix' som kostar mindre än åka till klinik och hela den 'grejen'? I så fall är det tyvärr så att du har inga alternativ, förutom möjligen då hosta upp för GastroGard, men läs Tant Esters utmärkta inlägg om 'vad annat' det kan vara.

Så, ring imorgon bitti och boka tid åt din häst, och spara omeprazoltabletterna till din egen mage. Uppdatera gärna ang vad klinikbesöket visade. Lycka till!


Nej, du är inte burdus så inget att ursäkta. Det är inte kostnaden som oroar. Det är det att stoppa in damen i en transport och köra till klinik för att gastroskopera. Hon tar inte detta med miljöombyte speciellt bra och skulle paja ihop i magen ganska ordentligt. Jag funderar om distriktare har portabel gastroskopi utrustning så det kan göras hemma. Det ska jag dock kolla upp.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Så varför tog du upp det?

Det var du som tog upp det?

Jag skrev:

Min veterinär skulle utan tvekan skriva ut metacam till mig om jag ringde och sa att 'nu har hästen tappat en sko och är tvärhalt igen'. Han känner hästen, sett den när det hänt förr etc.

Han har sett hästen bli tvärhalt av skotapp av den anledningen för ett par veckor sen, och skrev då ut metacam. Dvs om jag ringer idag och säger 'skotapp igen, lika halt som sist', så skriver vet ut.

Observera det med 'tvärhalt igen', dvs veterinären har sett tappskohältan vid förra tillfället det skrevs ut metacam, och det är inte länge sen.

SKulle jag ringa och säga 'ponnyn är sulöm, kan jag få metacam tills hovslagaren kan komma' skulle han inte skriva ut metacam utan att ha sett ponnyn, då det finns en rad andra diagnoser som skulle kunna tas för sulömhet (fång exvis).

Jag har vid ett par tillfällen bett honom skriva ut utan att ha sett hästen. Och han har beklagat och tyckt att han litar på mig, vet att jag är kunnig och pålitlig etc, men 'tyvärr, jag får inte skriva ut'. Om det skulle framkomma till annan veterinär t ex att 'jag ringde min hemmavet och fick metacam, och det har jag gett nu i väntan på klinikbesök' och klinikvet frågar 'Vad sa vet när han var ute då, hur halt var hästen då?' och jag tycker 'eh, öh, vet var inte ut, han såg aldrig hästen' så KAN min veterinär torska på det om klinikveterinären ser rött och är noga med paragraferna.

Så, om jag fått min veterinär att skriva ut mot regelverket, skulle jag inte skriva om det på internet. Det var ingen kritik mot dig, utan ett tips av ren omtänksamhet. Den svenska avundsjukan finns överallt, och det räcker med att någon som är lite grinig för att h*n inte fick ut medicin på tfn tycker att 'ska inte jag ska ingen annan'. Nu är du kanske helt anonym på nätet, men man är aldrig fullständigt anonym, och ger sig nån fan på det så.

Ja, jag och många andra djurägare i området har märkt det. Förr var det bättre att lämna plats åt den som verkligen behövde det och istället ge råd till den som kanske inte alls behövde boka in ett klinikbesök. Idag verkar de vilja ha in så mycket som mäjligt på kliniken. Alla måste tjäna pengar, det fattar jag och ordar inget om.

JAg har INTE märkt av något 'ska bara tjäna pengar'. Dock så med bistrare ekonomiska tider blir det mindre spelrum även för kliniker. Det påverkar ALLA vinstdrivande företag, att man måste effektivisera för att öka lönsamheten. Alt är annars oftast att dra ner på personaltätheten.

Det brukar dock fungera fint att be om att bli uppring av en veterinär när densamme har tid över, det är ju ett alternativ?

Du har fått helt korrekta telefonråd dessutom, det enda de kan göra över telefonen är ju att tycka att 'ja man kan provbehandla'. Diskutera anledningar kan man men det är ingen vits, för utan undersökning är det ju ren gissningslek?


Ps. arbetsdagen var inte slut bara för att den var 4.

Det vet inte du. Du har ingen aning om den veterinären tagit ut X timmar komp den dagen, dvs den veterinärens arbetsdag tog slut klockan 16 den dagen.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Nej, du är inte burdus så inget att ursäkta. Det är inte kostnaden som oroar. Det är det att stoppa in damen i en transport och köra till klinik för att gastroskopera. Hon tar inte detta med miljöombyte speciellt bra och skulle paja ihop i magen ganska ordentligt. Jag funderar om distriktare har portabel gastroskopi utrustning så det kan göras hemma. Det ska jag dock kolla upp.

Mm, kolla det. Annars, så jag förstår precis hur du menar. Men om du inte kan få det kollat på hemmaplan så får du nog försöka se risken kontra vinsten. Absolut att magen kan braka ihop av stress (hör med vet om att ge magtarmstabiliserande förebyggande innan, om du får tid inom en vecka kan du ju börja nu t ex att ge det, men hör med vet först, de kanske vill se paj mage för att lättare kunna ställa diagnos), men om du får ett svar och hjälp att bota magen, så får du ju kanske ta en hopbrakad mage, för hästens bästa i långa loppet?
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Det var du som tog upp det?

Jag skrev:

Min veterinär skulle utan tvekan skriva ut metacam till mig om jag ringde och sa att 'nu har hästen tappat en sko och är tvärhalt igen'. Han känner hästen, sett den när det hänt förr etc.
det var det jag menade med att du tog upp det. Tror det handlar om tolkningsfråga.

Du har fått helt korrekta telefonråd dessutom, det enda de kan göra över telefonen är ju att tycka att 'ja man kan provbehandla'. Diskutera anledningar kan man men det är ingen vits, för utan undersökning är det ju ren gissningslek?

Ja, och det var av min husvet. Klinikvet var ansikte mot ansikte.



Det vet inte du. Du har ingen aning om den veterinären tagit ut X timmar komp den dagen, dvs den veterinärens arbetsdag tog slut klockan 16 den dagen.

Helt sant. Det vet jag faktiskt inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp