Bukefalos 28 år!

Mjölk i juvret, EJ DRÄKTIG!!

K

koftena

Har någon nån kunskap om detta. Har haft många ston men har aldrig varit med om detta. Har ett fjordsto på 15år som aldrig haft föl. Hon har verkligen tokbrunstat nu i ca 1vecka. Igår var hon lite svullen på ena spenen, o idag har hon fyllt en del av juvret o det gick alltså att mjölka henne. Vi tog bara ur lite lite så hon inte producerar mer mest för o se vad det var för färg på vätskan. Det är mjölk.

Vad vi vet är hon inte dräktig, sånt fall tjuvbetäckning men har svårt att tro det då hon inte är speciellt tjock.

Varit med om detta nån????:confused:

Att tillägga är ingen feber, ingen smärta o äter o dricker precis som vanligt.
 
Sv: Mjölk i juvret, EJ DRÄKTIG!!

Hon är troligen skendräktig. mjöla ur det ordentligt så att hon inte får juverinflamation! :)
 
Sv: Mjölk i juvret, EJ DRÄKTIG!!

Kan dom alltså producera mjölk då? :p Hade inte en aning om det. Men får hon inte mer mjölk om jag mjölkar ur henne??
 
Sv: Mjölk i juvret, EJ DRÄKTIG!!

Vet inte hur det är med skendräktighet vid häst, men om hund får det så är det MYCKET MOTION & MINDRE MAT! ;)
 
Sv: Mjölk i juvret, EJ DRÄKTIG!!

Det tycker jag låter mer vettigt än att mjölka ur. Inget illa ment åt nån. När en hund blir skendräktig ska man absolut inte mjölka ur om dom inte är språngfyllda vill säga, för att då producerar dom mer mjölk eftersom det var "åtgång" ¨på den..

Haha ut o jobba henne!! Hon behöver det ändå för lite rulltig är hon.:p
 
Sv: Mjölk i juvret, EJ DRÄKTIG!!

Måste dem eventuellt vara skendräktiga? Min lilla tjej har haft föl för några år sedan, men juverna har aldrig haft någon större mängd mjölk. Men upptäckte idag att det var jättemycket i dem, så jag fick pumpade ju ut det. Funderade på skendräktig (då hon har brunstat något extremt), men hoppas verkligen hon inte är det :crazy:!
 
Sv: Mjölk i juvret, EJ DRÄKTIG!!

Konstigt att dom fyller juverna tycker jag. Nu har inte min tjej så mkt alls men mkt mer än igår. Ska avvakta o se om det blir mer eller om det går tillbaka annars kommer jag självklart ta kontakt med veterinär o se om hon behöver nått hormonstillande eller så.

Men jag tycker det är så skumt för alla ston jag haft har INGEN av dom fått mjölk...Man blir ju lite fundersam om VARFÖR dom får de..
 
Sv: Mjölk i juvret, EJ DRÄKTIG!!

Nu till alla vi som undrade om mjölken i juvrena. Mitt sto är inte skendräktig hon är kollad av veterinär.
Det kallas "Häxmjölk" o uppstår när ett sto brunstar längre än vanligt eller kraftigare än vanligt, alltså vid hormon obalans. Inget farligt sålänge man itne låter det gå för långt.
Däremot tempar dom inte mer än en halv grad så ska dom motionerad HÅRT, mkt hårdare än vanligt oavsett vilken kondis dom har o INGET krafftfoder alls.

Vi har gjort så nu i två dagar på mitt sto o juvret är halva storleken nu. :D

För ett sto som är dräktigt motioneras inte o äter jättemkt oftast o producerar därmed mjölk. Men ett sto som rids regelbundet o är i bra konditon brunstar oftast väldigt lite. Rätt logiskt om man tänker efter.
 
Sv: Mjölk i juvret, EJ DRÄKTIG!!

Vad du än gör så MJÖLKA INTE! Då stimulerar du mjölkproduktionen!

Mina två ston hade mjölk förra våren, jag ringde då min gamla hästveterinär som sa att hästar inte blir skendräktiga, däremot kan gamla ston producera lite mjölk ibland, inget farligt. Så länge man inte e där å pillar så sinar det ganska snart!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 437
Senast: cf234k
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 236
Senast: Lyxzen
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 084
Senast: Moa092
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 863
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp