Sv: Möss...

Nackdel med att ha Zack lös på badrumsgolvet på heltid - man överraskas ibland av tvångspedikyr när man står och sminkar sig:

ZACKZACK_zps65aef45d.jpg


Går nästan aldrig in i badrummet utan sockar på grund av detta, det kittlas något fruktansvärt!
Men Zack älskar fötter, han vill kolla under dem (:eek:) och han vill sitta på dem:

ZACK_zpsd65ee60c.jpg


Svårt att klättra upp på bara ben så då får man ju som väldresserad musägare snällt böja sig ner och hjälpa lillskrutten upp:

ZACKZACKZACK_zpsdf9f9245.jpg


..och då ville man förstås inte upp alls längre utan sminket på handen är intressantare än att ta hissen upp :wtf:

Han har varit busig mus igen för syrran var här och släppte ut honom i vanlig ordning.
Zack gillar när hon är här för hon glömmer alltid att STÄNGA DÖRREN (!!!) och då går han ut på upptäcksfärd.
Hittade honom inne på mustjejjernas rum tillslut, doftade väl spännande därinne kan jag tänka mig! ;)

00093_zpsc9ee9632.jpg
 
Sv: Möss...

Här kommer lite blandade äldre bilder också som jag inte har visat innan!

Klara i hängmatta:
Klara_zps3c701e9e.jpg


Filuren Vilda:
Vilda_zpsc11f9ed4.jpg


Tjockis Zack:
Zackis_zps8bcc279d.jpg


Goa fina flickan Minigris:cry::love::
DSC_1557_zps3c63fbd7.jpg


Nyfiken Sickan:
Zickan_zps0739661a.jpg


sickan_zps33afa4d8.jpg


Sommarbilder på tjejjorna:
sommarflickor_zps569d0225.jpg


sommarsol_zpsde2784d3.jpg


sommartjeejer_zps22f27983.jpg


sommardoumlttrar_zps5806dc55.jpg
 
Sv: Möss...

Igår var det varmt, första musen ut i naturen för i år blev Cedriel. Han blev lite paff, minst sagt:
ced5_zps49468e39.jpg


Och fundersam:
ced6_zps932fd231.jpg


ced3_zps89b2e94d.jpg


ced4_zps81a233c9.jpg


ced2_zps002027d6.jpg


Gullunge:love::
ced1_zps8aa72754.jpg
 
Sv: Möss...

Min stackars kissekatt till hund blev överraskad mitt i tuppluren av kamera och musattack:angel::

01sickansickenbusmusochkisse_zpsa0f0dd07.jpg


Sickan i gosig, gosig hundpäls:
01sickansickenbusmus_zps90db020b.jpg


01sixkansickenbysmys_zps9930c165.jpg
 
Sv: Möss...

åååh, jag är så sugen på att skaffa några möss igen. Avvecklade alla jag hade när yngsta sonen föddes då han hade komplikationer med andningen vid födseln.
 
Åh, hej! Förlåt för att jag uppdaterat så dåligt.

Lillegrisen lever än, hon fyllde två år i veckan! :love: Hon är pigg som en mört men hon ser lite "ruggig" ut, tror inte det är någon större fara med det, hon är lite gammal och ser lite gammal ut bara men jag matar på med massa nyttigheter för säkerhets skull!

Däremot är det inte lika kul med mina andra mustjejer, Maja ska avlivas ikväll på grund av tumör, :cry: Hilda har också fått en tumör men hon har iallafall några veckor kvar på sig innan tumören kommer bli ett problem. Sen kommer jag bara ha 3 stycken musflickor kvar: Vilda, Vilma och mamma Klara. Hoppades verkligen på att slippa fler tumörer men så roligt ska vi tydligen inte ha det.

Muskillarna lever och mår bra allihopa i alla fall! :)
 
Så sorgligt att höra om Maja, men jag är glad att Lillegrisen lever fortfarande. Lika envis när det gäller andra möss? :crazy:

Jag har inte haft några musbesök på länge nu, men jag har ju alltid varit ett sjåp och brottats med katterna när några släktingar till Lillegris varit på besök. :laugh:
 
Ja, förbannade tumörer säger jag bara, de är ett jäkla gissel! Känns bara så orättvist att de ska drabbas av sånt fast de ännu är unga.

Japp, Lillegris är envis som synden! Förstår inte varför hon inte vill ha sällskap men hon är väldigt, väldigt bestämd på den punkten...

Kanske knyter de bara band med sina flockmedlemmar tidigt i sina liv? Det går ju t.ex inte att släppa ut dem igen om man har nappat upp en unge, delvis på grund av att de då blir flocklösa och har mycket liten chans att klara sig i det vilda. Lillegrisen var bara barnet när hon fick sin Minigris och det kanske var därför det fungerade så otroligt bra dem emellan medans Lillegris bara gång på gång har avvisat alla mina andra möss nu i vuxen ålder. Men jag vet inte, bara gissar!

Haha, jag är likadan när det gäller stallkatterna, de tycker jag är jättedum som tar deras leksaker ifrån dem. :eek:

Hur som helst, fick tummen ur och tog lite bilder på skogsgrisen, går ju inte att återuppliva tråden utan lite bilder!

Lillegriiiis_zpsc4384e0b.jpg


Lillegrisen_zps06d05593.jpg


Lillegriseen_zps1d52af76.jpg


Lillegris2aringr_zps8236be77.jpg


Lillegris_zpsee46ce87.jpg
 
Var länge sen jag tittade i tråden, men alltså dina möss verkar ha ett helt fantastiskt liv @Scandi. Så mycket rörelse och saker att göra och upptäcka.
Men hur vågar du ha dom ute utomhus ibland, är du inte rädd att nån ska smita :nailbiting:.
 
Ja, förbannade tumörer säger jag bara, de är ett jäkla gissel! Känns bara så orättvist att de ska drabbas av sånt fast de ännu är unga.

Japp, Lillegris är envis som synden! Förstår inte varför hon inte vill ha sällskap men hon är väldigt, väldigt bestämd på den punkten...

Kanske knyter de bara band med sina flockmedlemmar tidigt i sina liv? Det går ju t.ex inte att släppa ut dem igen om man har nappat upp en unge, delvis på grund av att de då blir flocklösa och har mycket liten chans att klara sig i det vilda. Lillegrisen var bara barnet när hon fick sin Minigris och det kanske var därför det fungerade så otroligt bra dem emellan medans Lillegris bara gång på gång har avvisat alla mina andra möss nu i vuxen ålder. Men jag vet inte, bara gissar!

Haha, jag är likadan när det gäller stallkatterna, de tycker jag är jättedum som tar deras leksaker ifrån dem. :eek:

Hur som helst, fick tummen ur och tog lite bilder på skogsgrisen, går ju inte att återuppliva tråden utan lite bilder!

Lillegriiiis_zpsc4384e0b.jpg


Lillegrisen_zps06d05593.jpg


Lillegriseen_zps1d52af76.jpg


Lillegris2aringr_zps8236be77.jpg


Lillegris_zpsee46ce87.jpg
Lilla hjärtat, hon ser inte en dag äldre ut än 1 år. :love:

De andra är söta de med, men det går inte att komma ifrån att Lillegrisen ändå är speciell. :love::love::love:
 
Var länge sen jag tittade i tråden, men alltså dina möss verkar ha ett helt fantastiskt liv @Scandi. Så mycket rörelse och saker att göra och upptäcka.
Men hur vågar du ha dom ute utomhus ibland, är du inte rädd att nån ska smita :nailbiting:.

Vad kul att du tycker det! De har ju stora, spännande burar och verkar mycket lyckliga med sina liv i all fall!
Jag hittade t.ex ett stort springhjul på loppis för 5 kr och tänkte att jag kunde testa om de ville ha det - det blev totalignorerat efter en snabb undersökning, de fattade inte varför de skulle springa runt, runt i ett hjul när de har så mycket andra saker att göra liksom?! Det kändes som ett sundhetstecken! :D Lät det stå kvar iaf och nu har de grävt ner det istället, haha! :rofl:

I början hade jag ju hjärtat i halsgropen bara jag gick utan för dörren med en mus i handen, men numera är jag inte alls rädd för att ha dem ute! Jag känner dem väl vid det här laget och har järnkoll på dem när de är ute och springer omkring. Vet hur de fungerar och tänker, vilka av dem som man måste hålla lite extra noga koll på och vilka som är busenkla. De älskar ju att var ute och det har aldrig varit några problem.

Sen så är de säkra på fötterna och försiktiga om sig och de är också ute på ett sådant sätt att de inte kan försvinna någonstans och jag säger till dem (eller plockar upp dem/ner dem om det behövs) om de är på väg åt fel håll. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om någon försvann så att jag ser verkligen till att jag är 110 % säker på att det de får göra är just säkert! :)

Men jag skulle aldrig drömma om att ha t.ex Lillegris ute för hon är mycket mer oberäknelig, hon hoppar ju omkring hejvilt när fan flyger i henne :p och när hon är lös inomhus kan hon sitta i knät ena sekunden och i ett annat rum nästa sekund typ så det hade helt enkelt varit omöjligt att genomföra på ett säkert sätt utomhus - tammössen är dock väldigt lätta att hålla koll på nu när jag väl har vanan inne.

Men sen har vi undantaget som bekräftar regeln för hur mössen här hemma får springa omkring ute - nämligen Sickan. Han är helt otrolig lugn och förståndig och helt galet mattekär, matte är det bästa som finns! Och har matte dessutom godis är hon helt oemotståndlig, haha. Honom kan man till och med ha lös på marken! :eek: Något som t.ex Vilda eller Zack aldrig skulle få göra eftersom de är för busiga! Men Sickan däremot är klok som en bok, lugn som en filbunke och han kan konsten han:

1sickan_zpsdcc52b24.jpg


2sickan_zps05968d90.jpg


3sickan_zps40f39689.jpg


4sickan_zps7dd9c2ed.jpg


Men det är ingenting jag skulle rekommendera egentligen och absolut inte om man inte är helt och hållet bombsäker på att musen kommer när man ropar på den i alla lägen! Iofs skulle jag nog inte rekommendera att ha mössen ute öht om man inte känner att man själv och mössen klarar av det på ett säkert sätt. Men även då ska man nog ta sig en extra funderare innan man tar ut dem! :)
 
Lilla hjärtat, hon ser inte en dag äldre ut än 1 år. :love:

De andra är söta de med, men det går inte att komma ifrån att Lillegrisen ändå är speciell. :love::love::love:

Hihi, javisst är det så. Hon kommer alltid att ha en väldigt speciell plats i mitt hjärta, sen är ju de där stora ögonen inte att leka med heller! :love:
 
Tror inte jag har visat några bilder alls på hur mina muspojkar bor förresten, såhär kommer några bilder.
Cedriel, Silas och Sickan bor i öppna 130 liters SAMLA-lådor från Ikea. (Cedriel bor dock inte i samma rum som de andra killarna.)
01mushanar_zps292ecfa7.jpg


Och rymmaråttan Zack har jag som sagt lös på golvet inne i muskillarnas rum då han helt enkelt inte trivs i bur överhuvudtaget.
Detta är den delen av rummet som är inrett till honom:
01Zack_zps85440456.jpg


Trägrejen/avspärrningen är bara till för att han inte ska sprida ut spånet i hela rummet hursomhelst men han kan lätt kliva över den och springa omkring och klättra i resten av rummet också.

Här har han klättrat upp på "bordet" och står och kikar ut bakom Sickans bur:
001zz_zpsfebe621d.jpg


Här är den lille skrutten på väg ner från "bordet", kolla in tekniken! :D
001z_zps131e0b18.jpg


Sickan käkar röda vinbär:
001sic_zps9c63e59e.jpg


Silas är så söt så söt:
001s_zps723f73e4.jpg


:D
 
Tror inte jag har visat några bilder alls på hur mina muspojkar bor förresten, såhär kommer några bilder.
Cedriel, Silas och Sickan bor i öppna 130 liters SAMLA-lådor från Ikea. (Cedriel bor dock inte i samma rum som de andra killarna.)
01mushanar_zps292ecfa7.jpg


Och rymmaråttan Zack har jag som sagt lös på golvet inne i muskillarnas rum då han helt enkelt inte trivs i bur överhuvudtaget.
Detta är den delen av rummet som är inrett till honom:
01Zack_zps85440456.jpg


Trägrejen/avspärrningen är bara till för att han inte ska sprida ut spånet i hela rummet hursomhelst men han kan lätt kliva över den och springa omkring och klättra i resten av rummet också.

Här har han klättrat upp på "bordet" och står och kikar ut bakom Sickans bur:
001zz_zpsfebe621d.jpg


Här är den lille skrutten på väg ner från "bordet", kolla in tekniken! :D
001z_zps131e0b18.jpg


Sickan käkar röda vinbär:
001sic_zps9c63e59e.jpg


Silas är så söt så söt:
001s_zps723f73e4.jpg


:D
Om jag skulle återfödas som mus vill jag flytta in hos dig! :love:
Äsch, jag är inte så kinkig, jag, katterna, vov och hästarna kan flytta redan nu. ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 715
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 559
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 458
D
Däggdjur Hej, Fick för några dagar sedan hem en lejonhuvad kaninhona på 12 veckor. I början var hon jätterädd och så fort man ens kom in i...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: dancehall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp