Mockning - en dygd.

Sv: Mockning - en dygd.

.... dvs din intällning till dina hästar.

Så det är där som skon klämmer.
Att min inställning är fel.

Ja du den kan nog inte du med ditt eviga och otrevliga tjat göra något åt.
Att argumentera om att orsaken till att jag vill att hästarna håller sig friska är fel blir så oerhört pseudo.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Personligen skulle jag skjuta mina och äta upp dem. Det är den bästa affären.

Nu så tror jag ju att det skall lätta om jag övervintrar.
Och jag har en plan för framtiden.

Jag vill bygga något sådant här på det ställe som jag skall flytta till om ett par år.
active-stable.jpg

http://www.aktivstall.de/swe/produkte/swetxtactive-stable.html
Där så finns det också bättre plats för hästarna och en användning för dem.
Så det känns dumt att ta bort dem i nuvarande läge.

Jag tror också att problemet löser sig om jag dikar och dränerar så att en större del av marken blir hållbar igen.
Så som det var för några år sedan då marken fortfarande höll.
 
Sv: Mockning - en dygd.

KL

Har ingenting att tillägga eftersom jag inte känner någon av användarna i tråden personligen, dvs jag vet inte hur det ser ut hos dem IRL.

Det som fascinerar mig dock är att denna tråden har fått bli så lång som den är utan att låsas. Med tanke på att fångtråden låstes är det märkligt att denna tråd fortfarande är öppen....
 
Sv: Mockning - en dygd.

Lite OT kanske men har du sett hur merparten av de sk hagarna ser ut i tex Stockholm?

Det är ridbanestora lergegga-tappa-stövlarna-och-trilla-och-ela-sig-på-tråden-varning på de flesta faktiskt.

Och att någon tänker tanken att mocka en sån är typ lika med noll för det går inte att vare sig få in eller ut en skottkärra för hästarna går i leran upp till halva skenan.

Rätt vidrigt faktiskt.

//Waern

Brukar inte vistas i hagar i Stockholm, så jag har inte sett det, men det vore väl riktigt bra om man kunde lagstifta bort sådana dåliga förhållanden för hästarna.

Det är ju faktiskt inte en mänsklig rättighet att ha häst!

Har man inte möjlighet att hålla dom på ett bra sätt så ska man heller inte ha någon!
 
Sv: Mockning - en dygd.

Då så är det besvarat.
Hur stor skall den vara då?

Det har jag också skrivit, flera ha om det ska vara lösdrift!
Sen så beror det ju på hur många hästar som ska vistas där.

Jag skulle aldrig ha en lösdrift på under 2 ha för mina 3 gubbar, om jag hade en.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Active stable tror jag absolut på! De har ju verkligen tänkt när de skapade de stallen.

Men jag förstår inte hur du menar med att hästarnas användning skulle öka med ett Active Stable?

Viare att som det är nu så tror jag att marknaden lossnar förr eller senare. De som då haft några unga hästar på tillväxt kan få bra betalt för sin nyinridna häst.
Det verkar även som att många hobbyuppfödare inte tagit så mycket föl på sista året, även de som haft större uppfödning börjar avveckla.

Kan man vänta ut så är det ju bra. Men måste man banta verksamheten nu så är det bästa affären att äta upp hästen. Inga foderkostnader och inga utgifter på kött närmaste halvåret, det blir ganska mycket pengar att slippa lägga ut det.

//Waern
 
Sv: Mockning - en dygd.

Brukar inte vistas i hagar i Stockholm, så jag har inte sett det, men det vore väl riktigt bra om man kunde lagstifta bort sådana dåliga förhållanden för hästarna.

Det är ju faktiskt inte en mänsklig rättighet att ha häst!

Har man inte möjlighet att hålla dom på ett bra sätt så ska man heller inte ha någon!

Det är ju lika illa i de flesta Storstäder tyvärr.

Håller verkligen med att det inte är någon rättighet att ha häst. Och enda sättet att komma förbi dåliga förhållanden är ju att lagstifta. Det sorgligaste är att det ens skall behövas.

//Waern
 
Sv: Mockning - en dygd.

Men jag förstår inte hur du menar med att hästarnas användning skulle öka med ett Active Stable?

Nej det hänger ju inte ihop alls.
Men den verksamhet som bedrivs och skall bedrivas på den nya platsen fungerar mycket bra ihop med tur-ridning.
Det handlar om camping och turism.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Jag funderar så på vad som skulle hända om man satte starkare djurskyddsregler på hästhållningen.
Hur starka?
Och vad händer rent praktiskt/politiskt?

Går det rent opinionsmässigt?

Jag vet inte riktigt hur stark ridsporten är som politisk påverkansgrupp (inte särskilt, skulle jag säga, med tanke på hur kommunal finansiering av fotboll&hockey versus ridsport ser ut i de flesta kommuner), men flertalet väljare rider ju inte i alla fall.

Jag tycker inte att det är en mänsklig rättighet att ha häst eller ens rida, och än mindre att hålla häst under bristfälliga former.

Om hästbranschen är dels ekonomiskt svag - vilket ju en del tyder på, med många små företag med tveksam lönsamhet - dels bygger på oschysst djurhantering, så adjöss. Så ser jag på saken.

Men jag tror att vi kan hålla häst ganska bra, om vi går in för det och låter det kosta tid och pengar. Vill vi inte lägga det som krävs, så kan vi ju göra något annat i stället.

Men du svarade inte på min fråga. ;)

Varför jämför du din egen hästhållning med sådan du tycker är sämre? Hur illa vi än håller våra hästar, kommer det ju att finnas de som är ännu sämre hållna - en del är ju djurskyddsfall, tex.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Nej det hänger ju inte ihop alls.
Men den verksamhet som bedrivs och skall bedrivas på den nya platsen fungerar mycket bra ihop med tur-ridning.
Det handlar om camping och turism.

Ja då är det ju alldeles ypperligt med ett active stable! Och väl där får du tjacka en dammsugare eller nått för skitgörat.

Men då skall du ju inte äta upp hästarna! Är de av god kvalitet så är det ju läge att ha dem kvar för att skola dem och använda dem i verksamheten om några år.


//Waern
 
Sv: Mockning - en dygd.

Men du svarade inte på min fråga.

Jo det var svaret på frågan.

Kanske kombinerat med att några började att yla om att Länsstyrelsen kanske borde besöka mig.
Och på den nivån är det ju inte frågan om.
Men jag fick tanken då.

Vilken nivå skall det egentligen vara som är den lagliga nivån?
Och så såg jag för min inre syn alla dessa stall som jag kör förbi när jag arbetar och hur det faktiskt verkligen ser ut.
Och det är tillåtet då för det är ju ridskolor och stall som alla ser varje dag.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Och väl där får du tjacka en dammsugare eller nått för skitgörat.

Något av typen minitraktor kommer nog att behövas för både det ena och det andra.
ATW kanske?
Så att det blir lätt att skrapa ihop skiten.

Och så kan jag redan från början bygga anpassat för maskinell mockning.
Här så har det mera blivit litet hur som efter hand som behov har uppkommit och det blir litet oplanerat på något vis.

Jo det är trevliga hästar som passar i verksamhet.
Dumt att äta opp dem.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Nu har jag ströläst ganska många av de senaste inläggen och jag har några frågor till dig.

Hur svårt kan det vara att mocka både lösdrift (gruppbox som du kallar det) och hagar minst 1 gång vecka så att det håller sig snyggt?! :crazy: Orkar man inte hålla efter sina djur borde man inte ha några! :mad:


/P som anser att hästen skall ha det minst lika fint och fräscht som en själv! :love:
 
Sv: Mockning - en dygd.

Lite OT kanske men har du sett hur merparten av de sk hagarna ser ut i tex Stockholm?

Det är ridbanestora lergegga-tappa-stövlarna-och-trilla-och-ela-sig-på-tråden-varning på de flesta faktiskt.

Och att någon tänker tanken att mocka en sån är typ lika med noll för det går inte att vare sig få in eller ut en skottkärra för hästarna går i leran upp till halva skenan.

:eek::eek: En sån liten yta skulle jag aldrig kunna låta bli att mocka.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Hur svårt kan det vara att mocka både lösdrift (gruppbox som du kallar det) och hagar minst 1 gång vecka så att det håller sig snyggt?!

Det beror ju helt på vilka andra katastrofer som måste tas om hand först.
Ibland så är det mycket svårt att ens få ihop det allra mest akuta.

Själva handlingen - att mocka - är ju inte det minsta svår.

Livet är ibland i vägen för sig självt.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Fast har man så mycket andra problem borde man inte ha hästar förens man har tid att sköta både problem och hästar.

Hästarna har inte valt att bo hos oss, därför är det vår :devil: skyldighet att se till att dom har det bra!!
 
Sv: Mockning - en dygd.

Ja om man inte har något annat som måste göras så är det ju lätt att ta hand om hästar på alla möjliga arbetskrävande sätt.
Men det fungerar inte alltid så även om man från början planerade det så.

Och då så måste man prioritera.

Livet är sådant.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Fast har man så mycket andra problem borde man inte ha hästar förens man har tid att sköta både problem och hästar.

Men om hästarna redan står där då?
När problemen liksom kommer?

Skall man gå ut och skjuta hästarna då?
Eller försöka att reda ut det hela och ta nya tag senare?
 

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
3 993
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp