Mitt varmblod gick inte igenom besikt. Vad ska man ha för försäkring?

B

Buckingham

Jag har varit fodervärd på min Varmblodsvalack í lite mera än 1 år men i December så frågade jag ägaren (ägaren ville inte ha hästen försäkrad) om jag kunde få äga halva hästen då han inte vill sälja hela och det fick jag, men sen så försäkrad är han inte och jag tog ut förra våren en vet för att bisiktiga honom men han gick inte igenom utan resarverade på 3 ben. Nu tänker jag ta ut vet igen den 15 februari och kolla men om han inte går i genom då heller vad/hur försäkrar jag honnom då??
:confused:

Sv: Mitt varmblod gick inte igenom besikt. Vad ska man ha för försäkring?

Då skulle jag försäkrat mot sånt som inte rör ridbarheten av hästen. T ex om den får en sårskada eller kolik, men inte om den får kotledsinflamation.

Du tecknar en helt vanlig veterinärvårdsförsäkring. Men du kommer att få reservationer på grund av hältan.

Immer

Finns även livförsäkringar som inte tar hältor men som gör att du får en del om häster dör eller skadas så att den behöver avlivas förutom då hältor. De heter lite olika numera på olika bolag, men det brukar ingå veterinärvård i den också.

ok men ska man vet. besiktiga hästen igen eller ska man bara ringa till ett företag och säja jag vill försäkra denna häst i detta och sen inge mer med det vet inget om sånthär. :confused:

Det här kan låta cyniskt, men att lösa en ren livförsäkring för en travare som är trasig i tre ben är i mina ögon att kasta bort pengar då den inte har något saluvärde (även om det emotionella värdet förstås kan vara jättestort). Att betala premier för att kanske få ut ett par tusenlappar om hästen dör är väl ingen hit. Det kan ju sluta med att man den dagen då hästen dör har betalat mer i premier än vad man får ut...

Det som är intressant är att ha en veterinärvårdsförsäkring, så att man kan klara dyra veterinäringrepp utan att gå under ekonomiskt. Nu blir ju nyttan begränsad om den får reservation för hälta på tre ben, men det är ju många andra saker som kan hända med en häst (t ex sårskador, infektioner, kolik) så det kan ju vara värt att ta en sån försäkring ändå. Du får ta och kolla med olia bolag vad de har för vllkor, hur mycket du måste betala i premier, hur hög självrisk det är, och hur höga veterinärvårdskostnader den täcker.

du ringer ett bolag och försäkrar. då är han försäkrad för olycksfall så har dy typ 14 dagar på dig eller nått att besikta och skicka in pappret. så får du reservation på dom benen han är halt på. så får du besikta om om 6 månader och hoppas på att han inte är halt längre så får du benen försäkrade åxå.

Men du kommer nog få reservation på alla benen. piggelina fick reservation på vänster bak bara för att hon va halt på vänster fram.

Ok då ringer jag ett bolag som jag tycker värkar rätt för honom.

När jag vetrinärbisiktigade honom förra året så bedömdes han för hälta på höger bak och vänster bak höger fram var 1 grad och vänster fram ingen ting men jag ska göra om det när snön är borta (är lite snubblig av sig annars) och hoppas på det bästa.

oops skrev fel. hon fick på vänster bak bara för att hon va halt på höger fram.

Jag har varit fodervärd på min Varmblodsvalack í lite mera än 1 år men i December så frågade jag ägaren (ägaren ville inte ha hästen försäkrad) om jag kunde få äga halva hästen då han inte vill sälja hela och det fick jag, men sen så försäkrad är han inte och jag tog ut förra våren en vet för att bisiktiga honom men han gick inte igenom utan resarverade på 3 ben. Nu tänker jag ta ut vet igen den 15 februari och kolla men om han inte går i genom då heller vad/hur försäkrar jag honnom då??
Nästan omöjligt att få igenom en travare av nån anledning....... Jag kunde då inte se att min häst var halt.
Ett tips...... Om nu de e så att dom flesta travare reagerar på böjprov så ta hästen till en travvet. Dom godkänner ju lite hur som helst! Tro mig!
Min gick ej igenom... funderar på att göra om det..... i halmstad på travbanans veterinärklinik....

men gud! e de sant?:crazy:

Nästan omöjligt att få igenom en travare av nån anledning....... Jag kunde då inte se att min häst var halt.
Ett tips...... Om nu de e så att dom flesta travare reagerar på böjprov så ta hästen till en travvet. Dom godkänner ju lite hur som helst! Tro mig!
Min gick ej igenom... funderar på att göra om det..... i halmstad på travbanans veterinärklinik....

Nä jag har inte heller märkt att min häst är halt..
Men jag provar en gång till med att ta ut en vet till stallet( inte samma vetrinär som förra gången) och går han inte igenom då så är det andra alternativet då att vänta ett litet tag till och sen då ta en travvet. Men det är då lite konstigt har rönkat båda bak benen och det visar ingen ting ( gjorde det då han vart skadad förra året, var efter att han hade gjort böjprov)
Men tack för ditt tips och jag hoppas det går bättre denna gång med både din och min häst :bump:

Nästan omöjligt att få igenom en travare av nån anledning.......

Jag har haft två travare som blivit besiktigade utan anmärkningar, en efter 8 år och den andre efter 10 år på travbanan, så jag skulle vilja säga att det i högsta grad är individuellt och inte nåt som är "allmänt" för alla travare.

Det är individuellt huruvida hästarna går igenom besiktningarna inte relaterat till ras. Skulle gärna vilja se belägg för ditt påstående att travarna är i sämre skick än tex fullblod eller connemaror. Skulle även vilja se ett belägg för att travet godkänner "hur som helst" då det går helt emot mina erfarenheter.

Nästan omöjligt att få igenom en travare av nån anledning.......

Det tror jag inte på. Mina två är försäkrade som ridhästar, efter att ha genomgått böj- och longerprov.

Det där med att travet godkänner "hur som helst" tror jag inte heller på.

Immer

okey, då jag inte har haft häst förut så vet innte jag riktigt går( med vet besiktning och försäkring) till därför skriver jag här och frågar er på bukefalos..:)

Ställer mig också undrande till detta. Medryttarpållen gick förra året, 16 år gammal och med en flerårig travkarriär bakom sig, genom en böjprovsbesiktning helt utan anmärkning. Veterinären som besiktigade har mig veterligen ingen som helst anknytning till travvärlden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 495
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 871
Senast: Piaff
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 310
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31