Bukefalos 28 år!

Sv: Möss...

Tack för dina ord. Hon är runt 9 månader om jag inte räkat fel nu, så inte jätteung längre men heller inte gammal. Är övertygad om att Lilleris kommer sörja henne om hon försvinner, de andra mössen bryr sig inte lika mycket när jag har särat på dem, tagit bort någon en stund och så... men Lillegris verkar vara av en helt annat skrot och korn. Men så är de ju olika arter också.

Om hon dör innan Lillegris, vilket hon säkert gör även om hon lever länge till eller inte så tror jag en av hanarna får flytta in hos henne. De kan ju inte få barn med varandra och hanarna skulle säkert uppskatta en muskompis de med.

Veterinären själv kan ingenting om möss, fick ta reda på vad hon hade för sjukdom och vad hon skulle ha med hjälp av uppfödare. Det verkar vara så att många veterinärer ser möss som "bara möss" inte så viktiga... för kunskapen bör de ha, eller kunna ta reda på, men viljan/orken verkar det finnas en del att önska... Är inte förvånad dock, har fått samma bemötande tidagare när det gäller kaniner också. Sen är möss lite svåra förstås, de är ju så himla små.

Jag är rädd att det kan vara farligt att öka dosen, eller förlänga den för mycket (jag förlängde den med 2 dagar mer vågar jag inte). Antibiotika är ju rätt kraftig medicin och hon har fått två olika med olika verkningsmedel samtidigt (Baytril + Vibranord) just för att få bukt med mycoplasman. Tror att det bästa är att se hur hon klarar av att vara utan det. Hoppas bara hon inte blir dålig igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Möss...

Minigris fortsätter att vara pigg och glad utan medicin! Hoppas att detta håller i sig nu!
Extra allt till fina fröken:

extraallttillfinsfroumlken_zps9c8dfbcb.jpg



Har märkt en annan sak dock, och jag förstår inte hur fasiken jag kunnat missat detta, men min Maja har blivit smällfet! :eek:
Hon har ju alltid varit större än de andra ungarna och så växte hon ju om mamma Kajsa och i kapp mamma Klara rätt fort, men fet? NÄ! :mad:

Tjocka barnet med sin ena mamma Kajsa:
tjockabarnet_zps9b4c49fa.jpg


hejkajsamajjabusmoumlss_zps0b2a6fb3.jpg


Kolla på varsin sida av krukan, man vet aldrig - det kan vara något farligt bakom:
agentkajsaagentmaja_zps8c0c0689.jpg


Tjockis-Maja:
Majatjockisiblommorna_zps9eabc996.jpg


Vet inte riktigt hur jag ska få ner henne i vikt, de andra tre hon bor med är ju smala och ska helst inte bli smalare tycker jag. Tror att hon har haft mer tid att äta ifred sen jag delade på honflocken och hon är ju lugnet själv och prioriterar nog mat framför motion så hon har säkert suttit och bara käkat, käkat och käkat. Hon är ju så himla pussgo, mysig och cool och lugn... men det är väl därför hon lyckats bli så tjock också.

tjockamajja_zps3812b4e8.jpg


Också lite bilder på fina Kajsa-bajsa:

Mammamosterkajsa_zps000057ae.jpg


soumltkajsa_zpsa3b9ad26.jpg


soumltkajsa2_zps3fe25d2b.jpg


:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Möss...

Haha, rump-bilden! :D Tyckte det var sött att de kikade på varsin sida med svansarna i kors. :love:
 
Sv: Möss...

Ytterligare lite bilder, fast inomhus denna gången - solen försvann och istället blev det regn och då får mössen stanna inne så att de inte blir förkylda:

Hilda, Kajsa, Klara och Majas tjocka rumpa:
01hildaKajsaKlaraMaja_zpsf3f9d5bd.jpg


Hilda ville väldigt gärna ha det underliga fröet Klara hade hittat:
05KlaraHildaVillduhadengrejenHilda_zps16410946.jpg


Kajsa, Hilda och en liten bit av Majas nos:
06KajsaHildaMajakikarfram_zps83aca90a.jpg


Mamma Kajsa och Mamma Klara, nyfikna i en strut:
08Mamma1Mamma2KajsaKlara_zpse6c89b4f.jpg


09Mamma1Mamma2Kajsaklara_zpsfcbcbcb2.jpg


Tror aldrig att de radat upp sig så fint som på den här bilden innan, de börjar bli riktiga fotomodeller dessa tjejerna:
10KlaraKajsaMajahilda_zps9e39361f.jpg


Maja och Hilda:
12MajaHIldalolsoumlt_zpsc5fce989.jpg


Kajsa tog genvägen över sina barn:
13busfroumlknar_zps56c4088e.jpg


Full fart på tokstollan Hilda:
fullfart_zps97c927b9.jpg
 
Sv: Möss...

Jösses, när jag tror det inte kan bli gulligare så postar du en massa bilder så jag får galopperande diabetes av alla sockersöta små raringar! :eek: :love:
 
Sv: Möss...

*kl*
Inspirerad av TS fina akvarier så fick mina två rått-tanter en rejäl ruta grässvål som bottenströ idag. Ca 15 cm djupt och en halv kvadratmeter stort, med rötter och allt, grävde jag ur en vall här ute och lade som det var på burbotten.

Zaphod tror att hon har kommit till himlen; massa goa insekter att jaga o äta, gräs att boa med, jord att gräva i och allt detta hemma i den trygga buren! Sambon kom utsmygande från toa nyss och bad mig kolla till råttorna. Zaphod som annars alltid ligger undangömd i nått rör har nu bäddat till sig en perfekt säng i gräset:D

998532_10151625897978666_1986318876_n.jpg


600471_10151625898533666_1761774643_n.jpg
 
Sv: Möss...

Tilda, Vilma och Vilda (av alla möss :eek:) har öppen bur på prov inatt, bäst för dem att de håller sig där de ska!

De har ett helt bord de kan gå ner på + en hylla de kan gå upp på och de använder redan hela ytan flitigt så jag hoppas verkligen att Vilda, framförallt, inte får för sig att det fortfarande är "för litet" för henne.

Har lagt ut kuddar och sånt under bordet ifall någon skulle få för sig att hoppa ner eller råka halka av över kanten.
Vill inte ha några brutna ben!

Tillägg: Lol, Vilma har redan grävt i sönder persiljan i kruka jag ställde där. Okej...
Hade väl kunnat räknat ut det dock... Jag borde liksom veta vid det här laget vad möss gör med krukor!
Inte första gången detta händer ju! :p De verkar ha roligt iallfall.
 
Senast ändrad:
Sv: Möss...

Det vet man ju inte riktigt innan man provat :p Men tammöss är lite försiktiga av sig, de vågar inte hoppa särskilt långt - neråt (uppåt går tydligen bättre). De vill ha ett fast grepp med åtminstonde en tass när de klättrar till ett nytt ställe.

Det som jag är orolig över är just det där att Vilda kan vara lite klängig på kanter och om hon tappar taget kan hon trilla ner. Förhoppningsvis är bordet och hyllan (som jag har lagt en hel del grejer på som de kan fiffla med) tillräckligt roliga för att hålla Vilda nöjd!

Det är väldigt många som har just öppna burar till tammöss tydligen - just för att mössen inte vågar/inte vill ta sig ner. Hade aldrig gått med skogsgrisen dock, hon har ju sina hopp-bakben och kan minsann konsten att hoppa hejvilt åt alla håll och kanter när fan flyger i henne.

Så, buren står på ett bord, och från bordet kan de alltså gå upp på en hylla. Men sen kommer de inte längre om de inte bestämmer sig för att leka flygekorrar! :eek:

De var kvar hela natten iallafall :) Alla låg och sov i sitt bo i buren nu :love: så hoppas de fortsätter så här nu!
 
Sv: Möss...

Min tidsuppfattning är inte och har aldrig varit särskilt.. erhm.. bra. Letade upp förra årets almanacka för att kolla om jag skrivit upp när Minigris och Lillegris kom hit egentligen och när de då borde varit födda. Det hade jag :D

Minigris är inte 9 månader. Hon är född 23 juli 2012. Snart är hon alltså ett helt år gammal!
Haha, och jag som sa till veterinären att hon var ett halvår :rofl:
Lillegris är däremot lite äldre och fyller år imorgon!!! :eek: Uppskattningsvis född den 2 juli 2012.

Helt sjukt vad tiden går fort... känns som det var igår de såg ut såhär:

Minigrisca5veckor_zps6b41527b.jpg

Lillegrisnaringgraveckorgammal_zpsd3b51678.jpg


Önskar att jag hade varit flitigare med kameran när de var små... men, men några bilder har jag iaf. Vissa kommer jag inte åt, men det löser sig nog när jag fixat en ny bättre dator som pallar lite tryck så att säga! Denna bara lägger av så fort något blir jobbigt. :mad:

Klara och Kajsa är födda: 29 december 2012
Ungarna: 23 februari 2013

Skriver det här så att jag har allting samlat och lätt kan hitta tillbaka igen, är liiiite slarvig och glömsk av mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Möss...

Vilda, Vilma och Tildas nya hem:
Nytthem_zpsfcbc1b1d.jpg


Rätt kasst kort taget från kortsidan, bordet är typ 1,5 m långt pch kanske 80 cm brett... har inte mätt det men det bör duga åt tre nyfikna möss ett tag iaf. Buren som är en tråkig duna står längst bort.

Väldigt vackert måste jag säga... NOT. Men det duger så länge, ska se om jag kan bygga något snyggare senare, med mer naturliga saker och ting eftersom jag gillar sånt, hehe.
 
Sv: Möss...

Ååååhhhh, så söta de små liven var/är! :love:
Och vad kul att möblera ett skafferi åt tammössen. :D
 
Sv: Möss...

Jag kan bara hålla med :D Minigris har dessutom en tuffsig kalufs på första bilden från en puss hon fick av Lillegris. :love:

Haha, ja men maten kommer de inte åt! Jäklar vad tjocka de hade blivit då. Tänkte att deras fröer och grejer lika gärna kunde stå där istället för att ta plats någon annanstans.
 
Sv: Möss...

Här kommer ännu en drös med bilder! :eek: Killarna har fått varit ute och klättrat i en rhododendron bland annat.

Silas var svårfångad med kameran, vit mus i solsken resulterade i att det mest bara blev bländande vitt på de flesta bilderna, men några få fick jag:

Silas_zps9854c55f.jpg


Silasrep_zps853bddbe.jpg


silastraumld_zpsf1cfcb7a.jpg



Sickan tyckte det var hur roligt som helst ett tag, men sen blev han lite trött och kröp ner i min luva och satt där och myste istället:

Sickankatt_zps81162a68.jpg


Sickanbus_zps98b669e5.jpg


Sickansoumlt_zpsc44d85fd.jpg


Sickantraumld_zps67ded98f.jpg


Sickantittut_zps6c8ac3c0.jpg
 
Sv: Möss...

Cedriel blev väldigt paff när han hamnade i busken och satt och bara tittade förundrat på omgivningen en stund innan han började klättra omkring:

Cedrielsoumltmus_zpsb1efd31f.jpg


Cedrielbus_zps06ece33c.jpg


Cedrielrep_zps18a49f01.jpg



Zack var lite osäker och behövde en liten rundtur först, säkert helt normalt och gå omkring och berätta för en liten mus vad allting är och vad man kan göra där...

"Titta, Zack, det här en en buske - den är inte farlig och här kan man klättra":

Zackkollazackdettaaumlrenbuske_zps2620cd73.jpg


"Och detta är en blomma, Zack, titta vad fin den är," (Snart kommer de väl och hämtar mig och sätter på mig en sån där fin vit skjorta med långa ärmar...):

Zackkollazackdettaaumlrenblomma_zps2d4f895d.jpg


Sen var han redo för en tur på egna ben och han tyckte nog det var roligast av allihopa! Jag fick knappt ett enda bra kort på honom för han klättrade som en liten galning och jag hade fullt sjå att hålla koll på honom! Hur duktig som helst och vansinnigt säker på fötterna:

Zackklaumlttermus_zps3fc11524.jpg


zackduktigskrutt_zpsb2113e41.jpg


Zackrep_zpsace68466.jpg
 
Sv: Möss...

Haha :rofl: Jag tyckte det såg ut som han satt och surade! Han tvättar morhårren egentligen, ögonblicksbild precis efter att han hade dragit tassarna över nosen såg han ut sådär.

Tack så mycket!!! :D
 
Sv: Möss...

Jag bara måste berömma dig för helt underbara bilder! Jag är egentligen inte sååå förtjust i möss men dina bilder gör jag måste kolla in varenda nytt inlägg i denna tråd. Helt underbara små varelser ju! :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 734
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 579
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 470
D
Däggdjur Hej, Fick för några dagar sedan hem en lejonhuvad kaninhona på 12 veckor. I början var hon jätterädd och så fort man ens kom in i...
Svar
8
· Visningar
1 365
Senast: dancehall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp