Bukefalos 28 år!

Mitt livs första arbetsintervju!!

Jojo

Trådstartare
Hjälp mig! Jag har alltid haft ganska mycket tur på jobbiten och fått jobb via kontakter eller praktik, dvs ej behövs söka jobb, gå på intervju och sedan bita på naglarna över att man kanske får jobbet eller ej. :nailbiting:

Nu har jag varit arbetslös sedan december och inte haft lika tur på jobbfronten, men idag fick jag ett samtal om att jag är välkommen på intervju i morgon på em. Jag blev jätteförvånad och glad, men när jag lade på luren så började jag bli nervös!! Frågorna bara poppar upp i huvudet en efter en. Vad ska jag ha på mig? Hur ska jag svara på frågorna som ställs? Vilka frågor kan jag vänta mig? Tänk om jag ger ett dåligt intryck? :nailbiting:

Hur ska jag klara mig igenom det här?? :confused:
 
Sv: Mitt livs första arbetsintervju!!

Kl
Jag hoppar in här också eftersom jag snart (hoppas jag!) har samma frågor!
Ska man ha med sig något? Gamla betyg? Intyg? Nåt annat?
Ska man ha med sig något att skriva på för svaren på de frågor man ställer?

Till TS, har inga råd att ge, men stort lycka till!
 
Sv: Mitt livs första arbetsintervju!!

Bara genom att posta frågan här visar att du bryr dig om att göra ett bra intryck och just därför att du bryr dig och förbereder dig tror jag verkligen att du kommer lyckas göra ett bra intryck!

Vad du bör ha på dig beror på vad det är för arbete och vilken klädkod eller norm som gäller där. De jobb jag har varit på intervju för har varit typ kontorsjobb utan direkt klädkod(inget kostymjobb) så då har jag tagit typ mörka jeans och nån blus/skjorta/finare topp men ändå vardagligt nog typ.

Jag tror att det är en fördel om man känner sig själv bra och vet hur man fungerar på en arbetsplats. Så om du inte redan har koll på det är det värt att fundera över vad som är dina starka sidor, och ev även svaga och hur du ska svara om du får en sån fråga. Fundera också över jobbet och vilka situationer och egenskaper som efterfrågas, förmodligen kommer du få frågor om det. Jag har t ex arbetat mycket med kundservice i olika sammanhang och har ofta fått frågan "hur hanterar du ett klagomål" och liknande frågor som relaterar till jobbet jag söker. Men även frågor som "Hur skulle du hantera om någon blev mobbad på arbetsplatsen" och liknande har jag fått.

Jag skulle också försöka förbereda någon fråga själv. Det visar att man är intresserad och har läst på lite. Dessutom har man oftast frågor, arbetsintervjun är ju inte bara för arbetsgivarens skull utan också för din, så du kan få reda på mer om tjänsten och företaget.

Ett dåligt intryck gör man om man är oengegerad, oförberedd eller liknande tror jag. Var där i tid, ge ett hyfsat handslag, ge ögonkontakt och verka trevlig och intresserad så tror jag att du har bra förutsättningar. Att du är nervös är normalt och visar ju att du bryr dig, så jag tror säkert det kommer gå strålande för dig:)
 
Sv: Mitt livs första arbetsintervju!!

Jag har aldrig haft med några dokument, om de vill ha något spec så får de fråga tycker jag så kan jag skicka in det. Generellt tror jag inte betyg är så jätteviktigt om du inte är nyutexad. Jag har bara lämnat det om de frågat efter det. Men om jag var helt nyutexaminerad från en utbildning och hade hyfsade betyg hade jag kanske skickat med dem vid ansökan.

Smart av dig att ha med något att skriva på. Det har inte jag haft på mina intervjuer men det kan man ju ha i väskan så man kan ta fram om det skulle behövas om inte annat.
 
Sv: Mitt livs första arbetsintervju!!

Jag anställer folk så kan försöka berätta lite om vad JAG tycker är viktigt.
Jobbar på kontor utan direkt klädkod.

Kläder: Hela och rena men inte överdrivet snyggt. Jeans och en snygg topp/skjorta som någon annan skrev är perfekt.

Vad du ska ha med: Penna och block så du kan notera eventuella viktiga/intressanta saker. Detta gör att du ser mer intresserad ut också. Betyg och dokument brukar jag be om innan intervju genom mail, men annars skicka in sen.

Vad du ska tänka på: Var dig själv, slappna av och le. Var inte rädd för att fråga saker, inga frågor är för små eller dumma. Be om förklaring om det är något du inte förstår.

Frågor jag brukar ställa: Vad kan du tillföra vår arbetsplats? Dina bra och sämre egenskaper? Vad har du jobbat med innan (och sånt vanligt)? Hur jobbar du i grupp? Vad är viktigt för dig på en arbetsplats? Annat viktigt (tex frihet, struktur, ansvar osv.)?


Jag går mycket på personkemi och hur personen är att prata med. Självklart också på erfarenheter och andra kunskaper.

Tänk på att ha bra referenser (fast det kanske du redan angett på ditt cv?).

Jag har kollat referemser på alla de jag anställt. Man kan såklart inte lite blint på referenser men får ett hum om personen, sen kan mycket annat spela in.
 
Sv: Mitt livs första arbetsintervju!!

Svarar båda:
Pallen: Tack för att du gav en inblick från andra hållet (eller hur man ska säga). Mycket intressant. :)

Jag har svårt att prata gott om mig själv. Jag vet att jag är en bra person med många bra egenskaper, men att säga det om mig själv är bara konstigt för mig, hopps jag inte låter allt för tillgjord...

Emale: Tack för de lugnande orden! :) Jag bryr mig verkligen och har ganska höga krav på mig själv av naturen, så att göra bort sig skulle sätta djupa ärr i mig. :P Ikväll ska jag skriva ner en massa bra egenskaper jag har och läsa på vägen dit i morgon! :D
 
Sv: Mitt livs första arbetsintervju!!

Tilllägger till de andra bra svaren: se till att läsa på om företaget du ska på intervju till samt dubbelkolla vad det var för kvalifikationer etc de sökte i annonsen. När jag jobbade som arbetsledare så var en av våra standardfrågor "Vad vet du om Företaget?". Dessutom så ser det inte jättebra ut om du kommer med frågor som du lätt skulle kunnat hitta på nätet. Att dubbelkolla sökesannonsen kan ge ett hum om vad du ska ta upp om dig själv. Givetvis bör du inte citera det som står där rakt av men det är en utmärkt källa för inspiration.

Lycka till!
 
Sv: Mitt livs första arbetsintervju!!

Nu har jag också mestadels fått mina jobb genom kontakter, och vissa fall har jag inte ens träffat chefen innan, men för de mer "kvalificerade" jobben jag har sökt ("riktiga" jobb eller vad jag ska kalla det, de andra har varit sommarjobb för ungdomar) har jag framför allt tänkt på följande saker:

- Klädsel. Jag har sökt kontorsjobb, men utan direkt krav på att man ska komma i kostym. Hela, mörka jeans och någon snyggare tröja, istället för min mer vanliga "slitna jeans och munkjacka"-stil som får mig att se ut som en tolvåring.
- Det kan vara bra att redan när man söker jobbet skriva upp vad de trycker på i annonsen, alternativt läsa igenom sitt personliga brev igen precis innan, för de sakerna kommer de förmodligen fråga om. Typ "vad tycker du symboliserar ett bra ledarskap?"
- Jag som är nyutexad skulle nog faktiskt ha med mig mina betyg, det kan inte skada. Däremot är väl en arbetsgivare inom en helt annan bransch, typ de sommarjobben jag haft innan, helt ointresserad av mina högskolepoäng som beteendevetare, och där kanske det istället är viktigare att poängtera tidigare arbetsplatser och erfarenheter därifrån.
- De kommer nästan garanterat fråga dig om vad du tycker är dina bra och mindre bra egenskaper. Sina bra egenskaper brukar man väl ha hyfsad koll på, det brukar ju stå med i CV och personligt brev, men det kan vara bra att fundera över motsatsen också.
 
Sv: Mitt livs första arbetsintervju!!

Tack för bra tips! Ska ta med mig dem till nästa gång jag blir kallad på intervju. :)

Dagens äventyr blev inte riktigt som jag hade tänkt mig... Det kändes som om jag var i en dålig komedi eller nåt. Jag fick en adress igår som jag noga studerat ut på kartan över den stora staden (Är en riktigt lantis) och visste att jag skulle hitta dit om jag bara följde "den gatan från den parkeringen".
Så jag startar i god tid för att vara säker på att komma före utsatt tid och parkerar med cirka 30 minuter tillgodo. Bra tänker jag, nu har jag tid att irra bort mig om jag måste. Men det var lätt att hitta till adressen, bara det att adressen ledde till en övergiven fabrik med dammiga fönster och en trasig porttelefon!! :nailbiting:

Ringer då till det telefonnummer jag fick men blir vidarekopplad till någon assistent. "Hej! Jag skulle på intervju här i em med **** och jag fick den här adressen som har ledit mig till en övergiven fabrik. Har jag verkligen kommit rätt? O_o"
Nej det hade jag ju inte. :mad: Jag hade fått FEL ADRESS! Fick rätt adress av killen i telefonen och då hade jag bara 10 minuter kvar tills mötet och adressen låg inte alls i närheten av var jag var! :wtf: Jag försökte i alla fall få upp en karta på mobilen över vart jag skulle, men kunde ganska snart konstatera att jag kommer inte att gå på någon intervju idag... :meh:

Bättre lycka nästa gång kanske... :up:
 
Sv: Mitt livs första arbetsintervju!!

Men var du alldeles tokigt fel då? Ringde du och sade något om att du inte kom dit för att du fått fel adress och inte skulle hinna? (ergo. du kanske får en ny chans).
 
Sv: Mitt livs första arbetsintervju!!

Den rätta adressen låg flera kvarter bort och var inte ens snarlik den jag fick, enligt kartan ca 2 km och klart jag ringde upp. Men fick inte tag på människan då heller, men hon ringde lite senare... Hon bad inte ens om ursäkt för att hon gett mig fel adress(!), men tyckte vi kunde boka en ny tid. Men nu vet jag inte ens om jag vill gå dit! Fick sån tråkig känsla för företaget nu... :(
 
Sv: Mitt livs första arbetsintervju!!

Men usch vilken upplevelse! Jag åkte också "fel" en gång när jag skulle till en anställningsintervju, för själva kontoret låg i en "förort" som jag aldrig någonsin satt min fot i tidigare och förmodligen aldrig någonsin kommer besöka igen. Jag tänkte precis som du, att jag skulle vara ute i riktigt god tid, och eftersom människan beskrev vägen med utgångspunkt från att jag skulle tagit bussen satte jag faktiskt min bil på en annan plats och tog bussen för att säkert hitta. Jag irrade nog runt där en halvtimme när jag klivit av bussen utan att hitta rätt, till slut fick jag fråga några hantverkare om vägen. :o Med andra ord, tur att jag var så tidig. Dock var det väl jag som snurrade till det, men hade jag fått fel upplysning av företaget hade jag nog också blivit lite irriterad.
 
Sv: Mitt livs första arbetsintervju!!

Ja, det var nog det värsta jag varit med på på väldigt länge! Var tvungen att ringa mamma och gråta en skvätt efteråt.. :o

Usch då, det var precis den situationen jag var rädd att hamna i. :eek:
Men jag hade nog hellre irrat runt och inte hittat på en stund (även om stressen av att inte hitta dit man ska är olidlig), än som jag gjorde stå på "rätt" adress med skräcken av att jag har blivit skickad till någon underjordisk organisation. Stället var så ödelagt att det kändes kusligt, trots att det låg väldigt centralt. Tänkte för ett ögonblick att någon kommer att mörda eller våldta mig om jag går in där... :nailbiting:
 
Sv: Mitt livs första arbetsintervju!!

Men åh vad drygt och oproffsigt!

Om jag varvdu hade jag bokstaven ny intervju. Du kan ju bara se det som bra träning. Eller så kanske ditt andra intryck av dem är annorlunda. Du förlorar ju inget på det iallafall. :) du måste ju inte tacka ja om du får jobbet.
 
Sv: Mitt livs första arbetsintervju!!

Hur gick det, bokade ni en ny tid?
Hur var isf. intervjun?

Jag ska på intervju på torsdag och kommer hinna bli hemskt nervös innan dess!
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 209
Senast: mars
·
Skola & Jobb Fick precis veta att jag ska på mitt livs första arbetsintervju! Pulsen är redan skyhög och jag är SÅ nervös. Jag har haft ett enda jobb...
2
Svar
31
· Visningar
2 547
Skola & Jobb Kommer ha MU-samtal i veckan och har en del saker jag vill ta upp. Men tycker det är svårt att formulera mig bra och få fram det jag...
Svar
1
· Visningar
1 031
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Jag har aldrig sökt ett jobb på det normala sättet (alltså med ansökan, CV, personligt brev, intervju och sånt) utan de anställningar...
2
Svar
25
· Visningar
2 735
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp