Mockning och tvåbenta som är i vägen i ridhuset (utbruten ur Dressyrsnackis)

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Piaff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 3 251

Bukefalos 30 år!

Du får klaga till typ stallägaren eller något så kanske de kan få lite info om hur man bör bete sig i ett ridhus där många ska samsas!
Jag funderar på det, dock är hon själv en ”stå i ridhuset när avkomman rider” eftersom dottern hoppar, så hon själv är ofta då ute och mockar och flyttar hinder. Så jag får väl sitta här och onda mig istället. 😬

Det där är nåt som kan reta gallfeber på mig. Att stå och hänga med en häst i ridhuset alt förälder som står och filmar när en är flera i ridhuset. Har ett psr gånger sagt åt folk som står och filmar att se upp för att hästarna jag ridit varit lite vilda och inte haft full styrning. Det blir ju farligt när de står och filmar och inte märker vad som händer runt dom..
Ja Fumo kan ju vända och stanna ögonblickligen men Doris exempelvis har ju inte samma styrsel. De känns inte riktigt medvetna om att det stör eller är farligt heller. Och de STÅR inte och filmar, de springer runt! Som en privat kameraman.

Vid ridning som inte är organiserad träning och man är själv (eller typ två) så kan det ligga kvar under passet om det inte ligger på ett dåligt ställe, och är det på ett dumt ställe så mockar man i sin nästa skrittpaus typ.
Hoppar ni av för att mocka under skrittpausen?😅
Hade jag aldrig orkat😁

Hoppar ni av för att mocka under skrittpausen?😅
Hade jag aldrig orkat😁
Jag känner till ett ridhus där man ska mocka efter varje bajs-alternativt om man rider själv inte rida i det. Jag ser inget konstigt i det , att hålla underlaget fräscht måste vara prio ett typ.
Och hoppryttare hoppar ju av ffa om de rider själva för att fixa med hinder, kan inte vara så svårt att hoppa av o mocka.

Jag blir alltid lika förvånad när det går någon, oftast en mamma, och bara plockar upp bajs efter hästen som det egna barnet rider när det är fler ekipage på banan. Underlaget blir ju lika mycket påverkat oavsett vem bajset kommer ifrån? Hos oss är regeln att när man är klar plockar man allt bajs på banan, inte bara efter egen häst utan även om någon annan bajsat. Jag får erkänna att vi själva också försöker undvika att rida ner bajs i underlaget, för det mesta går det ändå att parera någorlunda (och det händer att jag stannar också, om det är lämpligt) Jag kräver inte det av andra.

Jag tillhör lag ”FÖRBJUDET rida ned bajs i underlaget” 🫣
Mår nästan illa på tävling när man är tvungen strunta i den regeln 😅

Så för mig är det jätteschysst om nån mockar, stör kortare tid än vad det gör att tappa en långsida (men man kan ju rida innanför) osv.

Jag är oxå team mocka direkt om det finns möjlighet!

De flesta här där jag tränar brukar ju inte va ivägen när de mockar. Så trist när folk rider ner skit i underlagen, för det är ju väldigt många som rider igenom skiten istället för att väja.

Är så trött på mockslarv på klubben, vi är två mockpoliser som med jämna mellanrum får skriva ut i vår ridhusgrupp och påminna folk att mocka efter sig för att folk struntar i det

Tycker även det är störande med folk som skickar ut skit på parkeringen om de kommer till träning med transport. Så himla respektlöst. Eller sopar ut strö över lemmen. Sopa in det i transporten och fixa till det hemma, andra vill väl inte ha en massa bös på parkeringen.

Men om din häst tex skiter på volten eller kortsida/långsida så rider du väl inte över skiten oavsett om det är träning eller inte?

Om ni stör er på att det är folk ivägen när ni rider dressyr - gissa då hur det är när man hopptränar.... :banghead:

Jag har aldrig ridit Någonstans där det varit så petigt med bajs i ridhuset/på ridplan! Tack och lov! 😅
Normen har alltid varit att rida som vanligt och mocka efter sig efter passet.
Vid träning har jag dock varit med om att tränaren haft en bajsskopa och plockat sporadiskt där det varit lämpligt.

Jag har stått på anläggning där det var mycket strikt med att man alltid sitter av och plockar upp allt efter sin häst DIREKT. Hörde dock till reglerna att ridhus/banan är till för hästar/träning, övriga människor på marken håller sig utanför. Undantaget tränare och eventuella snälla sällskap som ibland kunde smyga in och mocka vid behov då. Men de var ju mindre ivägen och snabbare än när en ryttare med häst i släptåg ska göra detsamma 😅

Jag TROR det var godkänt att avvakta om man var helt ensam. Om man förstås kunde undvika att trampa i det resten av passet och tog bort allt efteråt eller när någon mer kom dit. Det var fler än jag som gjorde så iaf, och passade på att plocka upp åt varandra innan man hunnit sitta upp i så fall.

De flesta ställen jag varit på är nöjda bara man kommer ihåg att mocka när man är klar. Jag är personligen noga med att inte rida i bajset så det trampas in i underlaget. Men vi är sällan ens två ekipage samtidigt i paddocken i nuvarande stall, så det är lätt att undvika. Vid fler ekipage skulle jag nog fortfarande sitta av om min häst råkade bajsa på spåret, av vana och för att stallägaren skulle bli glad även om det inte är regel.

Men jag tänker att någon äger underlaget och att ett underlag kostar pengar och att bajs som inte tas bort och rids i och trampas ner åldrar underlaget fortare och fördyrar den biten , det är alltså till slut någon annan som får betala för bajsslarv, det är väl bara o tänka som så hur man vill ha ett eget dyrt underlag skött, inte sjutton vill man ha bajs i det?

Oj, vilken jobbig attityd att både bli irriterad på att det plockas bajs och dessutom inte väja för det när man rider! Precis en sådan jag inte vill dela ridhus med.
(Men du har säkert andra mer positiva egenskaper, så innan alla exploderar för att jag skriver så vill förtydliga att det är just bajs-i-ridhuset-attityden du beskrivit här jag menar. Inget annat. )

Jag har aldrig upplevt det som störande att folk mockar under tiden jag rider? I värsta fall får man kanske lägga en volt eller vända över banan typ, men det förstör inget för min del. Så kan det ju lätt vara på en framridning också tex. Har inte ens upplevt det som störande när ”ponnyföräldrarna” mockar under gruppträning i markarbete/hoppning, de har alltid varit bra på att hålla sig ur vägen där det rids och göra små insatser när det passar.

I alla stall jag stått i har det varit ok att låta bajs ligga tills man är klar. Ingen har krävt att man varken hoppar av eller undviker att rida i det till varje pris, även om det uppskattas att man försöker att inte rida ner det i underlaget. När man är klar mockar man, gärna allt som finns i ridhuset om det går utan att störa. Ligger det tex på en volt där någon rider träning kanske man inte mockar där precis just då. Folk som följer med till fots har ofta varit redo och mockat efter alla hästar, inte bara sitt eget barn tex.

Oj, vilken jobbig attityd att både bli irriterad på att det plockas bajs och dessutom inte väja för det när man rider! Precis en sådan jag inte vill dela ridhus med.
(Men du har säkert andra mer positiva egenskaper, så innan alla exploderar för att jag skriver så vill förtydliga att det är just bajs-i-ridhuset-attityden du beskrivit här jag menar. Inget annat. )
Låter inte som att jag skulle vilja dela med dig (och några andra här) heller så det är väl tur jag slipper.

Men alltså, jag sitter alltså på en dyr träning, men får väja konstant för folk som kryssar runt i manegen med grep i näven under hela passet, samt diverse annat. Jag tänker inte då dessutom sitta och speja efter bajshögar som jag också ska förväntas väja för. Vad blir det för vits att träna till slut?

Jag siktar liksom inte aktivt på högarna men bryr mig heller inte det minsta om jag råkar rida i dem. Om det då innebär att jag har ”dÅLiG AtTiTyD” så är jag helt ok med det faktiskt. Jag tycker det är ett rent otyg att vara ute och fara i manegen, rimligtvis fixar man sin mockning lite snabbt när det är överlämning mellan lektionerna.

Jag har aldrig upplevt det som störande att folk mockar under tiden jag rider? I värsta fall får man kanske lägga en volt eller vända över banan typ, men det förstör inget för min del. Så kan det ju lätt vara på en framridning också tex. Har inte ens upplevt det som störande när ”ponnyföräldrarna” mockar under gruppträning i markarbete/hoppning, de har alltid varit bra på att hålla sig ur vägen där det rids och göra små insatser när det passar.

I alla stall jag stått i har det varit ok att låta bajs ligga tills man är klar. Ingen har krävt att man varken hoppar av eller undviker att rida i det till varje pris, även om det uppskattas att man försöker att inte rida ner det i underlaget. När man är klar mockar man, gärna allt som finns i ridhuset om det går utan att störa. Ligger det tex på en volt där någon rider träning kanske man inte mockar där precis just då. Folk som följer med till fots har ofta varit redo och mockat efter alla hästar, inte bara sitt eget barn tex.
Tro mig, jag hade inte stört mig om det var bara ”i värsta fall får man lägga en volt”.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar