Mobilförbud i skolan (utbruten från Vad gör vi? Del CCXXXV)

Bukefalos 30 år!

Även vår skola (högstadium) har skickat precis all info via mobilerna, även samma dag. De får väl göra på något annat sätt nu.

Vad som är värre är väl att det faktiskt finns massor av barn som behöver ha mobilen. Min son som till exempel är helt utfryst är det nu ännu värre för, nu kan han inte ens sätta sig i ett mörkt hörn på tredje våningen och göra något kul med mobilen... Det är inga höga odds på att han kommer att bli hemmasittare ganska snart på grund av det.

Är man bara lärare och inte ser de eleverna, som en del i tråden, då är man definitivt del av problemet.
Något kul kan väl vara att läsa en bok.

Det måste inte vara mobilen.

Något kul kan väl vara att läsa en bok.

Det måste inte vara mobilen.

Det är rätt klädsamt att inte anse sig veta bättre än föräldern i det här fallet och komma med klämkäcka "råd" som mest är förklädda pikar. Snälla snälla, livet som förälder till ett barn med skolproblem är jobbigt nog. Man får liksom inte vara bara förälder längre. Det är en ständig kamp mot en skola som oftast bara tycker att barnet ska skärpa sig eller som kommer med klämkäcka råd (om än välmenande råd) för de själva tyckte ju så mycket om skolan att de valde att göra den till sin karriär. Lägg på kampen mot vården och samhället och lägg på att man måste sköta sitt jobb mitt i allt utan att gå sönder fullständigt.

Jag tar för givet att om ungdomen ifråga hade tyckt att en bok var "nåt roligt" så hade han tagit med sig en bok. Ingen kommer få en uppenbarelse och upptäcka att böcker existerar för att du skriver så här.

Om folk bara hade kunnat sluta uttala sig om saker de inte alls förstår så hade föräldrar till barn med problematisk skolfrånvaro haft en kamp mindre att lägga sin energi på.

Det är en ständig kamp mot en skola som oftast bara tycker att barnet ska skärpa sig eller som kommer med klämkäcka råd (om än välmenande råd) för de själva tyckte ju så mycket om skolan att de valde att göra den till sin karriär.
Tror du att lärare blev lärare för att de tyckte så mycket om skolan? Du vet att det finns lärare som avskydde skolan som barn?

Det var det du valde att kommentera?
Jag tror inte att någon av oss har något "rätt" att säga till dig, eftersom allting verkar vara så låst. Men jag hoppas med hela mitt hjärta att skolsituationen förbättrar sig för ditt barn. Det är dock lite trist att sitta och läsa inlägg efter inlägg om hur förfärliga alla som arbetar i skolan är, och hur oförstående vi är. Men jag försöker skaka det av mig, eftersom jag vet vilket suveränt jobb många av oss gör dag ut och dag in :) . Vi är många som "tar jobbet med oss hem", tro mig.

Jag tror inte att någon av oss har något "rätt" att säga till dig, eftersom allting verkar vara så låst. Men jag hoppas med hela mitt hjärta att skolsituationen förbättrar sig för ditt barn. Det är dock lite trist att sitta och läsa inlägg efter inlägg om hur förfärliga alla som arbetar i skolan är, och hur oförstående vi är. Men jag försöker skaka det av mig, eftersom jag vet vilket suveränt jobb många av oss gör dag ut och dag in :) . Vi är många som "tar jobbet med oss hem", tro mig.
Eftersom jag har lärare i bekantskapskretsen vet jag vilket toppenjobb 99,99% av er gör men det är inte ni som sticker ut utan den lilla klick som inte skulle ha med folk att göra alls och som föräldrar och andra hakar upp sig på. Sen vill inte heller vissa föräldrar ta in att en förändring kan vara bra utan "mitt barn och andras ungar,,,,," typ. Många tycker nog jag är hård och fyrkantig men när det gäller barn och ungdomar vill dom ha fasta ramar och veta att vi vuxna står bakom ryggen på dom och jag undrar, om nu vi som är sådana skulle vara så förskräcklig, varför har vi då inga problem med att interagera med "värstingar" och förklara ett och annat utan att ungarna blir sura på oss? Barn och ungdomar vill lära, vill förstå, vill bli sedda och det måste vi uppmuntra på alla vis och bäst gör vi det genom att uppmuntra deras styrkor och se igenom deras svagheter. Allt är inte roligt i livet men det måste göras och då får vi ta tag i det tillsammans.

Då måste han alltså gå till biblioteket 1 km bort? Varför ska han behöva det? Nej. Han får ha mobilen med sig. Punkt.
Eftersom du bara väljer att se problem så finns det ingen som kan övertyga dig om att mobilfrihet skulle vara nåt annat än rena bottennappet för läsa kan han inte eftersom biblioteket ligger i "en annan världsdel" låter det som men böcker går faktiskt att låna och ha med sig UTAN uppkoppling, förvånad va?

Nej, det behöver man väl inte? En bok eller läsplatta i väskan funkar väl?
Som jag skrev igår tog jag upp det här med skolan igår och de anser att det är viktigare att han kommer till skolan än att han lämnar in mobilen. Så för vår del är det löst och behöver inte funderas mer på (och nej, jag har aldrig bett om några råd i tråden av andra eftersom jag, och inte ni andra, känner min son).

Eftersom du bara väljer att se problem så finns det ingen som kan övertyga dig om att mobilfrihet skulle vara nåt annat än rena bottennappet för läsa kan han inte eftersom biblioteket ligger i "en annan världsdel" låter det som men böcker går faktiskt att låna och ha med sig UTAN uppkoppling, förvånad va?
Nej och vet du vad? Så tycker skolan också. De kommer låta honom ha sin mobil, tragiskt för dig, jag vet. För du känner inte min son, du raljerar bara över hur det var på din egen tid i skolan. Jag har aldrig bett om råd i den här tråden. Nåväl. Sonens skola som känner sonen tycker också det är bättre att han får ha mobilen än att han blir hemmasittare. Tragiskt att lärare och privatpersoner i den här tråden hade tyckt det varit bättre att han får sitta hemma.

Tyvärr är det många i skolan som har antingen dålig kunskap och dålig förståelse. De stöd som erbjuds är inte de stöd eleven behöver utan de som är lätta för skolan att erbjuda.

Jag vet att många på skolorna vill väl. Men tyvärr är inte dagens skola en bra skola för många elever. Det är ett systemfel. Skolan måste rivas ner helt och byggas upp från grunden för att det ska gå att vända.

Nej och vet du vad? Så tycker skolan också. De kommer låta honom ha sin mobil, tragiskt för dig, jag vet. För du känner inte min son, du raljerar bara över hur det var på din egen tid i skolan. Jag har aldrig bett om råd i den här tråden. Nåväl. Sonens skola som känner sonen tycker också det är bättre att han får ha mobilen än att han blir hemmasittare. Tragiskt att lärare och privatpersoner i den här tråden hade tyckt det varit bättre att han får sitta hemma.
Så var inte så omöjligt om du sa i början och då fungerar det ju precis som det var mening med att barn med speciella behov skulle kunna ha kvar mobilen.

Så var inte så omöjligt om du sa i början och då fungerar det ju precis som det var mening med att barn med speciella behov skulle kunna ha kvar mobilen.
Nä uppenbarligen var det inte omöjligt när jag sa att han kommer inte lämna in någon mobil och blir hemma från och med måndag annars, tvingar de mobilen ifrån honom skulle de behöva ta till handgemäng och då blir de anmälda (i våras lät det annorlunda på dem men då sa inte jag ifrån på skarpen heller, det gjorde jag nu efter att ha provat en vecka men det ska man fan inte behöva).

Du säger väl själv att du jobbar i skolan. Du svarade dock inte på min fråga, du verkar ju bra mycket duktigare än alla andra som jobbar i skolor. Hur får man 15åringar att VILJA umgås med någon de inte vill ha med?

Ja, det är svårt att få 15 åringar att vilja umgås. En tanke är väl att söka andra konstellationer.
Du verkar ha en lite vrång syn och orimligt höga krav på vad en lärare ska kunna åstadkomma under dagen.

Många lärare undervisar med 10 min mellan lektionerna. Man ska då hinna packa undan material, ta fram nytt material för nästa lektion, och, om man har tur, gå på toa.

Utöver det har vi skyldighet att göra anpassningar för de elever som behöver, dvs ofta flera I en klass. Anpassningar som kan vara svåra att genomföra i en klass med 25-30 elever. (Kalle och Lisa behöver stöd med att starta uppgifterna, Pelle behöver en extra genomgång, någon annan anpassat material osv).
Det är inte lärare eller rektor som bestämmer hur många resurser som ska finnas på skolan, det är kommunen, dvs hur mycket pengar man får.

Den fritidspersonal som finns, används på dagarna som elevassistenter, inte för att ha rastverksamheter. När deras uppdrag är slut, går de omedelbart in och jobbar på fritids.

Jag har inte träffat någon i skolans värld som inte efterfrågar fler resurser.

Eftersom jag känner att jag inte kan nå fram till dig, avslutar jag nu diskussionen.
Det är bara trist att det är den synen du har på lärare och skolan.

Ja, det är svårt att få 15 åringar att vilja umgås. En tanke är väl att söka andra konstellationer.
Du verkar ha en lite vrång syn och orimligt höga krav på vad en lärare ska kunna åstadkomma under dagen.

Många lärare undervisar med 10 min mellan lektionerna. Man ska då hinna packa undan material, ta fram nytt material för nästa lektion, och, om man har tur, gå på toa.

Utöver det har vi skyldighet att göra anpassningar för de elever som behöver, dvs ofta flera I en klass. Anpassningar som kan vara svåra att genomföra i en klass med 25-30 elever. (Kalle och Lisa behöver stöd med att starta uppgifterna, Pelle behöver en extra genomgång, någon annan anpassat material osv).
Det är inte lärare eller rektor som bestämmer hur många resurser som ska finnas på skolan, det är kommunen, dvs hur mycket pengar man får.

Den fritidspersonal som finns, används på dagarna som elevassistenter, inte för att ha rastverksamheter. När deras uppdrag är slut, går de omedelbart in och jobbar på fritids.

Eftersom jag känner att jag inte kan nå fram till dig, avslutar jag nu diskussionen.
Alltså jag vet allt det där - det är inget nytt så fattar inte ens varför du hoppar på min son som om du känner honom???
Man kan väl ta med sig en (den) bok hemifrån, som man sedan läser under skoldagen, och sedan fortsätter att läsa hemma?

Det går att läsa utanför bibliotek...
Om personen är halvblind till exempel? Varför döma andras problem när man inte känner dem alls?

Och varför är det så jävla svårt att acceptera att han får ha telefonen med sig, är väl inte ditt problem, eller?!

En sak förstår jag inte. Det är varför skolpersonal försvarar skolan med näbbar och klor inkl attacker mot föräldrar till hemmakämpare. Istället borde skolans personal slå ihop sig med föräldrarna och kräva mer resurser. Berätta hur det är, kräva mer. Backa upp föräldrarna istället för att kämpa mot dem. Från min synvinkel känns det som att många i skolan har en felaktig lojalitet mot skolan istället för mot eleverna. Eller råkar personalen illa ut om de skulle ställa sig på elevernas sida istället för skolans/rektorns/kommunens?

En sak förstår jag inte. Det är varför skolpersonal försvarar skolan med näbbar och klor inkl attacker mot föräldrar till hemmakämpare. Istället borde skolans personal slå ihop sig med föräldrarna och kräva mer resurser. Berätta hur det är, kräva mer. Backa upp föräldrarna istället för att kämpa mot dem. Från min synvinkel känns det som att många i skolan har en felaktig lojalitet mot skolan istället för mot eleverna. Eller råkar personalen illa ut om de skulle ställa sig på elevernas sida istället för skolans/rektorns/kommunens?

Risken är så ja.

Skolans personal har sjukt lite att säga till om. Och facket, som borde vara ett av Sveriges starkaste, är lama och gör .... ingenting.

Ett år när löneförhöjningen skulle diskuteras så la de sig platt med ett 'vi vet att huvudmännen ger lärarna en rättvis löneökning. Jag fick 0,6% det året.

Det kämpas mot låga löner (jmf med längd på utbildning), klasstorlek, undervisningstid, vettig fortbildning mm. För varje år blir förutsättningarna sämre och facket klappar sig själva om ryggen och tycker de är bra för att de har byggt in en tids-tracker i hemsidan så man kan logga sin arbetstid och se hur mycket övertid man egentligen jobbar och inte får betalt för.

De flesta lärarna gör bra saker. De kämpar mot både de kommunala krafterna (de som håller i pengarna) och de statliga (de som bestämmer reglerna) för att göra så att det blir så bra som möjligt för så många som möjligt. Finns det elever som mår dåligt och inte presterar? - ja, självklart. Men det har nog mindre med lärarnas vilja att göra.

Och, helt ärligt, någonstans måste lärarnas (och skolans) uppdrag ta slut. Att fixa vänner till elever... ligger utanför vad skolan kan och skall göra. Se till att elever inte är utsatta, ja. Men tvinga folk att bli kompisar? Nej.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka