Bukefalos 28 år!

Mode i kraftfoder?

Sv: Mode i kraftfoder?

Morran skrev:
Är det bara jag, eller verkar det inte som allt fler och fler som påstår att deras häst inte "tål" hel havre?

Min häst klarar inte havre alls för hon blir galen. Men jag ger inte färdigfoder heller utan krossat korn. mineraler, vitlök och annat som kan tänkas behövas och framförallt mycket grovfoder. :D
 
Sv: Mode i kraftfoder?

diamonia skrev:
Den havren du pratar om är Matildahavre som inte innehåller lika mkt energi som vanlig havre. Om det är mer fett i vet jag inte för jag är inte så påläst!
Energi, alltså MJ, är ju vad fett innehåller så hur menar du?

I övrigt, så tror jag att mode gällande foder kan utsträckas till tillskott också och att det faktiskt är av välönskan man ger sin häst det. Dock ibland utan större kunskap om ens grunderna, som är det man borde sätta sig in i om man vill sin fyrfota vän väl.

Men att lära tar tid, och att köpa en burk eller säck färdigfoder går snabbare så jag tror att vi ibland har för bråttomt. Att sunt ifrågasätta sina tankar och fundera ett varv till ibland är inte så dumt.
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Jag kommer inte ihåg men TROR inte att det var Matildahavre faktiskt. Guldhavre känns mer bekant men det är ju som vilken havre som helst.... Hursom så skulle det iaf vara mer fett i och då skulle hästen inte tappa hela överlinjen (som den tydligen gjorde i vintras/våras) och bli mindre pigg pga att den fick den här havren... Jeje, säger då det.
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Ideaal skrev:
....och då ska jag gå ett steg till och säga; vad är det för fel på hö/gräs? Hästar är inte gjorda för att äta en massa kraftfoder alls. Ge hästar fri tillgång på hö så klarar de allra flesta sig bra på det (om värdena är OK i höet). Får de fri tillgång på hö och mycket utevistelse så har de all sysselsättning de behöver. Det vill säga äta större delen av dygnet, sedan vila lite däremellan och kanske varvat med lite lek för dom som uppskattar det.
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :banana: :banana:
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Visst tusan går det mode i fodret !
Inte bara i fodret förresten utan allt som har med häst att göra känns det som.
Och många tror blint på rent hokus-pokus...

Jag har tom fått höra påståenden som att deras häst blir het av hel havre men inte av krossad sådan ???

Eller att svarthavre (vilken för mig hör hemma i 1800 tals miljö) skulle vara bättre för hästen än vanlig gulhavre, rent nonsens.

Alger har visat sig kan vara rent skadligt för hästen...

Tur att det finns ställen som SLU som faktiskt bedriver forskning, utan att vara stenhårt knuten till vissa stora fodertillverkare.

Silage gör för det mesta att det i producentled behövs mindre arbetskraft eftersom det mesta sköts maskinellt, fördel för bonden helt enkelt.
DET i kombination med trender har lett till omställning mot silage när det kommer till hästfoder.
Själv använder jag hö eftersom det oftast är mer lätthanterligt för KONSUMENTEN.
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Om en häst får ha en stor naturhage som innehåller alla de örter och grästyper som en "vildhäst" har tillgång till så behöver man inte ge något alls. Men eftersom att vi stänger in hästarna i hagar så får dom inte tillgång till de örter som exv ger salt- och mineraltillskott.
Vildhästarna har tex bark, jord mm att äta, och vad har "våra" att äta i en liten rasthage?!
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Problemet med att tillsätta för mycket salt i maten är att det ökar utsöndringen av kalcium, dvs urkalkar skelettet.

Mer finns att läsa här, med referenser:

http://www.staffanlindeberg.com/Osteoporos.html

"B ÖKAD KALCIUMFÖRLUST I NJURARNA
Lägsta "obligatoriska" utsöndringen hos västerlänningar är 100 mg/dag
- ökar dock med saltintaget
- 25 g beräknas förloras per dag om saltintaget ökar med 100 mmol (175 är genomsnitt i Sverige)
- motsvarar 1% benförlust per år"
 
Sv: Mode i kraftfoder?

badanka skrev:
Jag som tycker det känns proffsigare att "blanda foder" själv.. :P
Men de flesta jag mött som säger att deras hästar inte tål havre, brukar snarare mena att hästarna blir lite piggare än normalt..

Ja, det känner jag igen;)...förra nordisen tålde inte pellets (Krafft) då hon fick nässelutslag...fick korn, soja och fri tillgång på hö istället. Användes i skogskörning samt ridträning. Hon fullkomligt exploderade på havre, helt som krossat. När vi ökade träningen ville jag ge henne lite extra och slängde på lite havrekross...han som körde henne kom tillbaka med henne på eftermiddagen och frågade vad i himmelens namn det tagit åt hästen??? Hon hade varit lite "överhet" om man så säger... :o
Tog bort havren och hon blev lugn och fin igen.

Lånade senare ut henne till en ridskola med förmaning om att inte ge henne havre...så ringde en kompis och talade om att hon gått förbi hästens box...och där klättrade hästen formligen på väggarna...och mycket riktigt...någon hade missat det där om havren och gett henne det...Sen klarade dom inte av henne i övrigt heller så hon fick komma hem igen.

Jag har aldrig varit med om någon annan häst som reagerat så på havre...men nu är jag också försiktig med det. Fri tillgång på bra hö är rutinen här. :cool:
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Jo, fast argumentet håller inte riktigt. Man kan ha mångfald i vall, det är bara att köpa fler "fröpåsar"...fast det kräver liiite engagemang och ett helt liv (helst uppåt 15 generationer) av erfarenheter.

Hö behöver inte vara av enbart en sort (eller tre timotej, ängsvingel och en skvätt rajgräs) men kan läsa på och prova fram ett underbart örthö som luktar som en soldränkt sommaräng :angel: typ,

man kan tillbringa halva sommaren på alla fyra iförd myggbett och lupp för att undersöka om det verkligen är påsens örter som kommer upp ur marken eller om det är ogräs...

beställa frö från halva norden av sorter man kommer aldrig att kunna uttala för att några tusenlappar senare glatt konstatera "den arten växer visst inte här :crazy: "

eller rusa ut på gärderna vid snö smältningen, tappa ena stöveln i gyttjan för att konstatera att "fan, den sorten var inte vinterhärdig :eek: "

Så står man här, efter tre års bonde-erfarenhet och kör fram till närmaste granngården för att gladligen fylla bilen med det som känns som den absolut smidigaste alternativ: KRAFTFODER!
men jag ger inte upp om 14 generationer kommer hästarna i min släkt att slippa alla varinter av kraftfoder! :D
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Jo jag tycker det är fler och fler som påstår det. Trodde det själv förr med :o
Visst det stämmer nog på vissa hästar, men långt i från så många som det verkar.
Jag tror att det kan bli så, om man ger oanalyserat grovfoder + t.ex havre.
Då kanske grovfodret innehåller mkt mer energi än man tror, hästen blir stissig och vips så skyller man på havren. Eller något i den stilen.
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Nja, jag har en häst som inte kan äta havre. Eller, kan och kan, det slinker ju ner men det blir inte särskilt kul för varken henne eller mig på träning eller en uteritt. Hon är väldigt het redan, av naturen. Får hon havre sätter det sig bara i huvudet, hon ser spöken och får vansinnesutbrott så fort hon inte får som hon vill. Typ, säger jag höger och hon vill vänster men jag håller fast vid att vi ska till höger, då smäller det. Hon blir inte så om hon äter foder utan havre, så faktiskt, vissa hästar "tål" inte havre.

Men du har nog rätt i det du säger, folk fodrar med kraftfoder för att det är "roligare" än hö, tror att hästen presterar bättre på 5 kg kraftfoder än på samma mängd hö.

Det roligaste jag hört, som faktiskt visar att du nog har rätt i ditt argument om tuffa namn var när jag berättade att jag fodrade med KRAFFTS produkter.

-"Krafft, det är ju svenskt. :mad: Jag fodrar med ...blablabla..."
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Tro mig, mitt heta & stressiga vbl kan INTE äta ren havre. Jag har provat 2 ggr och det går inte, så varför utsätta henne och mig för det då det finns annat foder?

Det som fungerar bäst på henne är Fibergi.
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Ja fast min travare blev av med sin enorma mugg när havren uteslöts under ca ett år, sen kom den inte tillbaka när havre återintroducerades fast då blev inte givan så stor bara underhåll
 
Sv: Mode i kraftfoder?

När jag fick hem min kallblodstravare för snart fem år sedan fick jag höra att hon absolut inte fick äta havre, eftersom hon blev alldeles tokig av det.
Till att börja med fick hon anat kraftfoder, men efterhand började vi smyga in havre. Som mest har hon stått på 3 kg/dag - utan att vara het. :D

I somras blev hon lite väl rund och tämligen trött. Istället för att öka på havren minskade jag. Nu går hon på 1 kg/dag och är jättepigg och alert, utan att vara het.

Immer
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 385
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 282
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Och hur mycket kraftfoder/giva är lämpligt? Min häst äter typ ingenting medan hans kompis nog kommer behöva äta en hel del. Var drar...
Svar
14
· Visningar
2 027
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp