Mjölkallergi?

Saile

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av mjölkproteinallergi hos våra små?
Jag funderar på om min son kanske är det.
Han har alltid haft svårt för sömnen, dag som natt. Otroligt lättväckt och känslig.
Jag har inte märkt att han skulle ha ont i magen men har läst att det kan yttra sig i sömnproblem. En bra natt vaknar han bara 3-4 ggr. Annars vaknar han i princip en gång i timmen.
Jag kan bara räkna på en hand då han bara vaknat 1-2 ggr. (Han är 14 månader)

Läste också att en del barn kan få problem med luftvägarna och min son har även varit rosslig och hostig i över två månader nu.
Vi var hos vc häromdagen och ska utreda honom för astma, så vi försöker ge honom luftrörsvidgande med ansiktsmask men han får panik :(

Kanske är helt ute och cyklar men är det någon som vart med om liknande som berott på mjölkallergi?
 
Min dotter var mjölkproteinallergisk under sitt första år. Hon hade inte de symptom du beskriver. Hennes symptom var (i perioder) ont i magen, lös avföring, blod i avföringen, torr hud. Hur är ditt barn i huden? Torr hud är ett klassiskt symptom.
 
Min dotter var mjölkproteinallergisk under sitt första år. Hon hade inte de symptom du beskriver. Hennes symptom var (i perioder) ont i magen, lös avföring, blod i avföringen, torr hud. Hur är ditt barn i huden? Torr hud är ett klassiskt symptom.

Han har inga problem med huden alls. Kanske helt fel ute men vill få ordning på hans sömn så man spånar ju en del.
 
Problem med magen som förstoppning, diarré, uppstötningar eller kräkningar samt eksem verkar vara de främsta symptomen på mjölkallergi.

Min dotter utreddes för mjölkallergi pga reflux och förstoppning. Hon sov väldigt oroligt och det var tydligt att det var refluxen som störde. Men hon hade inte mjölkallergi och det fanns hela tiden en tveksamhet just för att hon inte hade några problem med eksem.
 
Min son är mjölkproteinallergisk.
Han sover dåligt om han får i sig mjölk mjölk men det är på grund av magsmärtor och att han får uppstötningar när han ligger ner. (Har även problem med reflux och kräktes enormt mycket som spädbarn, kräkningarna kommer tillbaka när han får i sig mjölk).
Andra symptom han får är uslag och förstoppning och slemmigt bajs.

Han sover oroligt även när han går på helt mjölkfri kost. Vaknar ofta, vissa nätter 1 gång i timmen. Men oftast 3-4 gånger per natt. Har alltid gjort.
Han är snart 17månader
 
Min dotter var ofta förstoppad som liten,hade väldigt torr hy och vaknade ofta på nätterna. När man tog upp det med BVC så var det "vanligt" och många barn var så. Året hon fyllde sex var vi hos läkaren pga att hon hade det jobbigt att andas. Jag var säker på att det var astma men läkaren sa att vi skulle börja med att utesluta mjölkprotein,om det inte blev bättre skulle vi ta bort gluten.
Två veckor utan mjölkprotein andades hon bra igen. Efter ytterligare några veckor var hennes hy bra,hon var lugnare (mycket "myror i brallan" innan) och hennes tics försvann :-)
 
Min lilla är mp allergiker. Hennes symtom var enormt mycket kräkningar, diarré, utslag och ett allmänt mycket strakt missnöje.
 
Inte mjölkprotein på min, men misstänker laktosintolerans. Blir sagt så små ikke får det, men kan ikke skjønne noe annet med min. Får han melkeprodukter blir han lös i magen, kan bajse opp til 5-6 ganger per dag, og får han produkter som melk og yougurt får han vondt i magen. För vi sluttet med melk våknet han ofte ledsen på natten, 2-4 ganger. Etter vi begynte med laktosredusert våkner han nesten aldri på natten og bajser normalt 1 gang om dagen. Så noe med melk er det jo... Hva annet enn laktose kan det være?

Beklager for min dårlige blanding av norsk og svensk.
 
Är det någon som har erfarenhet av mjölkproteinallergi hos våra små?
Jag funderar på om min son kanske är det.
Han har alltid haft svårt för sömnen, dag som natt. Otroligt lättväckt och känslig.
Jag har inte märkt att han skulle ha ont i magen men har läst att det kan yttra sig i sömnproblem. En bra natt vaknar han bara 3-4 ggr. Annars vaknar han i princip en gång i timmen.
Jag kan bara räkna på en hand då han bara vaknat 1-2 ggr. (Han är 14 månader)

Läste också att en del barn kan få problem med luftvägarna och min son har även varit rosslig och hostig i över två månader nu.
Vi var hos vc häromdagen och ska utreda honom för astma, så vi försöker ge honom luftrörsvidgande med ansiktsmask men han får panik :(

Kanske är helt ute och cyklar men är det någon som vart med om liknande som berott på mjölkallergi?

Har också börjat fundera på om vår son har mjölkproteinallergi. Framför allt för att han sover så oroligt, dag som natt. Vaknar minst varannan timme och är ofta ledsen. Mycket gaser i magen och ibland luktar nappen lite surt, som om han har sura uppstötningar.

Min svärmor är Bvc-sköterska så pratade med henne och hon tyckte vi kunde prova mjölkfritt i ett par veckor och se om det blir bättre. Om inte så har man ju uteslutit det i alla fall. Men om din son just nu utreds för astma kanske ni ska kolla med bvc eller läkare först innan ni provar mjölkfritt?
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 362
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
14 550
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 102
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 982
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp