Mjölkprodukter, för mycket av det goda?

Sandra78

Trådstartare
Vi började införa mjölk i maten till vår dotter när hon var 8-9 månader ca, och från ca 11 månader har hon ätit vanlig yoghurt, alltså inte de där bebisburkarna. Nu har hon precis passerat året och dricker mjölk till mellis. Hon älskar alla slags mjölkprodukter, allt från stuvade makaroner till "ren" mjölk, och har aldrig blivit dålig i magen av det.

Men från BVC får man intrycket av att mjölk är farligt... Så, kan det bli för mycket? Förutom risken att hon dricker sig mätt.

Idag har hon ätit mjölk till båda mellanmålen, i morse yoghurt med äpple och nu på eftermiddagen tunnbröd med skinka och mjölk. Skulle säga att hon äter en knapp dl yoghurt och kanske en halv dl mjölk till mackan. Till maten dricker hon vatten.
 
Sv: Mjölkprodukter, för mycket av det goda?

Så länge hon verkar må bra så ser jag inget problem. Jag gillar också mjölk...
 
Sv: Mjölkprodukter, för mycket av det goda?

Jag vet inte riktigt hur rekomendationerna är i Sverige men här i Österrike så rekomenderas det inte att barnen dricker ren mjölk förren efter 2 år (och även då begränsat). Anledningen ska vara att det är för mkt protein i komjölk som inte är bra för småbarn. Det finns speciell barnmjölk att köpa (tror inte jag sett det i Sverige) eller så rekomenderade våran barnläkare att späda ut mjölken med hälften vatten.

Yoghurt och mjölk i maten är ok.

Jag följer dom här råden lite halvt, min 2,5 åring får dricka så mycket mjölk hon vill och min 14-månaders för mjölk att dricka någon gång ibland.
 
Sv: Mjölkprodukter, för mycket av det goda?

Jag har fått förklarat för mig att man ska vänta med mjölk(produkter) och begränsa intaget eftersom kalciumet hämmar järnupptaget.
 
Sv: Mjölkprodukter, för mycket av det goda?

Man ska väl vänta med mjölkprodukter tills efter året?
 
Sv: Mjölkprodukter, för mycket av det goda?

Jag har förstått det som att man ska vänta med mjölk som dryck till efter året. Fast vi fuskade lite där, tror hon hade fyra dagar kvar till ettårsdagen när hon fick smaka mjölk.

Vårdguiden:

För barn under sex månader kan du börja använda mjölk i matlagning eller till gröt, men barnet bör vänta med mjölk som dryck till det är ett år. Börja med att ge mjölk till gröt, cirka 1/2 dl en eller högst två gånger per dag. Efter tio till tolv månaders ålder kan du börja öka mängderna. En deciliter mjölk innehåller ungefär lika mycket kalcium som en till två skivor hårdost. Mellanmjölken (1,5 procent fett) passar bra till matlagning.

Nestlé baby om barn 12 månader:

Men nu är det dags att ge ditt barn lite mer mjölk. På så sätt får ditt barn det kalcium som behövs för att bygga upp skelettet. Det är speciellt viktigt nu när ditt barn växer så snabbt. Så småningom är det lagom med sammanlagt ungefär en halv liter mellanmjölk, fil, yoghurt eller välling per dag. Ge därför någon mjölkprodukt till frukost, mellanmål samt antingen till lunch eller middag.

1177.se:

Barn över ett år behöver sammanlagt ungefär en halv liter magra mjölk och eller mjölkprodukter per dag för att få i sig tillräckligt med kalcium. Det kan bland annat vara som mjölk, fil, yoghurt och välling. Även mjölk som finns i maten räknas in. En del av mjölken kan ersättas med ost. En deciliter mjölk innehåller ungefär lika mycket kalcium som en till två skivor hårdost.

Jag tycker det är jätteförvirrat, här får man ju nästan intrycket av att hon får för lite mjölk... Medan föräldrautbildningen via BVC bannlyste mjölk som annat än ingrediens i mat.
Dottern är nyss fyllda 1 år för övrigt.

I går åt hon:
Frukost 1: 1 dl fullkornsvälling
Frukost 2: Turkisk yoghurt med rivet äpple och kanel (skulle säga att jag hällde upp 1 dl men hunden fick nog en fjärdedel)
Lunch: Pasta med tonfisk och tomatsås, vatten till
Mellanmål: Tunnbröd med skinka, ½ dl mjölk, en bit äpple och lite russin
Middag: Skinkstek, potatis och morötter, vatten till
Kvällsmat: "Pulvergröt" fullkorn + 1½ dl välling

Så det kanske inte blir så fasligt mycket mjölk ändå... Äter vi tex stuvade makaroner eller annan "mjölkmat" så brukar jag undvika att ge både yoghurt och mjölk, ikväll väntas det julbord och då lär det slinka ner en del risgröt, så dagens mjölkintag är än så länge 0.
 
Sv: Mjölkprodukter, för mycket av det goda?

Nestlé har en juniormjölk för barn från 1 år, den innehåller järn och mindre protein än vanlig mjölk. Det är pulver som ska blandas med vatten.
Dock är det ingenting jag kommer att köpa.

*KL*
Hur vanligt är det egentligen att barn får för mycket protein och järnbrist?
Har aldrig hört talas om något barn (som tål mjölk) i Sverige som fått någon slags besvär av att dricka vanlig mjölk.

Mina barn har fått smaka komjölk ur mitt glas från att de varit ca 8-9 månader, och börjat ibland få mjölk till maten när jag slutat amma (1 och 2 år), yngsta är bara 10 månader och dricker vatten till maten, men äter turkisk yoghurt till mellis ibland.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu har jag ätit vegansk mat i drygt 2 veckor. Vegan kommer jag aldrig bli, mg jag har varit lakto - vegetarian (dvs vegetarian som...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 125
Senast: Andromedae
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
38 430
Senast: Brandgul
·
Småbarn Hej, skall försöka att skriva så kort jag kan! Jag har en son som i morgon blir exakt 2 månader! Jag började för ca 2 veckor sedan att...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 327
Senast: Raderad medlem 19815
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 399
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp