Mörkrädd

Sv: Mörkrädd

KL

Jag har inte läst hela tråden, även om den är mycket intressant. Men jag reagerade på det här med hjälptyglar. När jag som liten, för hundra år sedan, red på ridskola så hade ridhjälmar och korta ridspön sin givna plats i ridhuset/ridbanan eller alldeles intill. Idag har jag dock märkt att hjälptyglarna istället har fått en given plats och ersatt hjälmarnas plats i ridhuset.

Sedan funderar jag på om det inte egentligen är bättre att lektionshästarna ibland går med någon form av hjälptygel, helt enkelt för att komma till en mer "ridvänlig" form. En form som inte sliter alltför mycket på hästen och där ryttaren kan sitta i sadeln och komma mer till ridning. Jag föreställer mig att den ryttaren kan rida lite "lugnare", alltså sitta mer stilla och lite snabbare kan lära sig inverka på ett bra sätt. Istället för att skumpa omkring på en häst som spänner ryggen och kör upp nosen och det bara blir en kamp. Om ryttaren lär sig inverka ordentligt så kommer denne senare ändå att kunna lösa situationer med t.ex. "stjärnkikare".
 
Sv: Mörkrädd

Jag håller med Solis faktiskt.
Om man nu pratar generellt och det är runt 10 oerfarna elever i en grupp, är det iaf enligt mig mycket bättre om hästen har en snodd och som sagt går i en mer "ridvänlig" form, tills ryttaren har lärt sig lite mer.
Annars blir det bara hästar med huvudet uppe i himlen och spända och ryttarna studsar runt på den spända hästens rygg, nej då tycker jag att en snodd är bättre.

Men däremot är det ju synd att de flesta ridskolor slänger på snodd i onödan, när det är erfarna ryttare som ska rida. Har själv råkat ut för det men tackade då nej till snodden, och då slapp jag den.
 
Sv: Mörkrädd

Ja det är ljuvligt att se.
Finns dessutom teori böcker att köpa i samma affär som man köper skolläroböcker som tydligen ska vara samma i hela landet, dvs man har en gemensam utbildningsgång.
Underbara böcker som verkligen förklarar ordentligt, ALLt inom hästeriet, inte bara ridningen.. Jag har dem för att lära mig spanska hästtermer :idea:

Ridhandboken? Sedan finns 'gnägg'serien som tagits fram för skolelever för att kunna få in häst på schemat. (mini-, midi- och maxi-gnägg, beroende på ålder)

Det där med snodd/inspänning tycker jag inte alls är att förakta! En häst som går i kamelform slits mkt fortare än om den går mer i ridform, plus att de flesta vet ju hur skumpiga hästar är när dom går och spänner sådär? Kan man ta ner huvudet så skumpar det mkt mindre, det blir som sagt inte fokus på att hålla sig kvar och man behöver heller inte fokusera på huvudet/tygeln utan på sin sits.

Håller också med om att det är föräldrarna man ska gnälla på och inte barnen! Barnen skulle ex. inte skriva på en lista och skicka till styrelsen om deras föräldrar inte sa att det var fel. Bortskämda/gnälliga barn har vi p.g.a. föräldrarna...
 
Sv: Mörkrädd

Nu missuppfattade du mig. vi har mkt barn upp till ca 12 år och sen vuxna. Även pensionärer, men bara ett fåtal mellan typ 12-30. Tror det beror på deras kultur.
 
Sv: Mörkrädd

Kan ju tillägga att jag bara vikarierar och det var första gången jag hade dessa barnen. Deras ridlärare brukar sätta på gummiband på hästen när den har rört på huvudet. Hade jag fått bestämma själv hade dessa barn fått rida med ledare minst ett halvår till för att lära sig hitta sin egen balans. Självklart vet inte en 8 åring vad en hjälptygel kan göra för skada. För det andra så varken dumförklarade eller var jag arrogant mot barna. Därimot blir jag ledsen när jag hör en 8 åring som lärt sig ordet hjäptygel innan dom ens kan hästens olika delar eller kan kratsa bakhovarna på hästarna. Dessa barn är hästarnas framtid. Detta är min personliga åsikt!
Överdriver eller ej.

Hmmm ta inte illa upp:D
Har du några barn själv??:o Lite nyfiken..
 
Sv: Mörkrädd

Att allt för många barn (och föräldrar) inte är ett dugg intresserad över att bli "riktigt hästfolk" är ingen nyhet! Likaså att det inte är som när jag började rida att man börjar rida för att man älskar hästar och vill lära sig ALLT om dem, så har det varit i många år!
Just det var orsaken till att en ridskola där jag jobbade ideellt i många år gick i konkurs! :grin: Helst skulle barnen ha hästen sadlad och klar på medellinjen, sedan få kliva av på medellinjen och gå hem. Att sadla, borsta och sådant gjordes med en suck! Likaså så var föräldrarna helt ointresserade av barnets intresse, släpp av sedan hämta upp när lektionen var slut!

Däremot så tycker jag att man mycket väl kan sätta på en lång snodd så ponnyer som har den ovanan inte kan rycka barnet ur sadeln. Om det var så den ponnyn gjorde? Om ponnyn bara "knyckte tygeln" så tycker jag eleven får stå ut, det går ju över så fort ungen lärt sig rida lite mer!

Det finns en anledning till att jag för många år sedan slutade ha barnlektioner och endast tog tonåringar och vuxna på ridskolan! ;)
 
Sv: Mörkrädd

*kl*
Jag har inte ridit på ridskola på många år eftersom jag har egen häst, men tittat på en del lektioner. I skåne var jag på en ridskola vars ridhus jag använde. Det var katastrof! Det flängdes bara runt i ridhuset, fick nypa mig i armen för att hålla tyst. Fick min skötare att sluta på ridskolan och ta privatlektioner på min häst. Hon lärde sig mer på 3 månader än vad hon gjort på 3 år typ... Läskigt! :eek:

Nu bor vi i Närke på egen gård och jag kan också intyga att det där med själva skötseln, borsta, gosa, smörja... det är borta. Inga barn här i närheten som är intresserade av det och de rider ändå på ridskola. Har mycket snälla hästar som gärna skulle bli pysslade med mer än nu men det finns ingen intresserad. Jag själv skulle, som någon annan sagt redan, blivit as-glad om någon frågat mig om jag ville bli skötare till en privathäst när jag var 10 år. Andra tider, andra tider.... kan tillägga att jag själv har barn och tänker jävlar i min lilla låda inte mocka hennes box om hon vill ha häst :devil:
 
Sv: Mörkrädd

Säger som dig, jag hade när jag var barn med glädje blivit skötare på privathäst och varit skitlycklig över att få ösa skit, rykta och pyssla!

Bra allafall att dina barn får ha häst om de vill ha häst med allt det innebär att ha häst! :laugh:

Jag tror faktiskt att en av anledningarna till att hästar numera inte håller för ridning och/eller är tråkiga att hålla på med beror på just att så många inte vill annat än att rida! Att rykta, mocka och sköta hästen är tråååkigt anser de, de har många gånger inte ens lärt sig mer än att rida när de får/köper häst!

Jag kommer eventuellt att ha två hästar i framtiden (min häst är dräktig). Det kommer pga heltidsjobb att innebära att jag inte hinner med båda hästarna hela tiden. Jag ska då förmodligen ha en kompis som medryttare, halvfodervärd eller vad man kallar det. Hon kommer då ha min ena häst ett par dagar/vecka som sin egen. Alternativet är att jag blir en "snabbhästägare" som struntar i att rykta ordentligt och betalar någon för att sköta marktjänsten, och det vill jag inte, jag ska själv sköta min häst fullt ut de dagar jag är i stallet, punkt!
 
Sv: Mörkrädd

Kl

Nu har jag inte läst hela tråden som vanligt, men tänkte komma med ett litet inlägg ändå:p

Jag jobbade som ridlärare på en friluftsridsola förut. Där fick man lära sig att borsta, sadla och tränsa innan varje lektion, en kvart gick åt till detta och 45 min till ridning. Mycket bra upplägg. Var 4:e gång hade man teori, då lärde man sig allt från hästens färger, till sjukdomar och foderstater, anpassat efter elevens ålder och kunskapsnivå. Häst bytades efter 4 ggr.

Man red ute alltid. På ridbana eller i skogen, nybörjare hade alltid ledare, oftast föräldrar eller äldre syskon. Det skulle alltid vara en anhörig på plats i nybörjargrupperna, vi förklarade att det här är ingen fritidsgård där man lämnar sina barn och sen kör iväg, det är en farlig sport och det är av största vikt att föräldrar är närvarande. Kom barnet dit utan ordentliga kläder skickades de hem igen. En nybörjare blir inte varm när h*n rider om det är minusgrader ute, och behöver således en vinterjacka! Vilket vissa föräldrar inte kunde förstå...

Jag tycker det är viktigt att man lär sig häst, inte att rida. man ser hur många som ridit på ridskola och sedan skaffar egen häst och inte kan något alls! För hästarna bästa ska man lära sig hur man tar hand om en häst, hur man känner igenom en häst osv osv...

Som pedagog är det jättevitkigt att se till varje individ. Vissa kan man pressa lite, och de tycker det är kul att utvecklas och få feedback, men för varje negativ sak man säger måste man komma ihåg att berömma lika mycket när man väl gör rätt! Vissa elever är räddare och behöver mer tid på sig, men ibland behöver de lite övertalning, man får boosta deras självförtroende så att de själva vågar tillslut, då får de en sund inställning till ridning.

Efter varje lektion hade jag en liten summering på någon minut med varje elev om ridpasset, vad som var bra och vad som var dåligt och vad eleven skulle tänka på till nästa gång. Detta gjorde jag i alla grupper, från knattar på 5 bast till "gubb-gruppen" där det bara var män i medelåldern som red. Det här tror jag är viktigt, för då ser eleven att man ser till alla, och att just den är lika viktigt som alla andra i gruppen. Duktiga elever kan lätt komma i skymundan för att man inte är lika "på" som på de som behöver mer hjälp, och de som behöver mer hjälp förstår att de inte bara gör dåliga saker utan även bra.
 
Sv: Mörkrädd

När jag började som 10-åring på ridskola så fick man inte rida alls första terminen. Första terminen bestod av en 10 gånger lång teorikurs. Där fick vi pyssla med hästarna, lära oss hur och varför man gjorde som man gjorde och läsa den nödvändigaste grundteorin. Vi fick lära oss att sadla och tränsa, leda hästarna på säkert sätt, lite anatomi, beteende, raser och färger, utrustninglära osv. Sista gången fick vi äntligen rida. De som hade ett genuint hästintresse och inte bara var där för att rida fortsatte uppåt i grupperna medans de som inte hade intresse nog rätt snabbt droppade av.

Minns att jag älskade de här teorilektionerna och sög åt mig som en svamp. Efter två ridterminer ansågs man vara så pass stadig i stallet att man fick bli skötare på en häst/ponny några ggr i veckan och ha stalltjänst på helgerna. Stalltjänsten som varade hela dagen för två personer belönades med två ridbiljetter per man som kunde lösas in när man ville på önskad häst på uteritt eller extralektion. Inte en chans att man bangade en stalltjänstgöring med ett sånt pris ;)

Man var verkligen delaktig i stallet och det skapade både merintresse och gav kunskap.
 
Sv: Mörkrädd

*kl*

Det finns bra ridskolor med gnälliga föräldrar också. Min brorsdotter ville börja rida och de valde närmaste ridskola. Första terminen handlade bara om hästvett, hur man tar han om hästen osv. Ingen ridningen över huvudtaget utan skötsel av häst och utrustning. Lära sig sadla och träns osv. Jag tyckte det var super hennes föräldrar tyckte det var skitkasst. Hennes pappa ändra åsikt när jag förklarat för honom men hennes mor som anser sig veta bäst om allt tyckte det var ren skit var väl bara att kasta upp ungen. :crazy:
 
Sv: Mörkrädd

Tycker några av er är lite väl hårda mot Donnaline. Har min privathäst inackorderad i en sidobyggnad till en ridskola och möter dagligen den där typen av barn hon berättar om - och likvärdigt dumma föräldrar, som servar sina barn med allt. Självklart blir barnen dryga om nån annan alltid gör allt åt dem! Om man aldrig behövt kämpa för något, uppskattar man det inte heller.
När mina barn var små ville de rida och det fick de - men bara så länge de skötte allt annat runtomkring också. De blev tidigt medvetna om hur mycket jobb det är med hästar och nu, när de är vuxna, rider de inte längre men de säger att de minns tiden i stallet på ett positivt sätt.

Vad beträffar skötare och medryttare: min häst har en sjukdom som gör att han inte kan ridas så mycket, han håller för skogsturer men absolut inte för att tränas på banan. Prövade en period med medryttare; jag trodde i min enfald att dessa unga tjejer (9-14 år) precis som jag skulle tycka att det var tillräckligt att bara pyssla med hästen (som är hur gosig som helst) mellan skogsturerna. Men icke. Så fort jag vände ryggen till var det hårdträning på banan som gällde. Som mamma har jag nu ögon i nacken och luskade reda på tilltagen illa kvickt, och de visste att de gjort fel, men jag tröttnade på att vara arg och gjorde mig av med den sista medryttaren för några år sedan - nu tycker ungarna att jag är ogin som inte låter någon av dem rida min häst, de vill inte förstå att han inte klarar av deras typ av ridning.
Men de får tycka att jag är världens mest ogina människa - hästarnas väl och ve kommer alltid före människornas.
 
Sv: Mörkrädd

*kl*

Det finns bra ridskolor med gnälliga föräldrar också. Min brorsdotter ville börja rida och de valde närmaste ridskola. Första terminen handlade bara om hästvett, hur man tar han om hästen osv. Ingen ridningen över huvudtaget utan skötsel av häst och utrustning. Lära sig sadla och träns osv. Jag tyckte det var super hennes föräldrar tyckte det var skitkasst. Hennes pappa ändra åsikt när jag förklarat för honom men hennes mor som anser sig veta bäst om allt tyckte det var ren skit var väl bara att kasta upp ungen. :crazy:

Hahahaha förlåt Mysaan men jag fick mig ett gott skratt där, "bara att kasta upp ungen"...tur för ungen att åtminstone pappan har lite vett mellan öronen. Jobbade i många år som djurskötare på en liten djurpark där vi hade ponnyridning, där var det många föräldrar som såg hästarna som ofarliga färdmedel som man bara "kunde kasta upp ungen på". Fick förklara flera gånger dagligen VARFÖR hästar reagerar som dom gör, VARFÖR man inte kan vifta med ballonger i nyllet på hästar, VARFÖR man inte ska parkera en barnvagn under en hästmage...(OBS! sant!)

När jag blev politiskt aktiv la jag fram ett förslag om att införa ämnet Djurkunskap i kommunens skolor, är inte där än men förr eller senare så... Inte alla barn kan ha djur men alla har nytta av kunskap om djur (om inte annat så lär de sig lite empati...)
 
Sv: Mörkrädd

Det värsta är nog att hennes pappa också tyckte att det väl bara var att kasta upp ungen innan jag hade förklarat för honom hur sjutton saker och ting fungera och att jag tyckte det var super att de fick lite hästvett först. Tyvärr fick hon bara rida en termin sedan innan hennes mamma bestämde att hon (dottern) inte tyckte det var kul längre. :crazy:
 
Sv: Mörkrädd

Det värsta är nog att hennes pappa också tyckte att det väl bara var att kasta upp ungen innan jag hade förklarat för honom hur sjutton saker och ting fungera och att jag tyckte det var super att de fick lite hästvett först. Tyvärr fick hon bara rida en termin sedan innan hennes mamma bestämde att hon (dottern) inte tyckte det var kul längre. :crazy:

Hmm...tyvärr finns det många sådana föräldrar; de bestämmer över barnen utan att fråga vad barnen EGENTLIGEN tycker. Ofta slutar barn rida för att föräldrarna tycker det är för jobbigt att skjutsa men det kan de ju inte säga för då låter de som dåliga föräldrar. Barnen å sin sida vill vara sina föräldrar till lags - att mamma/pappa är stressad och irriterad över turerna fram och tillbaka till stallet blir för jobbigt för många barn och bara av den anledningen lägger många av.
Vi äger inte våra barn - vi har dem till låns och under den "lånetiden" är vår uppgift att lära dem så mycket bra saker vi kan, och att lära dem att bli fungerande vuxna, så småningom. Lite djurvett skulle nog många föräldrar må bra av också.
Det bästa människan kan lära av djuren är tålamod, det hjälper inte att skrika och gorma för att få som man vill, det får bara motsatt effekt. Ni har väl alla råkat på barn som skriker åt hästarna i stallet - "Stå still, din idiot!", "Jävla häst!", "Lyft på hoven innan jag slår dig!" osv osv...som om DET skulle hjälpa :( Hoppas din brorsdotter hittar en annan hobby som funkar - men det var synd att mamman var som hon var. (Under tiden kanske du kan smyga in lite djurvett hos flickan - har gjort det själv utan att föräldrar märkt det och det har fungerat ypperligt! hehehe)
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 381
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej Vår ponny rycker tyglarna ur handen på barnen direkt när de saktar av till skritt eller ska stå stilla. De klarar inte av att ”hålla...
2
Svar
20
· Visningar
2 142
Senast: Astrid1
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
3 431
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 273
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp