Mobilproblem

Bukefalos 30 år!

Jag testade att låta batteriet laddas ur helt och sen upp till 100% igen. Nu är den både snabbare och hållt batteriet bra senaste timmen. Märkligt..

Jo, jag är medveten om rekommendationerna och förstår absolut att kyla inte är toppen för ett batteri överlag. Överlag är det oftast också en rekommendation att inte ladda batteriet när mobilen blivit kall, t ex.

Men som sagt, jag jämför min privata mobil med jobbmobilen när det gäller just batteritid. Min egen kan jag utan problem använda under långa promenader etc även på vintern. Absolut att den drar mer ström då, men det funkar ändå vettigt och bra.
Men jobbmobilen drar alltså märkbart mer ström utomhus redan vid runt 10 grader (inte minusgrader...), jämfört med om det är sommarvärme, och vid minusgrader är det rätt hopplöst. I vintras var det mycket runt typ -6/åtminstone ensiffrigt här, alltså inte svinkallt men absolut kallt. Men ja, vi måste ju göra vårt jobb liksom, det är vad det är och en försöker att stoppa mobilen i innerfickan etc mellan varven (den drar dock en hel del ström även när den ligger där...). Även när vi åker bil märks det skillnad - som tur är kan vi ladda i bilen iaf!

Meeen nu ska jag lämna TS tråd ifred - vill inte kapa den!
Jag menade mest att det är en faktor som det behöver talas mycket mer om. I alla typer av sammanhang där hållbarhet och batterifunktion på telefonerna är aktuell.

Typ alla mobiltelefoner i Sverige används, och måste användas, "onormalt", det är bara en fråga om mer eller mindre av det. Och det finns närmast noll möjlighet som konsument att göra informerade val vid köp om en av de mest avgörande funktionerna - kapaciteten till onormal användning. Ditt exempel vara bara ett tydligt synliggörande av det.

Men jag ska också låta TS tråd vara fri från mer av den diskussionen

Funderar på vad det kan vara som är fel. Malware? Hur kommer jag åt det i så fall?
Fabriksåterställning.

De kan stoppa av en total urladdning av batteriet också, men finns då kvar och kan hoppa igång igen.

Jag byter mina billiga telefoner när de har ett för gammalt Android.
De fungerar då fortfarande utmärkt rent tekniskt.
Men då måste man sköta om sin telefon.
Hygien i mjukvaran är viktigt.
Inget onödigt.
Och definitivt inga virus.

Oj, så konstigt att mobiler inte håller längre för dig. Jag har aldrig behövt byta så ofta. Jag har i och för sig aldrig haft en iphone heller.
Jag har heller aldrig bytt så ofta och har iphone. Nu minns jag iofs inte hur gammal min telefon som precis dog var, den ramlade i asfalten från cykel, men den var inte 2-3 år i alla fall, snarare 5 eller så.

Jag menade mest att det är en faktor som det behöver talas mycket mer om. I alla typer av sammanhang där hållbarhet och batterifunktion på telefonerna är aktuell.

Typ alla mobiltelefoner i Sverige används, och måste användas, "onormalt", det är bara en fråga om mer eller mindre av det. Och det finns närmast noll möjlighet som konsument att göra informerade val vid köp om en av de mest avgörande funktionerna - kapaciteten till onormal användning. Ditt exempel vara bara ett tydligt synliggörande av det.

Men jag ska också låta TS tråd vara fri från mer av den diskussionen

Ah, då förstår jag hur du menade. Och håller helt med.

Vem i hela friden skulle gjort det?
Vem som helst som lyckats ladda ner något på din telefon.
Främmande makt t.ex. som vill kunna se rörelser i olika områden.

Har du råkat klicka på någon länk eller laddat ner någon app?
Det har funnits sådan programvara även i appar på Appstore.
T.ex. en QR-kodsläsare för ett antal år sedan.

Vem som helst som lyckats ladda ner något på din telefon.
Främmande makt t.ex. som vill kunna se rörelser i olika områden.

Har du råkat klicka på någon länk eller laddat ner någon app?
Det har funnits sådan programvara även i appar på Appstore.
T.ex. en QR-kodsläsare för ett antal år sedan.
Har mycket svårt att se att det skulle skett. Jag har klickat på många länkar och laddat ner många appar. 🤷‍♀️

Angående batteri och sånt, EU är på gång med krav på att batterier ska gå att byta ut. Sedan lär det väl krångla ett bra tag, särskilt då många telefoner har IP-klassning, och det kan vara så att de tyvärr då blir undantagna, men får hoppas det inte blir så, särskilt med en attack telefoner inte går att använda när de är fuktiga oavsett...

Angående batteri och sånt, EU är på gång med krav på att batterier ska gå att byta ut. Sedan lär det väl krångla ett bra tag, särskilt då många telefoner har IP-klassning, och det kan vara så att de tyvärr då blir undantagna, men får hoppas det inte blir så, särskilt med en attack telefoner inte går att använda när de är fuktiga oavsett...

Jag bytte batteri i en Samsung Galaxy S2 (sista mobilen jag hade som man kunde göra det själv på). Jag bytte batteri efter 2 år. Det var billigt och snabbt gjort då. Resultatet blev bättre än innan bytet men det nya batteriet höll inte lika länge som det första och efter bara 6 månader behlvde jag köpa ny mobil. En jag pratade med sa att det berodde på att batteritiden inte bara beror på batteriet.

Det var ju exakt det jag skrev i trådstarten men fick då höra att det var osannolikt :banghead:

Och om det nu är virus, var göra åt det?
Fabriksåterställning.

Så blir telefonen som ny igen.
Med de fördelar och nackdelar som det innebär.
Men det är i alla fall billigt.

Jag gillar min Samsung A12. Haft den i ett antal år men den har länge varit döende. Nu laddar batteriet ut snabbt, men ffa är den seg som melass och det blir ibland svarta streck när jag surfar. Köpt en A56 som blev dyrare än jag tänkt, men den verkar ändå vara en 'lagom' mobil' med bra skärmstorlek och kamera även om just kameran är mindre viktigt. Skulle dock vara roligt att fota katten så det inte bara blir en mörkbrun fläck.

Dessutom så ser jag inte mess och missar samtal eftersom den inte plingar. Och det är ändå en basfunktion på en mobil. Har redan återställt den två gånger och det blev inte bättre. Den är heller inte varm.

Liknande trådar

• Undvika att bli ruinerad av mobilen
  • Värdet av en mobiltelefon?
  • Ingen hör mig i mobilen!
  • Nätverkanslutning saknas?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat