Mocka hage lite mark ?!

Jag har också lite mark, drygt två hektar. Jag mockar mina hagar vaje dag, sommar som vinter, och jag har inte behövt avmaska mina hästar sedan 2017 då jag började med detta.

Tidigare hade min ena häst skyhöga epg varje år men nu ligger det på typ 50 varje år. Så jag tycker definitivt att det hjälper, även om det är svårt att få upp allt i gräset.

Jag väljer att mocka varje dag, just för att det inte ska bli så enormt mycket på en gång, även om det egentligen räcker med två ggr per vecka.
Jag mockande också varje dag men nu lämnar jag en plätt där dem får använda och mockar övriga ytor. . Ja hade alla mockat sina hagar så hade man inte behövt avmaska.
 
Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar.

Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en vinterhage.

Marken mina hästar går på har varit vilande flera år.

Jag har alltid varit noga med avmaskning.

Just nu mockar jag det jag orkar varje dag i hagen.
Hästarna äter inget från marken utan har höhäck med fri tillgång.

Då hagen består mestadels av gräs är det svårt få upp allt och jag undrar om det är döfött slita ut sig med att mocka när larverna ändå finns kvar i det bajset jag inte får upp?! En mena på "äggen" sprider sig jätte fort när en häst har bajsat. Så att mockning var meningslöst.

Jag vet rekommendationen att mocka vinterhage ren 2 ggr i veckan.

Tänker kan ju inte bara vara jag av alla som har högt epg på mina hästar med små blodmaskar trots avmaskning och 2 hagar med lite mark?!

Vet att det är lite mark och det bidrar till parasiter. Men nu är läget som det är och jag gör så gott jag kan/orkar.
Har mockat vinterhage både grushage och vinterhage och om det frusit fast tagit mockat ut det fort det börjat tina i hagen, även sommarhagen mockades och aldrig haft problem med blodsmask mer det första året på ny in flyttad häst.

Ja mockning hjälper till att hålla nere blodmasken.
 
Jag har vinterhage på 0,5 hektar. Förra året hade min häst (då 3 år) 1600 EPG på våren. Avmaskade 3 gånger under året samt körde en tre veckors kur med gurkmeja i november. I våras hade hon 450 EPG. Ponnyn (7 år) som var dräktig fick ingen gurkmeja och hade 600 EPG så jag tror gurkmejan gjorde nytta.

Mockar hagen regelbundet men 2 gånger i veckan hinner jag inte.
 
Jag har vinterhage på 0,5 hektar. Förra året hade min häst (då 3 år) 1600 EPG på våren. Avmaskade 3 gånger under året samt körde en tre veckors kur med gurkmeja i november. I våras hade hon 450 EPG. Ponnyn (7 år) som var dräktig fick ingen gurkmeja och hade 600 EPG så jag tror gurkmejan gjorde nytta.

Mockar hagen regelbundet men 2 gånger i veckan hinner jag inte.
Jag använder också gurkmeja faktiskt sen en tid tillbaka och hoppas det ska göra nytta. Men har inte använt det som "kur" utan för min äldre har lite atros.

Jag mockar ju varje dag så gott jag orkar. Tycker det hinner bli för mycket på bara 2 dagar. Mina går ute från tidig morgon till sen kväll.
 
Jag använder också gurkmeja faktiskt sen en tid tillbaka och hoppas det ska göra nytta. Men har inte använt det som "kur" utan för min äldre har lite atros.

Jag mockar ju varje dag så gott jag orkar. Tycker det hinner bli för mycket på bara 2 dagar. Mina går ute från tidig morgon till sen kväll.
Men hur mycket blir det egentligen för dig på ett dygn? Jag mockar varje dag och har en skottkärra som rymmer 85 liter. Den blir aldrig helt full trots att det då är skit från två hästar på ett helt dygn.
 
Men hur mycket blir det egentligen för dig på ett dygn? Jag mockar varje dag och har en skottkärra som rymmer 85 liter. Den blir aldrig helt full trots att det då är skit från två hästar på ett helt dygn.
Dels är det ett helvete när dem bajsat i det högre gräset att ta upp. Sen blir det en full 120 liter. Min unghäst skiter det dubbla kontra min andra. Så det blir ganska mycket att mocka. Därav jag gjort det dagligen.
Mina hästar är ute från 07 till 22. Man blir minst sagt slutkörd på bajs
 
Dels är det ett helvete när dem bajsat i det högre gräset att ta upp. Sen blir det en full 120 liter. Min unghäst skiter det dubbla kontra min andra. Så det blir ganska mycket att mocka. Därav jag gjort det dagligen.
Mina hästar är ute från 07 till 22. Man blir minst sagt slutkörd på bajs
Okej. Märkligt att det kan skilja så. Jag syftar alltså på hela dygnets skit, alltså både ute och inne, annars går det ju inte att jämföra.
 
Dels är det ett helvete när dem bajsat i det högre gräset att ta upp. Sen blir det en full 120 liter. Min unghäst skiter det dubbla kontra min andra. Så det blir ganska mycket att mocka. Därav jag gjort det dagligen.
Mina hästar är ute från 07 till 22. Man blir minst sagt slutkörd på bajs
Ett tips är ju att hålla gräset kort. Då blir det både lättare att mocka och lättare för maskäggen att torka ut och dö om de inte har fuktigt gräs omkring sig.
När jag fick hem en häst som var full i mask (trots att säljaren lovade att den var avmaskad) så klippte jag gräset flera gånger i vecka i den lilla hage hästen fick gå i innan den var fri från mask. Samt mockade varje dag så klart.
På sommaren kör vi betesputs över betet några gånger för att det inte ska bli rator med högt gräs där äggen trivs samt för att slå sönder bajset så äggen torkar ut. Jag har aldrig behövt avmaska mina hästar (förutom den som var full i mask när hon kom då).
 
Ett tips är ju att hålla gräset kort. Då blir det både lättare att mocka och lättare för maskäggen att torka ut och dö om de inte har fuktigt gräs omkring sig.
När jag fick hem en häst som var full i mask (trots att säljaren lovade att den var avmaskad) så klippte jag gräset flera gånger i vecka i den lilla hage hästen fick gå i innan den var fri från mask. Samt mockade varje dag så klart.
På sommaren kör vi betesputs över betet några gånger för att det inte ska bli rator med högt gräs där äggen trivs samt för att slå sönder bajset så äggen torkar ut. Jag har aldrig behövt avmaska mina hästar (förutom den som var full i mask när hon kom då).
Vi har klippt ner det 2 gånger redan. Men läste man skulle bara göra det vid torrt väder som sol för annars sprider man äggen. Antar du har mer mark?!
 
Vi har klippt ner det 2 gånger redan. Men läste man skulle bara göra det vid torrt väder som sol för annars sprider man äggen. Antar du har mer mark?!
Stora sommarhagen är ca 3,5 ha. Men den använder vi bara när vi haft fler hästar. Till de två jag har nu räcker det med den lilla sommarhagen som är ca 1 ha, ponnyn får i sig lite för mycket gräs ändå. Där putsar vi 2-3 gånger per sommar, och precis som du säger ska det ske vid torrt väder.
Men eftersom att du nu har problem med mask så tänker jag att om du håller gräset kort hela tiden, dvs klipper flera gånger i vecka så kan du mocka rent bättre så sprids inga ägg. Försök mocka rent och klipp sedan. Då är det inga problem att hålla rent sedan.
 
Okej. Märkligt att det kan skilja så. Jag syftar alltså på hela dygnets skit, alltså både ute och inne, annars går det ju inte att jämföra.
Ja alltså det är vad jag får upp under en dag på mina 2 hästar med fri tillgång. Har såklart inte räknat med det i boxen utan enbart ute i hagen. Så jag har att göra.
 
Dels är det ett helvete när dem bajsat i det högre gräset att ta upp. Sen blir det en full 120 liter. Min unghäst skiter det dubbla kontra min andra. Så det blir ganska mycket att mocka. Därav jag gjort det dagligen.
Mina hästar är ute från 07 till 22. Man blir minst sagt slutkörd på bajs
Finns det någonstans de föredrar att bajsa så kan du försöka hålla gräser hyggligt kort där så det blir lättare att mocka. Jag tycker också det är nästan övermäktigt att hålla på och mocka hage jämt och ständigt. Mina bajsar en hel del i sin ligghall, så jag kan fokusera på att hålla den ren så blir det inte så vansinnigt mycket att mocka hela tiden.

Sedan är ju det höga gräset rator som de inte äter för att det är bajs där. När jag inte har orkat hålla efter ratorna ordentligt så brukar jag vänta till en varm och torr vårhelg innan gräset har börjat växa. Då räfsar jag ut bajset från ratan och skottar i skottkärran. Det blir lättare än att stå och pilla med grep.
 
Finns det någonstans de föredrar att bajsa så kan du försöka hålla gräser hyggligt kort där så det blir lättare att mocka. Jag tycker också det är nästan övermäktigt att hålla på och mocka hage jämt och ständigt. Mina bajsar en hel del i sin ligghall, så jag kan fokusera på att hålla den ren så blir det inte så vansinnigt mycket att mocka hela tiden.

Sedan är ju det höga gräset rator som de inte äter för att det är bajs där. När jag inte har orkat hålla efter ratorna ordentligt så brukar jag vänta till en varm och torr vårhelg innan gräset har börjat växa. Då räfsar jag ut bajset från ratan och skottar i skottkärran. Det blir lättare än att stå och pilla med grep.
Ja är väldigt drygt slita med denna mockning både ute och inne 🥵 Har så ont i min axlar. Jag lämnar faktiskt en plätt som dem gärna går och bajsar på och utanför den mockar jag allt.

Jag hade önskat dem bajsade i sin ligghall men inte.

Tycker dem ändå gärna äter nära sitt bajs på plätten som jag lämnat. Vet hästar föredrar bajsa i högre gräs.
 

Liknande trådar

Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 733
Senast: Marty
·
Hästvård Lite flummig rubrik, men det är såhär. Jag mockar mina hagar dagligen, i ur och skur, oavsett om det är någon av beteshagarna eller...
2
Svar
24
· Visningar
3 003
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 749
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp