Mobilproblem

Bukefalos 30 år!

sthu

Trådstartare
Jag har problem. Min mobil (OnePlus Nord 3) laddar ur på några få timmar, blir väldigt varm och är seg som sirap.

Har testat att rensa, starta om och kört nån inbyggd antivirusscan.

Funderar på vad det kan vara som är fel. Malware? Hur kommer jag åt det i så fall?

Kanske ska kosta på mig ett batteribyte, men då måste jag ju veta att det inte är något annat som är fel.

Telefonen är något år gammal, minns inte när jag köpte den. 2023 kanske?

Jag har problem. Min mobil (OnePlus Nord 3) laddar ur på några få timmar, blir väldigt varm och är seg som sirap.

Funderar på vad det kan vara som är fel. Malware? Hur kommer jag åt det i så fall?

Kanske ska kosta på mig ett batteribyte, men då måste jag ju veta att det inte är något annat som är fel.

Större risk att batteriet blivit dåligt tänker jag.

Blir den varm är det oftast batteriet. Lägg inte telefonen på något som kan börja brinna, oturen kan inträffa. Hände en bekant, dock dator som inte var avstängd och låg i jobbväskan.

Tycker det låter osannolikt att batteriet skulle ha blivit så dåligt på tre år. Min är lika gammal och håller fortfarande mer än ett dygn, trots mycket fotande och filmande ute i dagsljus. Jag tar bort automatisk skärmstyrka för att maxa batteritiden på sommaren.

Vad säger telefonen om du går in i inställningarna och tittar på optimering, vad som kanske ligger och smygdrar bakgrunden och liknande?

På min Samsung hittar jag sådant under Enhetsvård, sambon har första versionen av One Plus Nord och hittar det under Batteri. Hans telefon håller fortfarande hela dagar, köpt 2020.

Kollade batterihälsa, 89%. Det är väl inte så dåligt?

Gjort olika sorters optimering, hjälper inte.

Kollar jag vilka appar som dragit mest är det Chrome och systemstart, ca 25% vardera.

Efter inte ens tre år? Så det segar ner hela telefonen?
Inte vanligt, men inte omöjligt. En del batterier ger ju upp efter 6 månader, sväller och börjar brinna.

Tänker att det är en bra första åtgärd eftersom det 1 inte kostar så mycket, och 2 kan rädda livet på dig och alla i samma hus om det skulle vara så att det är batteriet.

Något fel är det iaf, malware känns inte som boven.

Googlar man på OnePlus Nord 3 + batterifel/värme så får man en hel del träffar, så det verkar inte helt ovanligt.

Inte vanligt, men inte omöjligt. En del batterier ger ju upp efter 6 månader, sväller och börjar brinna.

Tänker att det är en bra första åtgärd eftersom det 1 inte kostar så mycket, och 2 kan rädda livet på dig och alla i samma hus om det skulle vara så att det är batteriet.

Något fel är det iaf, malware känns inte som boven.

Googlar man på OnePlus Nord 3 + batterifel/värme så får man en hel del träffar, så det verkar inte helt ovanligt.
Fast batteriet är ju ändå på 89% det borde väl inte gett upp? Problemet kom dessutom typ över natt..

Jag tänker att om det är ett mjukvaru problem med uppdateringar (står om det på typ Reddit) kommer ju inte ett nytt batteri hjälpa..

Fast batteriet är ju ändå på 89% det borde väl inte gett upp? Problemet kom dessutom typ över natt..
Min tilltro till den digitalahälsogrejjen är sådär.

Kom problemet efter en uppdatering? Kan ju ha blivit något fel då. Framförallt som den är 3 år gammal och inte omfattas av reklamationsrätten längre. Det kan alltså vara tal om rent planerat åldrande.

Min tilltro till den digitalahälsogrejjen är sådär.

Kom problemet efter en uppdatering? Kan ju ha blivit något fel då. Framförallt som den är 3 år gammal och inte omfattas av reklamationsrätten längre. Det kan alltså vara tal om rent planerat åldrande.
Då är det ju verkligen ingen mening att lägga pengar på att byta batteri. För jävligt om jag måste byta hela telefonen efter bara tre år..

Då är det ju verkligen ingen mening att lägga pengar på att byta batteri. För jävligt om jag måste byta hela telefonen efter bara tre år..
Ja jag har lite samma problem själv. Den blir inte varm, men jag måste ladda den 2 ggr/dygn som minst. 4 år gammal. Sprucken skärm. Batteriet är billigt att byta, men...

Jag sneglar på nya telefoner. En billigare variant då.

Ja jag har lite samma problem själv. Den blir inte varm, men jag måste ladda den 2 ggr/dygn som minst. 4 år gammal. Sprucken skärm. Batteriet är billigt att byta, men...

Jag sneglar på nya telefoner. En billigare variant då.
Min är ju hel och fräsch på alla sätt, utan just batteriet då..

Jag kollar på en Fairphone. De verkar ha ett bra koncept som inte kräver att man köper en ny telefon var och vartannat år..

Min är ju hel och fräsch på alla sätt, utan just batteriet då..

Jag kollar på en Fairphone. De verkar ha ett bra koncept som inte kräver att man köper en ny telefon var och vartannat år..
Jag med!
Men de är lite svåra att hitta skal till som jag vill ha. För jag tappar telefonen ofta, så den behöver ha lite skydd :p

Annars skulle jag lätt ta den. Litet minus för att den inte är vattentät då. Eller snarare stort när man är så klantig som jag är.

Jag räknar med runt 2-3år som livslängd på en mobil. Flera har jag haft betydligt längre men en jäkel dog skärmen på efter drygt ett år :( . Men jag budgeterar (och anpassar hur mycket jag personligen vill lägga på inköpet..) efter den tidsramen. Irriterande men jag litar inte på att teknik tillverkas för att hålla så himla länge, tyvärr. (Jag använder mina tills de pajjar ihop eller tills säkerhetsapparna inte kan uppdateras längre.) Jag hade ärligt talat kikat på att byta ut den i ditt läge.

Min nuvarande OnePlus (Nord CE lite 3) köptes i mitten av januari 2024, fortfarande klockrent batteri. Jag behöver ladda nån gång per dygn, ibland två (men då streamar jag typ hela dagen och kvällen...). Skulle den ge upp idag så skulle jag köpa en ny av samma märke, så himla nöjd överlag pga just batteritiden är en av de viktigaste sakerna för mig när det gäller mobil!

Innan denna hade jag en OnePlus Nord N10 5G, köptes i juni 2021. Batteriet var fortfarande kanon - jag bytte för att något annat började spöka så att jag kände att jag inte kunde lita på den längre (behöver verkligen verkligen mobilt bankid och minns att jag fick bråttom att byta pga den började krångla..har den kvar i en låda så funkar gör den.).

Med det sagt, så är just batteriet det som jag fått lära mig slits mest på typ mobiler och laptops..

@Liten ja, det här är min tredje OnePlus. Alltid varit nöjd men så har de hållt bra också. Nu är det fruktansvärt dåligt. Så dåligt att jag inte vill fortsätta vara kund.
Jag har förståelse för teknikens begränsningar. Men tre år är inte okej. Tidigare telefoner av samma märke höll mycket längre (de dog av andra anledningar, typ tvättmaskinen...).

Nu är jag sur. Har ingen lust att lägga mer pengar på teknik längre..

Min klippning.

Förstår dig helt.

Och relaterar starkt till det urklippta. Det är verkligen inget som jag tycker är kul, verkligen bara dyrt och stressande när jag behöver byta. Teknik ska bara funka som jag vill! Helst i minst tio år, typ.

(Jag är glad att jag åtminstone lyckades ta mig runt det med min dator/laptop genom att byta operativsystem - bye bye for now, Microsoft! Hårdvaran fungerar nämligen perfekt men är inte kompatibel med Windows 11... )

@Liten ja, det här är min tredje OnePlus. Alltid varit nöjd men så har de hållt bra också. Nu är det fruktansvärt dåligt. Så dåligt att jag inte vill fortsätta vara kund.
Jag har förståelse för teknikens begränsningar. Men tre år är inte okej. Tidigare telefoner av samma märke höll mycket längre (de dog av andra anledningar, typ tvättmaskinen...).

Jag förstår dig till 100000% ungefär.
Det är ju inte som att de nyare modellerna är sådär himla mycket bättre heller. Däremot så är de tvärdyra.

Jag vill bara ha en telefon som funkar.

Jag förstår dig till 100000% ungefär.
Det är ju inte som att de nyare modellerna är sådär himla mycket bättre heller. Däremot så är de tvärdyra.

Jag vill bara ha en telefon som funkar.
Jag tänker att om man köper en mobil för ca 3000 kr (var ungefär det min Samsung A53 kostade för 3 år sedan) så blir det ändå inte jättedyrt över de år man har den? Min funkar fin-fint ännu och jag hoppas att den gör det ett tag till :) .

Liknande trådar

• Undvika att bli ruinerad av mobilen
  • Värdet av en mobiltelefon?
  • Ingen hör mig i mobilen!
  • Nätverkanslutning saknas?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat