Mörkrädd och hus på landet, funkar det?

Sv: Mörkrädd och hus på landet, funkar det?

Fortsätter på din knapp; jag tycker det är skönt att ha det rtt mörkt inne och ljust ute. Då ser jag vad som händer där ute, men det är svårt att se mig i huset. Om man nu får för sig att det pågår nåt fuffens där ute.

Jag bor på landet, är uppvuxen på landet och ska nästa år flytta in i ett eget litet torp. Utan synliga grannar, tror det är 500 meter bilvägen till närmsta granne och kanske 200 m genom skogen. Precis som dig lady_vip bestämde jag mig för att inte vara mörkrädd när jag var yngre. Det var helt enkelt för jobbigt att släppa in hästarna på kvällen i mörkret om man samtidigt var livrädd för vad som fanns där... :p

Det har dock kommit tillbaka lite efter några år boendes i staden i lägenhet. Men jag håller med om att det även är läskigt med upplyst stadsmiljö. Jag har bott i villa nu i två månader i mindre samhälle, med grannar på var sida om huset. Jag konstaterade när det började bli mörkt tidigt att jag hade aldrig märkt om det blev inbrott eller liknande hos dem, och de hade nog inte sett nåt hos mig heller. Så det känns inte mer säkert med grannar bredvid än inga alls.
Jag kommer ha mild belysning så jag ser om jag vill gå ut med soptunnan till vägen i mörkret, och ta mig från bilen till huset. Även trivsam belysning som lyser upp träd och buskar. Sen ska jag ha stark belysning på husväggen vid ingången, kanske med rörelsedetektor. Samt även larm, och i framtiden en hund. Pannlampa och ficklampa ska alltid finnas tillgängligt både i huset och uthuset!
 
Sv: Mörkrädd och hus på landet, funkar det?

Jag var mörkrädd när jag var ung, jag vågade t.ex. inte släcka lampan samtidigt som jag tittade in i rummet utan var tvungen att släcka när jag var på väg ut och samtidigt vända ryggen åt det mörka rummet och snabbt gå därifrån. Har bott både i stan och i villaområde med mörkrädslan. Nu bor jag på landet och är inte längre mörkrädd (förutom om jag nyss sett nån läskig film...). På något sätt känner jag mig tryggare i visshet att det närmaste området kring vår gård är vårt och att jag känner marken och de saker som finns där utan och innan. Jag kan gå ut till lagården i beckmörker utan att det bekommer mig det minsta numera! Så det KAN bli bättre på landet, i alla fall blev det så för mig :)
 
Sv: Mörkrädd och hus på landet, funkar det?

Jag var har vart extremt mörkrädd (är mycket bättre nu) och jag tyckte det funkade bra trots allt. Växte iof upp på landet, i ett hus utan grannar, men då gick jag aldrig ut i mörkret själv. När jag flyttade till första huset på landet, som också låg isolerat, så satte vi in en lyktstolpe och sensorstyrda lampor som lös upp på natten när det behövdes.

Jag vande mig inte ordentligt förrän för snart 3 år sedan när jag köpte häst igen, efter 10 års uppehåll, och var tvungen att gå ut själv sena kvällar och tidiga morgnar. Då var det bara att bita ihop, ta med ficklampan och hunden och ge mig ut. Hundarna är kanon att ha när man är mörkrädd, tycker jag, för de inger en känsla av trygghet när de är med :)
 
Sv: Mörkrädd och hus på landet, funkar det?

Huset ligger utan grannar inom synhåll och still del omgärdat av mörk granskog. Åt ett håll är det dock öppet fält. Det är ca 500 m till närmsta granne och 2 km ner till landsvägen.
Det är ju perfekt för monster och spöken att angripa huset :nailbiting:. Varför säljer man ett sånt hus? Troligen för att det har spökat där typ nån gengångare som besöker huset då o då. Nått läskigt har säker hänt i huset också :crazy:.

Är ju också bra läge för galna människor att gå in o slå ihjäl folk. Sånt händer ju ofta verkar det som

Om du nu är så rädd som du säger så dumpa detta.
 
Sv: Mörkrädd och hus på landet, funkar det?

jag är inte direkt mörkrädd men granskog är väldigt läskigt på kvällen. skog över huvud taget tycker jag inte om.
främst då jag är rädd för dinosauriero_O.. jurasic park = mörk skog på ngt sätt. helt ologiskt men jag tycker fortfarande inte om mörka skogar :p
 
Sv: Mörkrädd och hus på landet, funkar det?

Själv tycker jag inte om att vara i upplysta utrymmen när det är mörkt, det innebär ju att jag syns, men jag kan inte se vad som finns utanför. Så jag vet inte om jag hade velat ha massa lampor/belysning överallt ute.

Detta håller jag helt och hållet med om!
 
Sv: Mörkrädd och hus på landet, funkar det?

Jag har också varit mörkrädd sedan jag var liten, men det går hur bra som helst att bo på landet. Vi bor i skogen och det är verkligen becksvart på kvällarna nu, men där är jag så van att gå att jag inte bryr mig det minsta. Du kommer vänja dig snabbt. Du är trygg där du bor. :)
 
Sv: Mörkrädd och hus på landet, funkar det?

Jag är fånigt mörkrädd, och bor i ett hus på landet med 500 meter till närmsta granne. Min man är borta då och då, och då sover jag helt seriöst med kniv i nattduksbordet:o

Vi köpte hund när vi flyttade hit, och för min del uppskattar jag att ha sällskapet även om hon skulle vara en usel vakthund om något hände. Jag trivs också otroligt bra i huset vilket ger stor trygghet, medan andra hus på gården ger mig rysningar även i dagsljus. För egen del kan jag inte låta mörkerrädslan styra, då fördelarna med att bo på landet är många för mig. Dessutom är det ju människor jag är rädd för- och det finns det få av här.
 
Sv: Mörkrädd och hus på landet, funkar det?

*OT*

Jag är lite nyfiken på att få veta VARFÖR man är mörkrädd och hur det kommer sig.
 
Sv: Mörkrädd och hus på landet, funkar det?

Jag bor på landet med få grannar och var vansinnigt mörkrädd när jag flyttade hit, men jag vande mig faktiskt! Nu har jag iofs fem hundar som alltid är med mig. Jag är fortfarande väldigt rädd stundtals och har tyvärr en alldeles för livlig fantasi..

Går aldrig ut på promenad när det är mörkt om inte sambon är hemma. Har alltid pannlampa med mig men har inte på den i rädsla för att se ett eller flera par lysande ögon jag inte vill se.. Tack och lov har vi mest åkrar runt vårt hus, skogen går jag knappt själv i, ens när det är ljust.

Efter fyra år är jag trygg nog på gården att kunna gå till pannan eller bilen när det är mörkt, eller rasta hundarna på gården. Inte tusan är det roligt alla gånger. Men som sagt, jag vant mig mer än jag trodde jag skulle göra!
 
Senast ändrad:
Sv: Mörkrädd och hus på landet, funkar det?

Jag bor på en liten gård utan synliga grannar, dock bredvid en grusväg med en gatlampa på.
Omgiven av skog, berg och vildmark åt ena hållet och grusväg, hagar och sedan älv på andra sidan.

Har tack och lov 2 hundar :) Ska jag ut när det är mörkt får någon alltid följa med! Min sambo är borta några dagar i veckan och sover hos sina föräldrar (närmre där han pluggar så han slipper pendla så långt) och det är väl inte så trevligt direkt. Särskilt när det knarrar, blir strömavbrott (!!!!!:eek:) eller när man hör djur vråla ute. Det brukar hänga ett gäng rävar precis bortanför vår hästhage mot skogen och jag är inte rädd för dom men det kan låta rätt mycket ibland.
 
Sv: Mörkrädd och hus på landet, funkar det?

Ungefär som jag då. Men jag har också vant mig även om vi inte har långt till grannar (ca 100 m). Fast jag hade inte velat vara ensam hemma på natten utan mina hundar. De håller mig sällskap och gör mig trygg.

Men visst får jag diskutera med mig själv att hästarna SKA ha sitt natthö även om jag är ensam hemma.;)
 
Sv: Mörkrädd och hus på landet, funkar det?

Är jag ensam hemma har jag alltid en lampa i hallen utanför sovrummet tänd på natten, trots att jag bor i lägenhet i stan.

Precis så har jag det :o Jag tänder lampor när jag ska sova ensam men då blir det för ljust och jag kan inte sova. Men släcker jag är jag för mörkrädd och kan inte sova.

Men när jag jobbat natt har jag både sovmask och mörkläggningsgardin :angel: :o

Ska bli intressant att följa tråden, ska läsa ikapp mig vid tillfälle. Nu jobba...
 
Sv: Mörkrädd och hus på landet, funkar det?

Men visst får jag diskutera med mig själv att hästarna SKA ha sitt natthö även om jag är ensam hemma.;)
Är så glad över att ha storbal med nät över i hagen så jag slipper det där, förra vintern fyllde jag mindre nät på kvällen och det var otäckt :eek:
 
Sv: Mörkrädd och hus på landet, funkar det?

Jag bor på landet med få grannar och var vansinnigt mörkrädd när jag flyttade hit, men jag vande mig faktiskt! Nu har jag iofs fem hundar som alltid är med mig. Jag är fortfarande väldigt rädd stundtals och har tyvärr en alldeles för livlig fantasi..

Går aldrig ut på promenad när det är mörkt om inte sambon är hemma. Har alltid pannlampa med mig men har inte på den i rädsla för att se ett eller flera par lysande ögon jag inte vill se.. Tack och lov har vi mest åkrar runt vårt hus, skogen går jag knappt själv i, ens när det är ljust.

Efter fyra år är jag trygg nog på gården att kunna gå till pannan eller bilen när det är mörkt, eller rasta hundarna på gården. Inte tusan är det roligt alla gånger. Men som sagt, jag vant mig mer än jag trodde jag skulle göra!


Märkte det idag när du ringde mig ;) :D
 
Sv: Mörkrädd och hus på landet, funkar det?

Fast å andra sidan när jag tänkt efter lite så var/är jag lika mörkrädd i en lägenhet mitt i stan. Så för min del rör det inte bara sig om mörkret i sig utan kanske snarare ensamheten. Trots det så tycker jag det är skönt att vara för mig själv så det är en väldigt underlig rädsla.
 
Sv: Mörkrädd och hus på landet, funkar det?

Som barn var jag extremt mörkrädd men nu är mörkret och skogen mina bästa vänner. Staden däremot, DÄR känner jag mig otrygg men här på landet låser jag aldrig dörren ens trots att jag bor bredvid en ökänd "smitväg" där det passerar en del skummisar, dessutom sover jag utomhus i hängmatta från tidig vår till sena hösten, ibland mitt i skogen eller på nån ö och paddla i ett kolsvart hav med bara stjärnhimlen ovanför är magiskt. :love:

Jag sa väl att det även spökar en del på gården? :angel:



*I skogen kan ingen höra dig skrika.*:devil:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 871
Senast: tuaphua
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 717
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp