Mocka hage lite mark ?!

Som du skrev här ⬇️ så är maskarna i viloläge under vintern och då inte sprider ägg med träcken.
Ja så då är dom inte i marken sen och vaknar? När jag då stormockar på våren? Tänker ett flertal har regnat ner. Men då finns dem bara kvar i det gamla bajset?
 
Ja så då är dom inte i marken sen och vaknar? När jag då stormockar på våren? Tänker ett flertal har regnat ner. Men då finns dem bara kvar i det gamla bajset?
Tror jag inte förstår. Maskarna finns inne i hästen och maskarna lägger inte ägg på vintern så följer inga ägg med ut från hästen så vad skulle krypa ner i backen eller ligga kvar i träcken?
 
Det du kan göra är att skicka en kollaeffekten vid nästa avmaskning.
Så du vet att det avmaskningsmedel du använt faktiskt har effekt. Så du inte har resistens tex.
 
Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar.

Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en vinterhage.

Marken mina hästar går på har varit vilande flera år.

Jag har alltid varit noga med avmaskning.

Just nu mockar jag det jag orkar varje dag i hagen.
Hästarna äter inget från marken utan har höhäck med fri tillgång.

Då hagen består mestadels av gräs är det svårt få upp allt och jag undrar om det är döfött slita ut sig med att mocka när larverna ändå finns kvar i det bajset jag inte får upp?! En mena på "äggen" sprider sig jätte fort när en häst har bajsat. Så att mockning var meningslöst.

Jag vet rekommendationen att mocka vinterhage ren 2 ggr i veckan.

Tänker kan ju inte bara vara jag av alla som har högt epg på mina hästar med små blodmaskar trots avmaskning och 2 hagar med lite mark?!

Vet att det är lite mark och det bidrar till parasiter. Men nu är läget som det är och jag gör så gott jag kan/orkar.
Avmaskar du en gång med tex Ivermektinpreparat så tar du något larvstadie och vuxna maskar. Det betyder att de yngre larverna kommer växa till si. Så vid högt epg behöver du upprepa avmaskningen för att efter 8 v ta det som vuxit till sig. Hjälper inte det så kan Kolla effekten vara en bra ide, man kan i vissa fall behöva byta avmaskningsmedel. Jag har fått in flera hästar där ägarna säger att de alltid haft högt epg och avmaskats en gång på DV:s inrådan. De som vi gjort en avmaskningspaln för och avmaskat under säsongen har sedan aldrig mer haft över 50 epg. Så där var det inte medlet det var fel på utan avmaskningplanen. En av dessa står fortfarande här och nollade för femte året i våras på träckprovet.
Ja, vi mockar även hagarna dagligen då vi inte har så gott om mark utan vårdar de haar vi har med mockning, gödsling och klippning av ev ogräs och rator.
 
Det du kan göra är att skicka en kollaeffekten vid nästa avmaskning.
Så du vet att det avmaskningsmedel du använt faktiskt har effekt. Så du inte har resistens tex.
Deras kitt verkar bara funka om man kollat igenom dem träckprov.
Jag har inte kollat mitt träckprov via kolla masken.
 
Avmaskar du en gång med tex Ivermektinpreparat så tar du något larvstadie och vuxna maskar. Det betyder att de yngre larverna kommer växa till si. Så vid högt epg behöver du upprepa avmaskningen för att efter 8 v ta det som vuxit till sig. Hjälper inte det så kan Kolla effekten vara en bra ide, man kan i vissa fall behöva byta avmaskningsmedel. Jag har fått in flera hästar där ägarna säger att de alltid haft högt epg och avmaskats en gång på DV:s inrådan. De som vi gjort en avmaskningspaln för och avmaskat under säsongen har sedan aldrig mer haft över 50 epg. Så där var det inte medlet det var fel på utan avmaskningplanen. En av dessa står fortfarande här och nollade för femte året i våras på träckprovet.
Ja, vi mockar även hagarna dagligen då vi inte har så gott om mark utan vårdar de haar vi har med mockning, gödsling och klippning av ev ogräs och rator.
Dem har fått samma leverantör av maskmedel alla ggr förutom den ena som hade bandmask som fick ett annat preparat. Och det 4 veckor som det har effekt. Läste om något annat som hade 12 veckor?
 
Avmaskar du en gång med tex Ivermektinpreparat så tar du något larvstadie och vuxna maskar. Det betyder att de yngre larverna kommer växa till si. Så vid högt epg behöver du upprepa avmaskningen för att efter 8 v ta det som vuxit till sig. Hjälper inte det så kan Kolla effekten vara en bra ide, man kan i vissa fall behöva byta avmaskningsmedel. Jag har fått in flera hästar där ägarna säger att de alltid haft högt epg och avmaskats en gång på DV:s inrådan. De som vi gjort en avmaskningspaln för och avmaskat under säsongen har sedan aldrig mer haft över 50 epg. Så där var det inte medlet det var fel på utan avmaskningplanen. En av dessa står fortfarande här och nollade för femte året i våras på träckprovet.
Ja, vi mockar även hagarna dagligen då vi inte har så gott om mark utan vårdar de haar vi har med mockning, gödsling och klippning av ev ogräs och rator.
Har stått i stall där en alltid nollade och resten högt epg.
 
Avmaskar du en gång med tex Ivermektinpreparat så tar du något larvstadie och vuxna maskar. Det betyder att de yngre larverna kommer växa till si. Så vid högt epg behöver du upprepa avmaskningen för att efter 8 v ta det som vuxit till sig. Hjälper inte det så kan Kolla effekten vara en bra ide, man kan i vissa fall behöva byta avmaskningsmedel. Jag har fått in flera hästar där ägarna säger att de alltid haft högt epg och avmaskats en gång på DV:s inrådan. De som vi gjort en avmaskningspaln för och avmaskat under säsongen har sedan aldrig mer haft över 50 epg. Så där var det inte medlet det var fel på utan avmaskningplanen. En av dessa står fortfarande här och nollade för femte året i våras på träckprovet.
Ja, vi mockar även hagarna dagligen då vi inte har så gott om mark utan vårdar de haar vi har med mockning, gödsling och klippning av ev ogräs och rator.
Jag har avmaskat 2 ggr nu plus 1 till gång nu i höst med mindre förekomst på senaste provet.
 
Först, vad är jättemycket mask för dig?

Hästar som "alltid" har höga värden är ungefär 10% av slla hästar och visst kan du minska det genom att stoppa återsmitta samt stärka hästens immunförsvar, men vissa kommer alltid vara smittspridare.

Äggen kryper ingenstans. Outvecklade ägg och smittsamma larver överlever frysning, övriga stadier dör. Ju mer sammanhållna bajshögar dedo högre överlevnadsgrad då bollarna utgör ett skydd. Larver går inte ner i marken.

Lilla blodmasken släpper ofta ägg året runt vilket syns på träckprover som görs. Däremot börjar inte äggen utvecklas förrän det blir varmare igen.
 
Landet är långt så det beror på temperaturen där du bor. Här växer gräset för fullt än och tror inte temperatur varit under 10 grader än.

Först, vad är jättemycket mask för dig?

Hästar som "alltid" har höga värden är ungefär 10% av slla hästar och visst kan du minska det genom att stoppa återsmitta samt stärka hästens immunförsvar, men vissa kommer alltid vara smittspridare.

Äggen kryper ingenstans. Outvecklade ägg och smittsamma larver överlever frysning, övriga stadier dör. Ju mer sammanhållna bajshögar dedo högre överlevnadsgrad då bollarna utgör ett skydd. Larver går inte ner i marken.

Lilla blodmasken släpper ofta ägg året runt vilket syns på träckprover som görs. Däremot börjar inte äggen utvecklas förrän det blir varmare igen.
Ja precis så det visar 1000 epg på ena och lite under på den andra. . Det är väl ändå högt? Enligt mallen är det högt. Träckprovet jag tog senast med 2 omgångar maskmedel. Visade ena upp emot 400 epg.
 
Senast ändrad:
Ja precis så det visar 1000 epg på ena och lite under på den andra. . Det är väl ändå högt? Enligt mallen är det högt. Träckprovet jag tog senast med 2 omgångar maskmedel. Visade ena upp emot 400 epg.
Ja, 1000 är rätt så högt. Ingen fara för hästen men det blir mycket smitta ut. Avmaskar du med tillräcklig mängd för hästarnas vikt? Vilket medel har du gett?

Om man moclar och avmaskar korrekt och är supernova brukar det ta två år att landa på "normal statistisk nivå" vilket är att en av tio behöver avmaskas regelbundet. Det kan ju vara så att du råkat få två såna statistiska hästar...
 
Ja, 1000 är rätt så högt. Ingen fara för hästen men det blir mycket smitta ut. Avmaskar du med tillräcklig mängd för hästarnas vikt? Vilket medel har du gett?

Om man moclar och avmaskar korrekt och är supernova brukar det ta två år att landa på "normal statistisk nivå" vilket är att en av tio behöver avmaskas regelbundet. Det kan ju vara så att du råkat få två såna statistiska hästar...
Har fått Noromectin det senaste förutom något annat till min ena som hade bandmask. Jag ger alltid hela sprutan för den ena spottar ut. Tänker visst har unghäst men som sagt min 16 åring har alltid också haft relativt höga värden. Jag har nu lämnat en fläck där dem får bajsa för helt seriöst har jag inte ork eller tid att mocka exakt hela hagen längre . Är tungt få bort i det högre gräset. Men håller resten rent. Tanken va dem skulle bo ute men nu får dem stå på box för blir sjukt mycket bajs under en natt ute. Skrapade rent vinterhagen i våras.
 
Senast ändrad:
Ja, 1000 är rätt så högt. Ingen fara för hästen men det blir mycket smitta ut. Avmaskar du med tillräcklig mängd för hästarnas vikt? Vilket medel har du gett?

Om man moclar och avmaskar korrekt och är supernova brukar det ta två år att landa på "normal statistisk nivå" vilket är att en av tio behöver avmaskas regelbundet. Det kan ju vara så att du råkat få två såna statistiska hästar...
Jag skrapade av det jag kunde i vinterhagen i våras.
Och när man börjar mocka hagar inser man hur mycket bajs två hästar kan släppa dagligen ! 🙄
 
Har fått Noromectin det senaste förutom något annat till min ena som hade bandmask. Jag ger alltid hela sprutan för den ena spottar ut. Tänker visst har unghäst men som sagt min 16 åring har alltid också haft relativt höga värden. Jag har nu lämnat en fläck där dem får bajsa för helt seriöst har jag inte ork eller tid att mocka exakt hela hagen längre . Är tungt få bort i det högre gräset. Men håller resten rent. Tanken va dem skulle bo ute men nu får dem stå på box för blir sjukt mycket bajs under en natt ute. Skrapade rent vinterhagen i våras.
Om den spottar ut skulle jag absolut göra en koll 7-10 dagar efter avmaskningen för att se att det gått ner till 0 som det ska.
 
Jag har också lite mark, drygt två hektar. Jag mockar mina hagar vaje dag, sommar som vinter, och jag har inte behövt avmaska mina hästar sedan 2017 då jag började med detta.

Tidigare hade min ena häst skyhöga epg varje år men nu ligger det på typ 50 varje år. Så jag tycker definitivt att det hjälper, även om det är svårt att få upp allt i gräset.

Jag väljer att mocka varje dag, just för att det inte ska bli så enormt mycket på en gång, även om det egentligen räcker med två ggr per vecka.
 

Liknande trådar

Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 733
Senast: Marty
·
Hästvård Lite flummig rubrik, men det är såhär. Jag mockar mina hagar dagligen, i ur och skur, oavsett om det är någon av beteshagarna eller...
2
Svar
24
· Visningar
3 003
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 749
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp