Mobilt internet

Centrala Staffantorp fungerar det i alla fall utmärkt, jag upplever att Tele2 är väsentligt sämre än Telenor på de platser jag har rapport från.

Jag vet att Telenor också fungerar vettigt med mobilt bredband utanför Hjo, kanske information helt utan hjälp för dig :D
Ja Höör ligger ju ett litet stenkast eller 18 från Hjo, så det betyder kanske inget just här. (här skulle en gladsmiley vara, men det gick inte eftersom internet fick nåt damp. Som vanligt)

Jag har någonstans i bakhuvudet att Tele2 är sämre än andra, men det var inget jag tänkte på när jag skaffade det, jag kom inte ihåg det utan det kom jag på när det började lagga så mycket.

Ska se om jag kan skicka detta utan problem...
 
Jag har mobilt bredband hos Telenor. Det ingår i mitt familjeabbonemang vilket betyder att jag betalar 189kr/mån för bredbandsdelen, med fri surfmängd.

Tycker det är kanon att man kan ha det som en del i familjeabbonemanget.
 
Jag använder tre:s just nu. Jag har haft Net1 men det var väldigt långsamt jämfört med det jag har nu, trots att jag provade med riktantenn.
Det gäller också att leta efter precis rätt placering av routern/modemet för att få bra hastighet.
Det jag har nu är vanligtvis snabbare än när jag hade adsl tidigare trots litet pyttemodem utan externa antenner.
Mitt kontant är från 3 faktiskt, men jag hör många klaga.

Just nu står routern 2 meter från datorn, tidigare stod den 20 cm från datorn, flyttades ut från hörnet av lägenheten/huset längre "in" längs med en vägg. Jag kanske ska testa att flytta tillbaka det. Där det stod tidigare är antenn till TVn precis utanför, det kanske hjälper till?. Tror inte det var lika skitdrygt när det stod där, men har faktiskt inte tänkt så långt eftersom flytten ju bara är 2 meter längs samma vägg.
 
Det är väl ett sådant jag har också, antar jag, eftersom det används med router på plats.
Var ett avtalsvillkor när jag skaffade. (Inte uppdaterad om det kan ha gjorts ändringar.)
Jag får/kan alltså inte ta med mig routern till andra platser. (däremot byta den fasta adressen om jag anmäler flyttning permanent)
 
Jag har fast mobilt bredband från Telia, dvs. mobil teknik, men abonnemanget är bundet till att användas på en viss adress.
Kapaciteten och stabiliteten är bättre än ADSL jag hade innan. Vet inte hur mycket av det som kommer med att jag har en närbelägen 4G-mast med låg trafikbelastning? Och min ADSL var inte det bästa.
Betalar nu 400 kr för 2-10 Mbit/s (som Bredbandskollen mäter till 12) inkl. router och fri datamängd.
Inte jättedyrt för Telias mobila med andra ord. Trodde det skulle vara dyrare än så eftersom ADSL var rätt dyrt till slut.
Ser ju trots allt Telia som ett alternativ pga att det ofta fungerar bra trots allt.
 
Jag har mobilt bredband hos Telenor. Det ingår i mitt familjeabbonemang vilket betyder att jag betalar 189kr/mån för bredbandsdelen, med fri surfmängd.

Tycker det är kanon att man kan ha det som en del i familjeabbonemanget.
Nu kommer vi inte ha familjeabonemang, men vad tycker du om Telenors internet? Hur tycker du det fungerar?
 
Har inte läst tråden men jag har haft Telias mobila (tror 10 GB) i flera år och inget sackande. Har bott på landet 2 mil från stan och inne i stan. Inget laggande och segande alls. Har tom kunnat titta på Netflix... Mobilt alltså som en sån där löst modem som kan tas med överallt. Har funkat överallt utom på nattåget till Norrland :angel:
 
Nu kommer vi inte ha familjeabonemang, men vad tycker du om Telenors internet? Hur tycker du det fungerar?

Min son gejmar (fortnite), min andra son kollar youtube på nedervåningen och jag kollar på Netflix och slösurfar samtidigt. Inga problem alls. Jag tycker det är kanon. Det är ju inte fiberbredband men jag tycker verkligen att jag får valuta för mina pengar.

Deras kundtjänst är dessutom alltid trevlig och hjälpsam.
 
Men Tele2 har gått ihop med Com Hem, har det påverkat stabiliteten på internet? Otänkbart va?
Nej det är nog problemet.
Fler som tittar på TV äter kapacitet.

Jag har 3Tre både här och där. I Söder kommer det upp till 40 Mbit och i Norr kring 17 Mbit.
Även om det är närmare till masten i Norr så är det mindre belastning i Söder.

Tyvärr så saknar 3Tre täckning i vissa delar av landet så jag har 20 Gig på Tele2 också för resor. Samt 5 Gig på ett Comviq telefonabonnemang. Jag lägger alldeles för mycket pengar på telecom, men är helt beroende av att ha Internet i alla lägen och på flera platser. Så det får vara så just nu. Bl.a. så kör jag kameraövervakning i Norr så jag kan inte ta det med mig. Jag tröstar mig med att larm kostar mer och går inte att surfa på.
 
Ska tillägga att min router är sex år gammal, så med en nyare sådan tror jag man får ännu bättre kvalitet på sitt bredband.
 
Just nu står routern 2 meter från datorn, tidigare stod den 20 cm från datorn, flyttades ut från hörnet av lägenheten/huset längre "in" längs med en vägg. Jag kanske ska testa att flytta tillbaka det. Där det stod tidigare är antenn till TVn precis utanför, det kanske hjälper till?. Tror inte det var lika skitdrygt när det stod där, men har faktiskt inte tänkt så långt eftersom flytten ju bara är 2 meter längs samma vägg.
Det spelar stor roll att modemet står i rätt fönster.
Och att persiennerna är uppdragna.
Dra upp persienner + 20 Gbit.
 
Mitt kontant är från 3 faktiskt, men jag hör många klaga.

Just nu står routern 2 meter från datorn, tidigare stod den 20 cm från datorn, flyttades ut från hörnet av lägenheten/huset längre "in" längs med en vägg. Jag kanske ska testa att flytta tillbaka det. Där det stod tidigare är antenn till TVn precis utanför, det kanske hjälper till?. Tror inte det var lika skitdrygt när det stod där, men har faktiskt inte tänkt så långt eftersom flytten ju bara är 2 meter längs samma vägg.
Att många klagar på en operatör behöver inte innebära att det inte är den som ger snabbast uppkoppling just där du befinner dig. Om klagomålen handlar om annat skall man självklart beakta dem.

Jag kan tänka mig att en flytt på någon decimeter kan påverka hastigheten. Fri sikt och/eller så få kompakta hinder som möjligt mellan routern och den mast den kopplar upp sig mot är vanligen bäst.
I ett fönster närmast masten, gärna högt är nog bra. Operatören kanske kan informera om i vilket väderstreck DERAS närmaste mast MED RÄTT TEKNIK finns.
Jag hade tidigare comviq det var lika snabbt som telia men långsammare än tre när jag testade, men det kan vara annorlunda bara några hundra meter bort.
 
Senast ändrad:
Att många klagar på en operatör behöver inte innebära att det inte är den som ger snabbast uppkoppling just där du befinner dig. Om klagomålen handlar om annat skall man självklart beakta dem.

Jag kan tänka mig att en flytt på någon decimeter kan påverka hastigheten. Fri sikt och/eller så få kompakta hinder som möjligt mellan routern och den mast den kopplar upp sig mot är vanligen bäst.
I ett fönster närmast masten, gärna högt är nog bra. Operatören kanske kan informera om i vilket väderstreck närmaste mast finns.
Jag hade tidigare comviq det var lika snabbt som telia men långsammare än tre när jag testade, men det kan vara annorlunda bara några hundra meter bort.
100m från masten så äter E4 upp bandbredden.
Särskilt vid trafikstockning.
Då byter jag till Tele2.
 
Min son gejmar (fortnite), min andra son kollar youtube på nedervåningen och jag kollar på Netflix och slösurfar samtidigt. Inga problem alls. Jag tycker det är kanon. Det är ju inte fiberbredband men jag tycker verkligen att jag får valuta för mina pengar.

Deras kundtjänst är dessutom alltid trevlig och hjälpsam.
Jag har ingen aning om hur bra (eller dåligt) fiber är eftersom jag inte riktigt testat det, gissar jag. Så det låter bra med din förklaring. Tycker att internet oavsett sort ska funka med normalt användande X flera personer på samma gång, vi är trots allt år 2021 och inte 1800-tal nu, känner jag.

Som det är nu är det vid tillfällen det bara är jag som använder det som det laggar som mest, kvällstid alltså. Dottern har klagat någon gång under skoltid också men inte så ofta.
 
Har inte läst tråden men jag har haft Telias mobila (tror 10 GB) i flera år och inget sackande. Har bott på landet 2 mil från stan och inne i stan. Inget laggande och segande alls. Har tom kunnat titta på Netflix... Mobilt alltså som en sån där löst modem som kan tas med överallt. Har funkat överallt utom på nattåget till Norrland :angel:
Gud, ännu en med plus på Telia ;) Det som är lite dyrare ;)
 
Hoppla, du ger minus åt Telia och plus åt Tele2, det var oväntat! :)

Hur kan man veta vilket som fungerar bäst?

Jag körde ju på trial and error, så att säga ;) . Men när andra bolag ringer upp för att försöka sälja på mig att byta operatör, så brukar de titta på sina täckningskartor.
 
Gud, ännu en med plus på Telia ;) Det som är lite dyrare ;)

Jag har inte provat nåt annat mobilt så kan inte jämföra. Men eftersom jag kommer från Norrlands utbygd ursprungligen så har jag genom livet lärt mig att Telia är det enda som gäller, och det har hängt med trots att jag bott i mer civiliserade landsdelar länge ;) Jag vill gärna att telefon/internet funkar även när jag hälsar på släkten.
Jag tror att jag kanske betalade runt 200 kr/mån? Det är ju inte så hemskt dyrt... 1 mån uppsägningstid så du binder ju inte fast dig länge om du vill prova och sen byta.
 
Nej det är nog problemet.
Fler som tittar på TV äter kapacitet.

Jag har 3Tre både här och där. I Söder kommer det upp till 40 Mbit och i Norr kring 17 Mbit.
Även om det är närmare till masten i Norr så är det mindre belastning i Söder.

Tyvärr så saknar 3Tre täckning i vissa delar av landet så jag har 20 Gig på Tele2 också för resor. Samt 5 Gig på ett Comviq telefonabonnemang. Jag lägger alldeles för mycket pengar på telecom, men är helt beroende av att ha Internet i alla lägen och på flera platser. Så det får vara så just nu. Bl.a. så kör jag kameraövervakning i Norr så jag kan inte ta det med mig. Jag tröstar mig med att larm kostar mer och går inte att surfa på.
Jag har faktiskt funderat på det här. Jag hade Com Hem när jag bodde i Oxelösund och känner igen problemen, dock inte alls så frekventa som de är nu. Då stod jag liksom ut, då var de snabbt och kortvarigt och då och då. Nu är det ideligen, vilket har fått mig att tappa tålamodet fullständigt.

Vet inte alls hur många som använder Com Hem här, har fått för mig att det inte alls är lika vanligt som där uppe, men har egentligen inten nämnvärd koll, mer än andra som bor i liknande typ av lägenhet som jag, som har andra.

Jag gillar annars Com Hem och såg först det positiva i att Tele2 gick ihop med dem, men nu svär jag mest över allt ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har vetat sedan barn att jag har mild allergi mot björkpollen (märks bara när det är som värst typ). Med tiden har jag dock märkt...
2
Svar
21
· Visningar
1 292
Senast: Harmomini
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 570
Senast: Enya
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 964
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 767
Senast: Ida94
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp