Modifiera eksemtäcke i manken

Shixle

Trådstartare
Hej, köpte ett eksemtäcke till pållen ifjol, men det blev inte använt mer än nån gång då det sitter som det gör. Mössan ska ju fästas vid manken, men det är omöjligt, glider dessutom ännu mer bakåt sen.

Min idé va att lägga in extra tyg bakom manken och "tippa" fram halsdelen så den går att få att stanna framför manken.

Någon som gjort något liknande och har nå bra tips? Typ hur långt ner man bör lägga in material och stretch lr inte?

Första myggorna igår 🙈
20230418_061329.jpg
 
Nu har jag aldrig använt exemtäcke så vet inte exakt hur det är uppbyggt så min kommentar är utifrån vanliga täcken.
Min erfarenhet är att när täcken åker bakåt över manken beror det på att det är för stort över halsen. Jag får ofta minska ner storleken på halsöppningen och när jag gör så ligger täcket still.
 
Nu har jag aldrig använt exemtäcke så vet inte exakt hur det är uppbyggt så min kommentar är utifrån vanliga täcken.
Min erfarenhet är att när täcken åker bakåt över manken beror det på att det är för stort över halsen. Jag får ofta minska ner storleken på halsöppningen och när jag gör så ligger täcket still.
Jo, så jag fått göra på andra täcken. Fairfield är alldeles för stora i halsen för honom, men vad göra när det är det som känna billigt nog att prova.

Provade att dra det här till kortaste inställningen i halsen, men det dras ändå bakåt av att det sitter med magplattan å runt bakbenen.
 
Jo, så jag fått göra på andra täcken. Fairfield är alldeles för stora i halsen för honom, men vad göra när det är det som känna billigt nog att prova.

Provade att dra det här till kortaste inställningen i halsen, men det dras ändå bakåt av att det sitter med magplattan å runt bakbenen.
Det är inte fästena för magplattan som behöver flyttas en aning? Kanske i kombo med tightare hals? Har bara gjort hyffsat enkla modifieringar på täcke men tror problemet bara blir värre med mer tyg i manken inte bättre.
 
Kanske sy i ett brett resårband på utsidan av täcket där det är för stort.
Sträck resåren ordentligt när du syr. Korsa de bakersta bakbens resårena
 
Kanske sy i ett brett resårband på utsidan av täcket där det är för stort.
Sträck resåren ordentligt när du syr. Korsa de bakersta bakbens resårena
Fast det är ju nästan för litet överallt utom just i halsen 😅
Han har 155 i storlek men är så lång fast smal i halsen. Även utan magplattan så hasar det bak..

Känns som att om man fick mer tyg/space i bogen så skulle det kanske kunna sitta fast runt halsen och runt magen, och sen kunna va lite halvslappt däremellan? Men man borde inte behöva gå ända ner till resårbiten vid frambenen va?

Så sjukt mysko passform på fairfield asså.. fick sy in flugtäcket i halsen och ta in magplattan jättemycket. Även på kompisens feta kallblod o.O
 
Fast det är ju nästan för litet överallt utom just i halsen 😅
Han har 155 i storlek men är så lång fast smal i halsen. Även utan magplattan så hasar det bak..

Känns som att om man fick mer tyg/space i bogen så skulle det kanske kunna sitta fast runt halsen och runt magen, och sen kunna va lite halvslappt däremellan? Men man borde inte behöva gå ända ner till resårbiten vid frambenen va?

Så sjukt mysko passform på fairfield asså.. fick sy in flugtäcket i halsen och ta in magplattan jättemycket. Även på kompisens feta kallblod o.O
Fairfield har typ alltid kass passform. Enorma i bogen.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Står lite i valet och kvalet på om jag Hööks eksemtäcke skulle kunna vara en idé, det som heter Shield nånting. Köpte ett Fly...
Svar
3
· Visningar
618
Senast: skiesabove
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 605
Senast: Lavinia
·
S
Utrustning Hej. Min medryttarhäst är en welsh cob med rund mage och nästan platt manke.. Kan inte sitta upp från marken utan att sadeln snurrar...
Svar
2
· Visningar
699
Hästvård Mitten av juni: Hästen gått på bete i en månad dygnet runt men ridits varje dag men ej så hårt. Hästen stallas in och börjar tränas...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp