Bukefalos 28 år!

mötesskygg/hästrädd i ridhus

dreampower

Trådstartare
Jag köpte en unghäst i december - hon är fem i år. Jättetrevlig häst och orädd för det mesta - funkar bra att rida ut ensam, sprätter inte till för minsta ljud i ridhuset osv. Så har jag börjat hoppträna och på hoppspecialerna rider ju folk som hej och hå och har skrämt min häst genom att nästan springa över henne. Det visade sig att den förra ägaren red alltid ensam i ridhus så hon är heller inte särskilt van att ridas i ridhus. Nu är hon så hästrädd att hon kastar sig upp på bakbenen och vi har varit nära att volta. Jag försöker minimera de tillfällen hon utsätts för detta - men samtidigt måste jag ju vänja henne? Jag berättar alltid läget för alla i ridhuset och för det mesta så förstår ju folk och respekterar det - och då går det bra! Efter ett tag går det att rida ganska nära utan att hon bryter ihop, men så kommer det en ponny te x i full karriär mot oss och så får vi börja om från början igen :( Någon som har något bra tips?
 
Sv: mötesskygg/hästrädd i ridhus

Kan inte ge något direkt tips mer än att fortsätta ta det pö om pö. Min förra häst var precis likadan. Kastade sig hejdlöst bakåt i panik vid möte.

Det jag gjorde var att jag i ridhuset, precis som du, alltid berättade hur det var. Sen blev jag riktigt duktig på att hålla blicken långt fram och vara beredd på att alla i ridhuset skulle kunna komma nära. Sen var det bara att hojta " Jag tar innerspår!" vid möte, "jag vänder snett igenom/över ridbanan" och liknande så fort jag svängde och någon kunde tänkas behöva veta om det. Att jag hojtade vid möte och kommunicerade med alla andra om vart jag red så blev alla väldigt medvetna om att det faktiskt var viktigt att se vart man rider =) ´Till en början så ta alltid innerspår oavsett vilket varv du rider i eller om den du möter skrittar. Och var då alltid tydlig med att du tar innerspår eftersom det ibland bryter mot ridhusreglerna.

Om någon är på g att möta dig i ett läge som blir lite trängt så sakta av till skritt eller gör halt. Då hinner hästen se den mötande hästen och hinner tänka lite.

Sen försök ta tillfällen i akt och öva på att rida nära andra, först genom att rida åt samma håll och rida om någon eller bli omriden. Sen kan man öva på att mötas i långsam takt och succesivt i högre fart och så småningom med mindre mellanrum.

För min häst gick det över på ett par månader.
 
Sv: mötesskygg/hästrädd i ridhus

Håller med ovanstående, hopp träningar kan är ju också läskigt för äldre hästar om ngn kommer för nära och för fort.
Har du fler bekanta i ridhuset så kan ni ju alltid rida i samma varv med tät, och då göra krumelurer och tempo växlingar när din häst är mitt i smeten av andra hästar. Men utan att ni får möte, då blir det mer att hästen lär sig att fokusera även med okända hästar runtomkring sig. Möten kan ni börja med i tät form också så din häst får lite stöd av flocken.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 800
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 431
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: Migo
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 859
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp