Bukefalos 28 år!

Möta andra hundar...

Kalaspinglan

Trådstartare
Det känns som om jag vunnit absolut högsta vinsten på lotto! Äntligen verkar jag ha kommit på något sätt att möta andra hundar och behålla kontakten med min hund. Jag har ju prövat ganska mycket, känns det som i alla fall, och ingenting har funkat. När jag använde klickern lyssnade han på klicket men struntade fullkomligt i att få sin godis. Helt paralyserad av den andra hunden var han helt okontaktbar..

Men nu har jag kommit på ett sätt :idea: - som funkat i två dagar och vi har säkert mött fem hundar under den tiden.... Jag utgick från att jag skulle vara så hundra gånger mycket roligare att koncentrera sig på än den där tråkiga fyrbenta saken vi möter. Så när jag igår såg en hund på avstånd hade min hund en pinne i munnen och jag började "kampa" och busa med honom och det tyckte han var jättekul. Och där stod vi och busade medan den andra hunden passerade utan en enda blick!!! Lite senare mötte vi ytterligare en hund och straxt innan visade jag pinnen (som jag smart behöll efter första mötet) och han nappade direkt när jag först sa hans namn och därefter busade. Jag testade också att sätta honom och ha ögonkontakt med honom utan pinne medan en hund gick förbi och det gick också super, med "kamp" som belöning direkt efteråt!

Tänk att det ska vara så enkelt... men ändå så omöjligt att komma på??!?! Men nu är jag glad, och hoppas att den här tekniken fungerar ett tag till. Jag måste också säga att han blivit så mycket lydigare nu. Om jag säger "loss" släpper han allt, oavsett vad han har i munnen (nja.. kanske inte en korvbit, men äckliga snusar och fimpar, pinnar och annat skojj). Sedan vi började med långa spårlinan har han också blivit bättre på inkallning och kommer faktiskt "alltid" på inkallning nu för tiden... Nu känns det lite mer motiverande att jobba med honom igen. Kanske behövde han ett litet "sommarbete" och vila sin lilla hjärna??!

Ville bara skriva av mig... Tjohej vad vi är bra!!

:banana: :banana: :bump: :banana: :)
 
Senast ändrad:
Sv: Möta andra hundar...

Jag tycker ofta att de lär sig just när man pausar och inte gör nått. Jag har inte gjort läggande under gång på nån månad. Det har varit segt och tråkigt. Så jag tänkte att jag skulle börja tugga om med det *pang* Sa det bara i backen och så låg hon där :)
 
Sv: Möta andra hundar...

Har lite av samma problem med min lilla skrutta....men så är hon inte ens 12 veckor än (blir det i helgen). Hon är helt tokig i att hälsa på allt och alla, människor och djur. Särskilt barn. Så nu tränar vi på att inte hälsa jämt, fast samtidigt är det ju bra att hon inte är så reserverad som jag sett en del lagottos vara (dock inte föräldrarna).
Loss har hon blivit hyffsad på, släpper gärna det mesta särskilt om man byter mot en godis.

Vi ska gå valpkurs i mars, så jag hoppas på att få hjälp där. Ser fram emot det, att träffa andra valpar.
 
Sv: Möta andra hundar...

Grattis! Han verkar så duktig din hund. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
776
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
751
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: Petronilla
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 190
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp