Mobilt bredband - hur mycket använder man?

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi funderar på att byta till mobilt bredband, men funderar på hur många GB man behöver? Någon som har några bra exempel? Vad gör man av med?

Vi har mobilt bredband inkl 100 GB, det är svårt att få det att räcka för oss. (Vi har inget alternativ till annat :( Trots att vi inte bor så långt från Södertälje o tätort) Men vi tittar mycket på TV via bredbandet (play, netflix osv) och det slukar ju en del. Framförallt när bonustonåringarna är hemma hos oss så det kan gå på 3 apparater samtidigt...

Jag är själv och har 20 gb, räcker oftast inte. Men då är jag uppkopplad hela dagarna nästan och tittar en del på play eller hämtar hem att titta på.

Vi har fritt, antar jag eftersom det aldrig har tagit slut.
Har Telia och det fungerar asbra! Kollar väldigt mycket play och det laggar aldrig, väldigt prisvärt.

Jag har typ 15 tror jag, plus några extra på mobilen. Det räcker för det mesta, surfar mest och lyssnar på musik och radio. Streamar en del film också och de gånger surfen tagit slut (blivit arg som kola) har varit när jag kollat väldigt mycket på serier och film. Typ ett par filmer i veckan.

Jag har 60GB och har använt som mest ca 25% av det (skickade mycket bilder i jobbet en månad). Normalt ligger jag på ca 15% av 60GB. Jag bor dock själv, är jag hos särbon eller han är här går det mer men jag har aldrig varit i närheten av att slå taket. Dock streamar jag ingen TV/film, bara musik.

Jag har så bra avtal att jag vill inte minska mängden, man vet aldrig när det kan behövas.

Jag skulle nog inte vilja ha någonting annat än fritt, tycker det tar slut väldigt snabbt och det är så tråkigt att känna sig begränsad för att behöva "spara" på GB.

Hade det på arbetsorten när jag veckopendlade under förra året. Funkade bra till mail och lite surf, men räckte inte långt till att streama. Hade dock bara 5GB och valde att köpa till när jag tyckte jag behövde mera, då det rörde sig om en begränsad tid. Jag köpte inget särskilt abonnemang utan gick via mobiltelefonens surf. 5GB räckte till det lilla jag surfade + ca 4-6 timmars streaming, om jag minns rätt.

Jag tycker att det är extremt stressande att ha annat än fritt. Jag har 5GB på mobilen och bara det är hemskt svårt för mig att hålla. Men som andra sagt, det som drar mest är att streama videor/serier/filmer.

Jag tycker att det är extremt stressande att ha annat än fritt. Jag har 5GB på mobilen och bara det är hemskt svårt för mig att hålla. Men som andra sagt, det som drar mest är att streama videor/serier/filmer.
Och jag har 0,25gb och tycker det räcker långt på mobilen. Men hemma skulle jag inte vilja leva utan mitt vanliga bredband.

Vi funderar på att byta till mobilt bredband, men funderar på hur många GB man behöver? Någon som har några bra exempel? Vad gör man av med?

Det beror helt vad du räknar med att använda det till.
Här hemma gör jag och sambon av med ca 50-60 gb/månad på enbart tv-tjänster så som play, streaming och netflix.
(har ett mobilt enbart för sådant och därför har vi koll på det). Dock har vi ingen vanlig tv som alternativ och då blir det att man slåglor på en film eller två på kvällarna istället.

Via datorerna och mobilerna gör vi av med ca 15-20 gb/månad. Men då tittar min karl en hel del på youtube både via mobil, platta och data. Samt jag spelar ibland online-streamade spel på plattan ibland (ca 8-10 timmar/vecka om jag ska vara ärlig i min uträkning)
Och vi surfar enbart på detta utan att gå över på nåns wifi.

Då är vi två stycken och min sambo jobbar halvtid natt och jag går hemma arbetslös.

Så ja i vårt hushåll man nog säga att vi gör av med ca 80 gb/mån.

Jag har precis ändrat till 20gb/mån och det räcker länge just nu. Vet inte hur det går när jag börjar hantera websidor med bilder.

Jag har precis ändrat till 20gb/mån och det räcker länge just nu. Vet inte hur det går när jag börjar hantera websidor med bilder.

Det borde gå bra eftersom bilder på nätet är optimerade för en skärm, dvs högupplösta bilder är inte nödvändigt. Det brukar vara film som ställer till det med datamängden.

Har för mig att obegränsade avtal i allmänhet inte erbjuds längre (blir för dyrt för företagen, så även om det kallas obegränsat är det inte det). Återkommer med mer svar när jag pratat med maken som jobbat som techsupport för ett bredbandsbolag :)

Innan jag för tre veckor sedan skaffade netflix, klarade jag mig fint på 10 GB på datorn. Facebook, Buke, och bara undantagsvis tittat på Svtplay odyl. Nu har jag bytt TVtittandet mot netflixande och 1h netflix är ca 1 GB, det går fort kan jag lova!

Har ett 30 GB som införskaffades när jag bodde ute på vischan, nu används det främst när jag pendlar.

Då hade jag 30 GB, exet hade 80GB och tillsammans räckte de sällan en hel månad. Mycket streaming via youtube, spel via steam, mycket nedladdning och över lag mycket tid online. Behövde i regel köpa till 10 GB för att det skulle räcka.
Drog en lättnadens suck när jag var tillbaka på fiberlina. :angel:

Mina morföräldrar däremot har 10 eller 20 GB mobilt och de streamar åtminstone någon halvtimme var/varannan dag, i övrigt surfar de lite på "vanliga" sidor och kollar sina mejl, det räcker mer eller mindre alltid månaden ut.

Innan jag för tre veckor sedan skaffade netflix, klarade jag mig fint på 10 GB på datorn. Facebook, Buke, och bara undantagsvis tittat på Svtplay odyl. Nu har jag bytt TVtittandet mot netflixande och 1h netflix är ca 1 GB, det går fort kan jag lova!

Man kan sänka kvaliteten på programmen på netflix utan märkbar skillnad på bild/ljud om man vill snåla lite på bandbredden.

Liknande trådar

IT & mobiler Ni som har bredband på bundet avtal hos Tele2, kolla eran mail!! Det har gått en propp i huvet på nån chef på Tele2 för de tänker höja... 2
Svar
25
· Visningar
1 047
Senast: Enya
·
Hemmet Ska ju flytta och nya lägenheten har inte fiber. Fine , men ska skaffa mobilt bredband. Undrar då om jag fortfarande kan ha Telia som...
Svar
2
· Visningar
242
Senast: lytesout95
·
IT & mobiler Jag ska flytta och måste då ha mobilt bredband. Men, frågan är - hur mycket är normalt att man gör av med på en person? En hel del... 2
Svar
24
· Visningar
1 014
Hemmet En kort fråga. Om man köper en s.k. smart-TV kan man då räkna med att det går att använda gratiskanalerna (SVT och Tv4) om man ansluter...
Svar
16
· Visningar
509
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka