Mörker - bra eller dåligt? (utbruten från Ni som bor långt ute på landet, vad jobbar ni med?)

Jag fick en påminnelse igår att jag är en riktig stadsmänniska. Jag åkte ut till stallet efter att det blivit mörkt för första gången den här hösten. Nytt stall som ligger längre bort från större vägar och belysning än förra stallet. Det var becksvart! Även de sista kilometrarna dit var becksvarta!! Jag är INTE van vid det! Här i stan är det ju aldrig riktigt mörkt. Det var nästan lite obehagligt. Och komiskt att jag är så van vid belysningen i stan att riktigt mörker blir lite läskigt.

o jag vantrivs i stan, även i mindre städer.
skönt på landet, vill ha långt till grannar och gillar mörkret.
Gåt ofta kvälls promenad över stock och stenboch sover i hängmatta. Så fint att ligga och titta på stjärnorna.
 
Jag vet inte om det är för att jag är uppvuxen med bebyggelse runt om mig, men jag hatar mörkret. Det är inte så att jag är mörkrädd, men jag njuter inte alls av att rida ut med pannlampa eller gå en promenad med hunden med pannlampa. Det skulle liksom inte hända! Det är en av anledningarna till att jag jobbar natt, för att jag ska kunna rida när det är ljust och jag ska hinna med allting medan det finns dagsljus. Jag tycker att vintertid suger! Sen jag flyttade ut på landet är dagen liksom slut för mig när det blir mörkt.

Sen uppskattar jag absolut stjärnhimmeln hos mig på landet, för det går ju inte att jämföra med hur det ser ut i staden.
 
Jag bor på landet, och är uppväxt på landet, är inte mörkrädd men hatar mörker. Jag blir lite deprimerad redan när ljuset börjar vända (tidigt på hösten) och ju mörkare det blir på dagarna desto tröttare och mindre produktiv blir jag. Vill ha mycket lampor på gården och hatar att behöva ha med pannlampa eller lysa med mobilen jämt. Nu längtar jag till att det ska vända igen och bli ljusare...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 322
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 166
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Har tänkt på det varje gång vi har bilat genom Sverige och nu när jag läste ”hur långt har ni till jobbet”-tråden kom jag och tänka på...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 953
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp