Mjölk. Att dricka eller inte dricka?

Men du skriver ju såhär:

Och helt plötsligt nu vet du att de nyss gått 3 dygn för du har "jobbat" med det ekologiska, hur kommer det sig då att du aldrig "hört om någon" som har kalven mer än 1 dygn?

Jag har inte "jobbat" med ekologiska, jag har JOBBAT med ekologiska.
För att man inte längre har kalvar mer än ett dygn med kon. Man hade det ja, men inte längre. Så visst har jag hört om kalvar som går med mamman längre än ett dygn, formulerade mig fel. Ber om ursäkt för det.
Någon skrev att en kalv går "ett par dagar med kon". Vilket är fel. Visst finns det väl en del, enligt Peter, som gör så än. Men bara för att någon eller några sticker ut betyder det inte att det är så det ser ut runt om landet.

Om jag säger att Reinfeldt är stadsminister, för det var han 2012, har jag rätt eller fel då?

Kan betyder inte att de mår bra av det, kan i detta läge betyder att visst de överlever-kanske.
Nej, dom överlever inte kanske. :wierd:
Har du sett detta? Kalvar som svälter ihjäl när dom inte längre får mjölk? Har du i så fall anmält till länstyrelsen?
Du måste ha träffat på ett riktigt rötägg som behandlar sina kalvar så..

Om jag säger att Reinfeldt är stadsminister, för det var han 2012, har jag rätt eller fel då?

Statsminister, inte stadsminister och det var något han var, inte är.

Rent allmänt svar i tråden;
Formuleringsdiskussioner på buke är för övrigt alltid en indikation på att diskussionsämnet kört i diket/bör avslutas kan jag tycka. Tråden handlade dessutom om humanhälsa relaterat till mjölkkonsumtion, inte om vare sig veganer, kalvar eller statsministrar. Tröttsam bukepettrig vändning.

Formuleringsdiskussioner på buke är för övrigt alltid en indikation på att diskussionsämnet kört i diket/bör avslutas kan jag tycka. Tråden handlade dessutom om humanhälsa relaterat till mjölkkonsumtion, inte om vare sig veganer, kalvar eller statsministrar. Tröttsam bukepettrig vändning.
Varför citerar du mitt inlägg? Jag fick påhopp efter påhopp, självklart försvarar jag mig.
Hör det till att vara språkpolis i en tråd om mjölk?
Edit: frågan var inte ens till dig, men duktig honung som svarade rätt!

Formuleringsdiskussioner på buke är för övrigt alltid en indikation på att diskussionsämnet kört i diket/bör avslutas kan jag tycka. Tråden handlade dessutom om humanhälsa relaterat till mjölkkonsumtion, inte om vare sig veganer, kalvar eller statsministrar.
Trådämnet är dissekerat klart, och nu handlar det enbart om att fylla ut tråden till 2.000 inlägg, så att någon moderator kan låsa den.

Varför citerar du mitt inlägg? Jag fick påhopp efter påhopp, självklart försvarar jag mig.
Hör det till att vara språkpolis i en tråd om mjölk?
Edit: frågan var inte ens till dig, men duktig honung som svarade rätt!
Jag citerar ditt inlägg eftersom mitt svar är relaterat till vad jag citerar.
Och ja, jag är språkpolis i stort sett i vilket ämne det gäller när det är befogat. Jag är dessutom utsedd på buke som en bukemaffia så nu tar jag på mig skurkoverallen med stolthet.
Just sånt här tjafs är vad som sätter hänglås på diskussioner på buke och jag tycker det är sällsynt trist. Jag har för övrigt inte dissat vad du säger alls, jag tycker snarare att du är den som har fått ett omotiverat drev efter dig i tråden då några har svårt för att ta att någon sticker ut i diskussionen.

Det är intressant hur vi tar till oss forskning. Om det nu är så att mjölk inte är så bra att dricka så har ju det egentligen ingenting med bevarande av lantbruket att göra. Mjölken blir ju inte nyttigare bara för att mjölkbönder är bra för landsbygdens överlevnad.

Jag är inte heller övertygad att mjölk är farligt. Mjölk blir dock inte nyttigare bara för att man gillar mjölk!

Men vi äter ju gladeligen massor med mat som är direkt onyttig så varför inte dricka mjölk i vilket fall som helst?

:D
Avrundningsvis kanske vi då kan säga att det behövs lite mer forskning på området huruvida man riskerar att dö i förtid om man dricker mjölk och att vi tills dess kan dricka mjölk bäst vi vill. Men tänka på att man riskerar att bli tjock på att hälla i sig mycket mjölk dock (är inte det en större risk i så fall kanske?), speciellt när man häller en massa god oboy i!
:D
Puss haj tråden!:bump:

Det är intressant hur vi tar till oss forskning. Om det nu är så att mjölk inte är så bra att dricka så har ju det egentligen ingenting med bevarande av lantbruket att göra. Mjölken blir ju inte nyttigare bara för att mjölkbönder är bra för landsbygdens överlevnad.

Jag är inte heller övertygad att mjölk är farligt. Mjölk blir dock inte nyttigare bara för att man gillar mjölk!

Men vi äter ju gladeligen massor med mat som är direkt onyttig så varför inte dricka mjölk i vilket fall som helst?
Jag är inte heller övertygad om att mjölk skulle vara speciellt farligt. Jag tror man ska sätta det i relation till allt annat "farligt" man stoppar i sig. För all del också allt annat man gör i livet som är farligt. Som t.ex. att gå över en väg i Sörmland som jag just gjorde, det kom en buss runt hörnan som jag inte såg/hörde (bussen alltså, inte hörnan, hörnet?) och hade jag inte sprungit hade jag blivit mos helt utan att ha druckit mjölk (tycker inte om mjölk). Jag tror att vi äter/dricker/ utsätter oss för så mycket farligare saker än just mjölk och att det i slutändan troligen inte är mjölken som tar våra liv.

Jag tror man ska se på det lite nyktert, kanske.

Nej, det är en ren hypotetisk diskussion.
Åtminstone från min sida.
Det är löjligt hur krassa åsikter om mjölkindustrin direkt renderar i frågor som "vad tycker du att jag ska göra med mina ägg?". :banghead: Det är vad jag kan se inte veganer som har velat diskutera "ett vegansamhälle" i tråden.

Det är löjligt hur krassa åsikter om mjölkindustrin direkt renderar i frågor som "vad tycker du att jag ska göra med mina ägg?". :banghead: Det är vad jag kan se inte veganer som har velat diskutera "ett vegansamhälle" i tråden.

Och det var inte det jag riktigt avsåg att diskutera heller; jag var mer intresserad av att diskutera kornas framtida möjligheter för existens som djurart om vi tar bort möjligheten att producera mejeriprodukter och kött - som jag anser är mycket, mycket begränsade. Fast också det har väldigt lite med om dryckesmjölk är nyttigt eller inte.

Ett "vegansamhälle" verkar inte särskilt nära förestående - då vi är en markant majoritet som vill inkludera animalier i vår föda, både direkt i form av kött och indirekt i form av mjölk, mejeri, ost och andra godsaker och nyttigheter man bara kan åstadkomma med den typen av råvara.

jag var mer intresserad av att diskutera kornas framtida möjligheter för existens som djurart om vi tar bort möjligheten att producera mejeriprodukter och kött - som jag anser är mycket, mycket begränsade.
Jag har ju sagt vad jag tror men det handlar om värden. Om man ser värdet hos kor enbart i form av mjölk och kött så är det ju ingen förlust att kor inte existerar i "vegansamhället". Om andra värden identifieras så finns det andra incitament till att hålla sig med kor. Att uppfylla miljömålen skulle kunna vara ett sådant värde.

Du oroar dig för nötkreaturs existens om ingen äter kött och mjölk, rätt? Då ser ju du något annat värde än bara kött och mjölk. Vad ligger detta värde i? Varför och hur tror du att det inte räcker?

Jag har ju sagt vad jag tror men det handlar om värden. Om man ser värdet hos kor enbart i form av mjölk och kött så är det ju ingen förlust att kor inte existerar i "vegansamhället". Om andra värden identifieras så finns det andra incitament till att hålla sig med kor. Att uppfylla miljömålen skulle kunna vara ett sådant värde.

Du oroar dig för nötkreaturs existens om ingen äter kött och mjölk, rätt? Då ser ju du något annat värde än bara kött och mjölk. Vad ligger detta värde i? Varför och hur tror du att det inte räcker?

Tror du på allvar att vi kommer hålla samma antal kor som idag men utan att använda dem till kött/mjölkproduktion? Inte för att de garanterat blir utrotade men antalet kommer drastiskt att minska och det tillsammans med höns och grisar och diverse andra djur som vi har i mindre skal.

J

Nej, då har jag varit otydlig. Jag tror att mejeriprodukterna och köttet är av så avgörande betydelse att det inte finns några tillräckliga värden kvar för att hålla kor, annat än i djurparker som artbevarande. Om nu nötkreatur inte behövs så behövs de inte. Jag är inte speciellt nostalgisk, däremot upplever jag att förståelsen för sambanden mellan djurens existens och livsmedelsproduktionen inte riktigt är helt glasklar för dem som är emot livsmedelsproduktionen på olika sätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka