Bukefalos 28 år!

Hur många fodringar/dag?

the_connemara

Trådstartare
Och hur mycket kraftfoder/giva är lämpligt?

Min häst äter typ ingenting medan hans kompis nog kommer behöva äta en hel del. Var drar man liksom gränsen för när man behöver dela upp kraftfodret på en giva till? Eftersom jag har eget stall så bestämmer jag ju helt själv rutinerna.

Är det tex lönt att dela upp 0,6 kg betfor och 1 kg havre på 3 gånger istället för 2 gånger? Eller hur tänker man? Vissa hästar äter ju så mycket/mål flera gånger per dag. Men en häst som äter det totalt kanske ändå mår bättre av att det delas upp?

Hösilage och halm kommer de ha tillgängligt dygnet runt.
 
Sv: Hur många fodringar/dag?

Jag hade inte orkat bry mig om att dela upp ifall det inte var nödvändigt.
Börjar det handla om mängder över 2 kg per tillfälle hade jag dock gjort det.

Så länge hästen orkar och äter rätt mängd grovfoder vid samma tillfälle den fått kraft brukar jag tänka att det är lugnt..annars bör man tänka om
 
Sv: Hur många fodringar/dag?

Maxgiva spannmål per utfodringstillfälle= 4 hg= 400 gram= 0.4 kg per 100kg kroppsvikt hos hästen. Dvs en häst som väger 400 kg, kan få upp till 1,6 kg per utfodringstillfälle, en som väger 600 kg kan få upp till 2,4 kg per utfodringstillfälle.

Jag skulle välja att dela upp givorna, eftersom de, enligt min erfarenhet, verkar tillgodogöra sig fodret bättre om de får mindre givor flera gånger om dagen. Men, hur du väljer att göra beror ju också på vad som är praktiskt möjligt för dig.
 
Sv: Hur många fodringar/dag?

jag hade gett ett 1/2 kg havre morgon och 0,6kg betfor + 1/2kg havre kväll, 1, man slipper lägga betfor i blöt på morgonen, och kan ha havren framme i en hink med lock redo att bara ösa i krubban, när man halvt sovande drar sig ut i stallet och fodrar tidigar morgonar.
2 , för att jag har det så nu :p. fast fodrar med pellets, bara en häst får kraft på morgonen och då är det smidigt att ha det färdigt. + att hästen inte tycker om när pelletsen har stått med betforen så allt blivit sumpigt.
 
Sv: Hur många fodringar/dag?

Typ kl eller nåt

Tack för era tankar!

Jag är van vid att hästen kommer in och äter lunch o middag och känner mig så himmelskt blödig. Jag vill liksom ta in hästen åtm när jag kommer hem från skola/jobb på em vid 17-18. Lunchfodringen har mitt sinne accepterat eftersom det för mig är helt omöjligt.

Men vissa dagar så kommer vi inte hem direkt efter jobb utan snarare till intag på kvällen (det där sociala livet måste man tydligen oxå ta hänsyn till, åtm enligt min sambo :mad: och det är ju faktiskt trevligt oxå egentligen =/), visserligen kanske det handlar om typ 2-3 gånger i månaden max men jag gillar inte att bryta rutiner (eller iaf inte att strunta i en fodring som vanligtvis sker en viss tid). Så på så vis kanske man skulle ge kraftfoder på morgonen (6-7) och på kvällen tillsammans med morötterna vid intag (21)? Och tar man in ridhästen för ridning när man kommer hem efter jobb så kan de få maten då istället och den andra hästen stå inne och äta i lugn o ro, och så bara morötter på kvällen sen? Blir det konstigt?
 
Sv: Hur många fodringar/dag?

Maxgiva spannmål per utfodringstillfälle= 4 hg= 400 gram= 0.4 kg per 100kg kroppsvikt hos hästen. Dvs en häst som väger 400 kg, kan få upp till 1,6 kg per utfodringstillfälle, en som väger 600 kg kan få upp till 2,4 kg per utfodringstillfälle.

Jag skulle välja att dela upp givorna, eftersom de, enligt min erfarenhet, verkar tillgodogöra sig fodret bättre om de får mindre givor flera gånger om dagen. Men, hur du väljer att göra beror ju också på vad som är praktiskt möjligt för dig.

Men NÄR väljer du att dela upp givorna? Vid vilka mängder och till hur många givor?

Det är ju det klassiska svaret "fodra 4 ggr/dygn" eller "ge hellre fler små givor än få stora". Men det är kanske inte lönt att dela upp 0.4 kg betfor och 0.4 kg havre på 4 givor tex?

Jag räknar med att få trixa lite innan både jag o hästarna lärt känna varandra men det hade samtidigt varit skönt att från början ha en viss lite genomtänkt rutin att komma in och sedan ändra om behov uppstår.

Min häst har tex inte alls varken ätit, druckit eller betett sig "som vanligt" sedan hans flytt så jag har fått modifiera lite men vill samtidigt inte helt ändra om bara för att det inte funkar. Hästen måste ju få en chans att komma in i systemet oxå liksom. Numera byter jag tex täcke direkt när frukosten är serverad och mockar sedan under tiden. Jag som alltid tyckt "låt hästen vara ifred med maten!" och min häst har verkligen tyckt detsamma :p
 
Sv: Hur många fodringar/dag?

Det blir inte alls konstigt skulle jag säga :)

Sedan tycker jag att det är bra att inte nödvändigtvis göra EXAKT likadant varje dag. Är hästarna vana vid att maten kan komma lite olika tider brukar det inte vara några problem. Har man helt fasta rutiner blir det svårare den dagen man inte kan följa dem. Givetvis får man se till att de inte står för länge utan grovfoder, men att ge kraftfoder i samband med ridning eller senare på kvällen spelar mindre roll.
 
Sv: Hur många fodringar/dag?

alltså dom har ju fri tillgång på grovfoder hela dygnet. vad är problemet med lite oregelbundenhet på en kraftfodergiva/givor :D
 
Sv: Hur många fodringar/dag?

Men NÄR väljer du att dela upp givorna? Vid vilka mängder och till hur många givor?

Det är ju det klassiska svaret "fodra 4 ggr/dygn" eller "ge hellre fler små givor än få stora". Men det är kanske inte lönt att dela upp 0.4 kg betfor och 0.4 kg havre på 4 givor tex?

Jag räknar med att få trixa lite innan både jag o hästarna lärt känna varandra men det hade samtidigt varit skönt att från början ha en viss lite genomtänkt rutin att komma in och sedan ändra om behov uppstår.

Min häst har tex inte alls varken ätit, druckit eller betett sig "som vanligt" sedan hans flytt så jag har fått modifiera lite men vill samtidigt inte helt ändra om bara för att det inte funkar. Hästen måste ju få en chans att komma in i systemet oxå liksom. Numera byter jag tex täcke direkt när frukosten är serverad och mockar sedan under tiden. Jag som alltid tyckt "låt hästen vara ifred med maten!" och min häst har verkligen tyckt detsamma :p

I det stall jag står utfodras hästarna fyra gånger om dagen. Samtliga får hö/hösilage vid varje utfodringstillfälle. Hästägaren har också möjlighet att ge hästen kraftfoder vid varje utfodringstillfälle om man så vill.

Min egen häst får kraftfoder morgon och kväll, andra hästar i stallet får kraftfoder enbart på kvällen, andra får inget kraftfoder alls. De gånger man, enligt mig, måste dela upp kraftfodergivan är när den når upp över maxgivan per utfodringstillfälle, dvs om min häst på 500kg ska ha mer än 2kg kraftfoder/dygn. Rör det det sig om mängder under maxgivan kan man välja att ge allt i en och samma giva.

Jag brukar välja att försöka fördela maten så att kvällsgivan blir något större än morgongivan, eftersom jag vill att min häst ska hinna äta upp sin morgonkraft innan den ska ut i hagen (ibland är det bråttom!) och den har mer tid på sig att hinna äta klart på kvällen (hela natten!)

Om det är "lönt" att dela upp din aktuella fodergiva kan bara du bestämma.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många fodringar/dag?

delvis kl

Alltså det är typ största orosmomentet med att få hit kompisen (efter att Tiger ska sparka den vilket ägarna är mest rädda för), att den 7 och 24 november har jag inte möjlighet att fodra vid 17-18 utan då är det vid intag som gäller :o


Det får nog bli så att de äter frukost (betfor o havre) medan jag fixar med täcke och lite mockning (funkar iaf fint i nuläget) och så sätter jag kvällsmaten i blöt (betfor o linfrökaka) då också och så får de antingen maten efter skola om det ska pysslas med någon av dem på kvällen eller vid intag vid 21 om de bara ska gå i hagen. Låter det ok? Det känns faktiskt mer ok än att alltid ta in vid 17-18 och inte kunna enstaka gånger.

Eller såklart om den lille behöver mer tid att äta i fred eller behöver mycket mer mat så får jag ju ta in direkt när jag kommer hem och låta han äta såklart (och då dela upp kraftfoder på 3 ggr/dag), det märker man ju :)
 
Sv: Hur många fodringar/dag?

Herregud va stressar du upp dig om?

Mår du dåligt om du äter middag en timme senare än vanligt? Om nu hästarna är extremt rutinstyrda är det ju bara att ge kaftfoder morgon och kväll när hästarna tas ut eller in. Om de ska ha flera kg mat per gång hade jag delat upp givorna men inte annars.
 
Sv: Hur många fodringar/dag?

Låter som du redan har häcken full i fråga om hagkompis hästägare och behov ....:(
 
Sv: Hur många fodringar/dag?

Herregud va stressar du upp dig om?

Mår du dåligt om du äter middag en timme senare än vanligt? Om nu hästarna är extremt rutinstyrda är det ju bara att ge kaftfoder morgon och kväll när hästarna tas ut eller in. Om de ska ha flera kg mat per gång hade jag delat upp givorna men inte annars.

Låter som du redan har häcken full i fråga om hagkompis hästägare och behov ....:(

Var inte så negativa :p Jag vill alltid ha en plan som är genomtänkt men kan lätt ändra den efter input (såklart även efter hästarnas input). Att bara ge lite mat utan plan vill jag inte, därför jag frågar här bla. Det finns alltid många bra tankar och saker man själv inte tänkt på :)

Mao så funderar jag och frågar mycket innan jag kommit fram till något jag tror passar, sedan är jag skitnöjd när det funkar :D Och har oftast några stycken plan B att välja mellan - slipper börja fundera DÅ, byter bara plan liksom. Så funkar det mesta i mitt liv och jag känner mig ofta lugnare än genomsnittet :D
 
Sv: Hur många fodringar/dag?

Jag föreslår att du ger hälften av havren på morgonen o hälften på kvällen ihop med betfor. Du ger ju inte så mycket så det finns ingen egentlig anledning att dela upp det i fler givor. Så hade jag gjort och gör fast med andra fodermedel. Så länge det är ljust vid 17 tiden så får de kraften ute men när det är mörkt då så får de kraften vid intaget istället.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
739
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 343
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 078
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 024
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp