Mitt älskade porslin... Eller tips på liknande.

Bukefalos 30 år!

Jag vet att jag provat förut att skriva om mitt porslin och fick då tips på något som liknade men ändå inte var exakt samma.

Jag har 6st av dessa underbara tallrikar. Har inte lyckats identifiera om de är en serie då jag helst skulle ha fler tallrikar även asietter, skålar och kanske något uppläggningsfat.
Jag hittar inget, och inte de som spanar åt mig i second hand heller.

Så nu undrar jag om någon sett, samma eller liknande.
Viktigt för mig är att tallrikarna inte är för stora utan som på bilden. Och allra viktigast är den skarpt lutande raka kanten. Färgsättningen behöver inte vara blå, eller lik.

Jag vill våga använda mina tallrikar toll vardags men är nu så rädd att ha söbder någon att jag använder något mycket tråkigare...
Är det här liknande?
https://www.tradera.com/item/341156...b&utm_id=72143&cto_pld=SyqOHdRGAABAkK-STtcFMA

Nja. Färgen kan, beroende på om bildens färgåtergivning är dålig vara samma, även om mina känns mycket tydligare blå.
Men framförallt är det den viktiga utformningen på kanten som de saknar.
Försöker åskådliggöra det med ett foto även underifrån hela tallriken.
Mer bilder att jämförai nästa inlägg

Även om assietter såklart kan skilja lite från tallrikar är jag osäker på om det inom en serie skulle skilja så mycket i utformning?

Bifogade filer

• 20260111_204133-COLLAGE.webp
    20260111_204133-COLLAGE.webp
    42,4 KB · Visningar: 45
Nja. Färgen kan, beroende på om bildens färgåtergivning är dålig vara samma, även om mina känns mycket tydligare blå.
Men framförallt är det den viktiga utformningen på kanten som de saknar.
Försöker åskådliggöra det med ett foto även underifrån hela tallriken.
Bild att jämföra med från tradera kommer i nästa inlägg..

Även om assietter såklart kan skilja lite från tallrikar är jag osäker på om det inom en serie skulle skilja så mycket i utformning?
Synd att de inte stämde!

En vanlig tallrik ser ju oftasr ut som de där på tradera med fördjupningen/kanten.
Men mina är liksom flata med raka kanter.
Sen är den liksom klara lite ljusa blå färgen himla snygg också. Men utformningen på kanten är nog största anledningen till förälskelsen

De översta är mina älsklingar och de nedre är de på tradera, och även är hur jag tycker många tallrikar ser ut.

Ledsen om jag låter otacksam eller gnällig, det är verkligen inte meningen.
Jag är glad för allt engagemang!

Om någon ser någon annan sorts porslin med en "likadan" utformning på "kanten" så säg till. Alla tips emottages tacksamt utifall jag fortsätter gå bet på dessa...

Bifogade filer

• 20260111_205624-COLLAGE.webp
    20260111_205624-COLLAGE.webp
    64,4 KB · Visningar: 40

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn