Mobilförbud i skolan (utbruten från Vad gör vi? Del CCXXXV)

Bukefalos 30 år!

Hur ska vi få skolorna att hjälpa de elver som inte får det stöd de behöver?
Svaret heter mer personal i skolorna. De flesta pedagoger gör vad de kan. Men vi har begränsad tid. Ska ju även hinna mer att undervisa, planera undervisning, dokumentera osv.
Jag har i går tagit emot ett nytt gäng ettor. Många kommer med en ryggsäck från tidigare skolgång. Vi gör vad vi kan, men jag har 30 stycken i klassen och kan inte vara med alla elever på en gång. Det är elever som gärna bygger nya relationer, andra som har svår ångest över att göra detta. Vi försöker stötta de som behöver stöttning, men det är inte ett lätt jobb.

Hur ska vi få skolorna att hjälpa de elver som inte får det stöd de behöver?
Svaret heter mer personal i skolorna. De flesta pedagoger gör vad de kan. Men vi har begränsad tid. Ska ju även hinna mer att undervisa, planera undervisning, dokumentera osv.
Jag har i går tagit emot ett nytt gäng ettor. Många kommer med en ryggsäck från tidigare skolgång. Vi gör vad vi kan, men jag har 30 stycken i klassen och kan inte vara med alla elever på en gång. Det är elever som gärna bygger nya relationer, andra som har svår ångest över att göra detta. Vi försöker stötta de som behöver stöttning, men det är inte ett lätt jobb.

Jag tror inte att det är så enkelt som att mer personal är nyckeln. Dels måste det vara rätt personal. Inte outbildade personer. Dels måste lärarna ha en naturlig auktoritet. Vi har alla haft dem. Lärarna som klassen bara lydde för att de förde så mycket respekt med sig. Det var de lärarna jag tyckte om! De jag inte tyckte om var de mesiga lärarna som inte hade nån naturlig auktoritet alls. De som lät klassens stökiga elever driva med dem. Jag har sett små kvinnor i 60-årsåldern få en stökig klass lugn med en blick och jag har sett 30-åriga gymkillar vara handfallna inför samma klass lektionen efter.

Sen behöver betygs- och bedömningshysterin tagga ner. Jag tror att det var ett misstag att börja med betyg redan i sexan.

Jag tror också att nuvarande betygssystem är dåligt. Steget upp till första godkända betyg är högre nu än tidigare. Elever som innan hade fått en 2a eller G (godkänt) får nu F. F diskvalificerar. En 2a eller ett G drog bara ner snittbetyget. När Steget upp till första godkända betyg blir för stort så ger en del elever upp. De slutar tro på att det är möjligt.

En hemmasittare som missat 8:an får sen veta i 9:an att det spelar ingen roll vad hen lär sig i ett ämne i nian för eftersom hen missade 8:an så kan hen inte få bättre än E i slutbetyg från nian. Oavsett elevens kunskap i ämnet. När samma elev sen får A i det ämnet ett år senare på gymnasienivå så inser man hur vrickat upplagt betygssystemet i grundskolan är.

Jag menar att det i det här fallet är fel med kollektiv bestraffning för att en del barn inte kan hantera mobiler.

Tycker du att det är ok att offra de svaga för att ha en mobilfri skola? Vi vet båda två att skolorna inte klarar av att hjälpa de barnen som sitter ensamma på rasterna. Så snälla, inga fler fina ord. De hjälper inte de barnen.

Att det skulle vara en kollektiv bestraffning förutsätter ju att lagen över huvud taget syftar till att straffa någon. Och det gör den ju inte.

Jag tror också att nuvarande betygssystem är dåligt. Steget upp till första godkända betyg är högre nu än tidigare. Elever som innan hade fått en 2a eller G (godkänt) får nu F. F diskvalificerar. En 2a eller ett G drog bara ner snittbetyget. När Steget upp till första godkända betyg blir för stort så ger en del elever upp. De slutar tro på att det är möjligt.

En hemmasittare som missat 8:an får sen veta i 9:an att det spelar ingen roll vad hen lär sig i ett ämne i nian för eftersom hen missade 8:an så kan hen inte få bättre än E i slutbetyg från nian. Oavsett elevens kunskap i ämnet. När samma elev sen får A i det ämnet ett år senare på gymnasienivå så inser man hur vrickat upplagt betygssystemet i grundskolan är.

I det nya betygssystemet har man väl tagit bort just detta med skarpt F (underkänt)?

Jag tror inte att det är så enkelt som att mer personal är nyckeln. Dels måste det vara rätt personal. Inte outbildade personer. Dels måste lärarna ha en naturlig auktoritet. Vi har alla haft dem. Lärarna som klassen bara lydde för att de förde så mycket respekt med sig. Det var de lärarna jag tyckte om! De jag inte tyckte om var de mesiga lärarna som inte hade nån naturlig auktoritet alls. De som lät klassens stökiga elever driva med dem. Jag har sett små kvinnor i 60-årsåldern få en stökig klass lugn med en blick och jag har sett 30-åriga gymkillar vara handfallna inför samma klass lektionen efter.

Sen behöver betygs- och bedömningshysterin tagga ner. Jag tror att det var ett misstag att börja med betyg redan i sexan.

Betygen är helt wacko. Vissa lärare sätter betyg på varje grej. Klättra rep -betyg, den här teckningen får detta betyg. Du var sjuk den veckan så du får D fast du är värd A, i två terminer. Din klasskompis brydde sig inte på det här hemkunskapstestet så du får C istället för A (din del av rätten var värd ett A men hens var värd ett E) och hen får C istället för E.

Jag orkar inte göra olika test så alla på skolan får samma och alla jag randomly tror fuskade (genom att fråga parallellklassen som fick provet igår) får C istället för A. Sedan kollar jag nationella proven sent så jag inte hinner upptäcka vilka (som uppenbart är så bra att de inte fuskade) innan slutbetyget i nian.

Vissa i klassen är så kassa att jag struntar i att undervisa A nivån (som är annan information än C nivån) så ingen kan få A på proven. (den upphörde).

Det är alltså olika information för olika betyg. Inte som när man var liten att alla fick samma text, samma tal, samma prov och man lyckas olika bra och får olika betyg. Det är olika information för olika betyg, olika delar i boken, olika prov, och en lärare kan underlåta ge allt material.

Senast ändrad:
Vi fick en vikarie som försvann efter 2 dagar pga. klassens värstingar, hon bara uteblev dag 3 och rektorn hittade ingen ny vikarie med så kort varsel så han bestämde helt kallt att värstingarna fick flytta till obs-klassen tills ordinarie läraren kom tillbaks och vi andra fick sköta oss själva och det bara funkade, vi hjälpte varann och det blev som ett stort grupparbete, ingen skolkade och ingen kom för sent heller. Frihet under ansvar funkar med rätt individer närvarande. Värstingarna hade det inte så kul i obs-klassen för den läraren var inte att leka med och det behövde dom.

Vi fick en vikarie som försvann efter 2 dagar pga. klassens värstingar, hon bara uteblev dag 3 och rektorn hittade ingen ny vikarie med så kort varsel så han bestämde helt kallt att värstingarna fick flytta till obs-klassen tills ordinarie läraren kom tillbaks och vi andra fick sköta oss själva och det bara funkade, vi hjälpte varann och det blev som ett stort grupparbete, ingen skolkade och ingen kom för sent heller. Frihet under ansvar funkar med rätt individer närvarande. Värstingarna hade det inte så kul i obs-klassen för den läraren var inte att leka med och det behövde dom.

Min dotter hade en lärare på mellanstadiet som hade lektioner på videolänk några dagar under pandemin. Klassen var i skolan och läraren hemma. Det kallar jag att ha pli på sin klass. Det behövdes ingen personal i klassrummet. Det räckte med läraren på video. Hon hade pondus och naturlig auktoritet! Min dotter gillade henne jättemycket.

Ja fast nu påstod jag ju inte att nuvarande system var bra. Bara skrev att det inte var jättelänge tills de nya införs.

Men det är jättelänge. Man måste se till hur många elever till som drabbas av det. Det är jättemånga elever som drabbas.

Jag tror att forskningen om 20 år kommer kalla de här årsgrupperna som nyligen gått ut grundskolan och de som kommer gå ut de närmsta åren för en förlorad generation. Man kommer inse att så mycket systematiska fel fanns i skolan de åren. Men kommer samhället kompensera dessa elever som hamnat i kläm i ett system som var fel? Nä, det kommer inte att ske.

Btw en sak till med målstyrt. När läraren är sjuk mycket under terminen och målet är att sy en väska. Men man inte får ta hem väskan (för då kan förälder fuska) och läraren kanske slarvar och tappar bort några elevers arbete osv dessutom, men vägrar infinna sig för extra lektioner. Ja då når eleverna inte målet och då kan de inte få bra betyg i det ämnet.

Voila! Målstyrt!

(gamla jämförelsebetygen hade läraren kunnat sätta 5 på ändå, för bra gjort det man gjort på de lektioner som fanns.)

(För att inte tala om det faktum att händiga elever som inte är så teoretiska inte längre kan få in betygen på jumpan och slöjden och hemkunskapen. För betygslutningen är på de teoretiska långa analyserande texterna. (jag talar inte i egen sak här, familjen är inte extra händig. Men man kan även tala i andras sak!)

Min dotter hade en lärare på mellanstadiet som hade lektioner på videolänk några dagar under pandemin. Klassen var i skolan och läraren hemma. Det kallar jag att ha pli på sin klass. Det behövdes ingen personal i klassrummet. Det räckte med läraren på video. Hon hade pondus och naturlig auktoritet! Min dotter gillade henne jättemycket.
Jag minns sista lektionerna på fredagen när vi egentligen skulle ha roliga timmen, på torsdagen kom rektorn och sa att han skulle låsa upp musiksalen på fredagen efter lunch och sa åt oss att ta med egna skivor och spela också, det blev en jättetrevlig avslutning på veckan när vi satt och läste och lyssnade på musik och råkade sluta över en timma för sent, det påstod iallafall vaktisen när han skulle låsa. :laugh:

Det är ju tusentals elever som aldrig får chansen. För dem är det resten av livet. Resten av livet är jättejättemånga år. De är vaskade.

Men det är jättelänge. Man måste se till hur många elever till som drabbas av det. Det är jättemånga elever som drabbas.

Jag tror att forskningen om 20 år kommer kalla de här årsgrupperna som nyligen gått ut grundskolan och de som kommer gå ut de närmsta åren för en förlorad generation. Man kommer inse att så mycket systematiska fel fanns i skolan de åren. Men kommer samhället kompensera dessa elever som hamnat i kläm i ett system som var fel? Nä, det kommer inte att ske.

Alltså jag argumenterar varken för att nuvarande system är bra, eller säger emot er att det är förskräckligt på vilket sätt nuvarande system drabbat elever. Men ämnet i diskussionen var hur vi ska få skolorna att hjälpa elever i behov av stöd, där betygssystem kom upp.

Jag vet inte vad som är en rimlig längd från beslut till implementering?

Ja tydligen har de två senaste läroplanerna varit totala katastrofer och exakt hur illa det är är till och med svårt att veta för PISA tester och liknande infördes halvvägs genom perioden...

(såvitt mig anbelangar hade det vettiga varit att bara återinföra LGR 80 och sedan moderniserat den lite så det går fort och är något man vet är hyggligt. Skolverket håller på att totalt botcha jobbet med nya läroplanen. De har jättesvårt med att anknyta det vetenskapligt, skoltidningarna skriver mycket om det.)

Senast ändrad:
Alltså jag argumenterar varken för att nuvarande system är bra, eller säger emot er att det är förskräckligt på vilket sätt nuvarande system drabbat elever. Men ämnet i diskussionen var hur vi ska få skolorna att hjälpa elever i behov av stöd, där betygssystem kom upp.

Jag vet inte vad som är en rimlig längd från beslut till implementering?
När det gäller F har man vetat att det är dåligt i väldigt många år så jag känner nog att de borde gjort ett katastrofstopp där för flera år sedan, någon habrovink tills det nya systemet. Det är också dåligt för samhället.

Vad som helst, typ ett nödtest för att se om man når motsvarande 1 eller 2 i matte o svenska för intag på praktisk utbildning.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka