Bukefalos 28 år!

Mjölkförvaring på resa?

vindvissla

Trådstartare
På tisdag bär det av upp till Belfast och Ikea, det ska storshoppas! Sam ska stanna hemma med pappa och mysa hela dagen så jag kan koncentrera mej på shoppingen. Det är nämligen 30 mil dit! Jag har mjölkat ur så jag har massa mjölk i frysen men kommer ju få ta med pumpen på resan om jag inte vill att det ska spruta mjölk ur öronen på mej vid tolv tiden :D

Så har ni några bra tips på hur man förvarar mjölk i sommarvärme om man inte vill slänga den sen? Funderade på termos men jag vill ju att mjölken ska kylas ner så fort som möjligt. Stanna och köpa is och släppa ner en iskub i flaskan, vänta tills den kylts och sen hälla i termos? Isklampar? Känns ju synd att slänga mjölken, alltid bra att ha ett litet förråd i frysen :D
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

Frys bitar mjölk ikväll som du imorgon inann du åker släpper ner i termosen. När du sedan häller ner den nya mjölken där kyls den av. Annars gör det väl inget om den späds med vatten, ta vanliga isbitar?
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

Kylväska som man kopplar till cigarettuttaget på bilen så den hela tiden kyls, slår jag ett slag för! Släng i en hög med kylklampar och ha den i bilen igång när du kör! När bilen står still hjälper högen med klampar till på det vanliga kyliga viset! :D
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

Ah det var ju lite smart med fryst mjölk. Fast blir den inte dålig av att frysas och sen smältas och sen frysas igen?
Jag kommer vara borta i ungefär tolv timmar, så jag får väl pumpa i alla fall tre gånger. Nä, det kan väl inte göra något om det späds med lite vatten?

Eller jag kanske kan frysa en avlång grejj inuti en plastpåse som jag petar ner i termosen, och sen på med mjölken och så när isbiten är smält bara tar jag upp den igen :idea:
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

Ja kylväska till cigarettuttaget är ju smart, men frågan är om jag har någon användning av den sedan?
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

Kan inte svara på hur den mår av att frysas-smälta för att sedan frysas om. Grejen i vatten låter som en bra idé, bara du kommer på hur du ska frysa den "avlång". Fast du kan ju ta och pilla ner en plastpåse och sen lägga ner flera isbitar? Samma sak, bara att dra upp sen. :)
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

Grejen i vatten låter som en bra idé, bara du kommer på hur du ska frysa den "avlång". Fast du kan ju ta och pilla ner en plastpåse och sen lägga ner flera isbitar?
Med lite "småsnuskig" fantasi så kom jag på en perfekt avlång plastpåse ...
... och ja, jag är trött och lättroad!
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

Jag skulle inte våga spara mjölk på det sättet.
Man ska inte blanda ny och gammal mjölk, och man kan inte lita på att mjölken hålls ordentligt kyld under så många timmar.
Jag slängde alltid mjölk som jag inte kunde ställa i kylen direkt.
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

Med lite "småsnuskig" fantasi så kom jag på en perfekt avlång plastpåse ...
... och ja, jag är trött och lättroad!

:rofl::rofl:

Fast irländska plastpåsar är fyrkantiga, så om jag bara häller lite vatten i botten och ställer den så i frysen så blir det som en lång stav. (ja vanliga plastpåsar då, vi har inga fyrkantiga kondomer :D)
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

:rofl::rofl:

Fast irländska plastpåsar är fyrkantiga, så om jag bara häller lite vatten i botten och ställer den så i frysen så blir det som en lång stav. (ja vanliga plastpåsar då, vi har inga fyrkantiga kondomer :D)

Så bra...*pustar ut*
Vart lite orolig där en stund. För är gummit fykantigt hur ser då "innehållet" ut:crazy::rofl:
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

Ja och hålet det ska stoppas in i :eek:

det blir nog det sistnämnda förslaget, jag är allt för snål att slänga den. Tror inte den blir gammal heller, förhoppningsvis är det inte lika varmt på tisdag. (eller jo, för då är väl inte Ikea så knökfullt).
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

Det är kanske lättast om du slänger mjölken..
men annars så röstar jag för massor av kylklampar i kylväska, det håller kylan längre än man tror och graderna kryper ner längre än 8 grader som i kylskåpet..

själv brukar jag frakta akvariefiskar i mina kylväskor om det är vinter, bara att slänga i en handduk, sen ner med fiskpåsarna, en handduk till och igen med locket, dom klarar sig flera timmar i bilen innan man kan släppa ut dom i karet hemmavid..
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

Ja som sagt så är jag för snål för att slänga den :p men tror nog det funkar med is i termosen. Den håller sej ju i 8 timmar i rumstemperatur.
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

Vad gäller frysa-tina-frysa så ska du inte göra det med bröstmjölk, det klarar den inte. Det står det i mina böcker.
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

Mjölk som ska frysas ska kylas ner direkt. Det kan stå i kylskåp max 1 dygn innan det fryses.
Mjölk som barnet ska få samma dag får stå i rumstempratur max 6 timmar.
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

Man ska inte blanda ny och gammal mjölk,

Precis. Eller tja, man kan ju blanda tex gårdagens utpumpade med dagens utpumpade förutsatt att båda blivit nedkylda separat(tex i kylskåpet). Men blanda fryst och varm mjölk - absolut NEJ!
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

Nä precis, så om jag fryser vatten i en plastpåse, pluppar ner den i en termos och så häller på mjölken där när den är utpumpad? Eller ska jag stanna och köpa is nånstans och kyla ner mjölken först innan jag häller ner den i termosen kanske?

Eller är det helt lönlöst att ens försöka så jag lika gärna kan hälla mjölken i diket direkt?
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

Nä precis, så om jag fryser vatten i en plastpåse, pluppar ner den i en termos och så häller på mjölken där när den är utpumpad?

Det låter väl som en okej lösning. Kolla när du kommer hem så att mjölken verkligen ÄR kall bara. :D
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

Då blir den ju utspädd, så det blir mer vätska för bebisen än mat (om du förstår vad jag menar).

Jag hade personligen aldrig orkat mecka så mycket som du gör, men jag var dessutom väldigt orolig med bröstmjölk just för att den är känslig (pumpade dock flitigt men ställde direkt i kylen). Så jag hade slängt i diket ;)
 
Sv: Mjölkförvaring på resa?

Jag tycker oxå att det låter som mycket meckande för något som är helt gratis, som inte är svårt att få tag på mer av och som dessutom är så känsligt som bröstmjölk ändå är...
Men det är ju ts meckande:D Känner hon att hon orkar så göra hon;)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Ja, ruriken beskriver ganska bra hur jag känner just nu. I lördags kom vi hem efter att ha varit på semester i sammanlagt en vecka...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 929
Senast: Stinaelin
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 697
Senast: Freyja_bus
·
Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 836
Senast: Sonic76
·
F
Träning Lägger min tråd här med då jag inte fått hjälp under Hästhantering (ursäkta ni få som svarat, men ni har ju inte kunnat ge mig någon...
Svar
5
· Visningar
986
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp